Bancile isi cheama clientii la renegocierea contractelor si ii pacalesc cu dobanzi si comisioane ilegale.
Bancile intocmesc in continuare contracte cu dobanda stabilita ilegal si incaseaza comisioane care ar fi trebuit sa nu mai existe din 21 iunie.
Multe dintre persoanele care au credite la banci sunt, in aceasta perioada, victimele unei inselatorii. Conform Ordonantei 50 din 21 iunie 2010, bancile trebuie sa modifice, pana in 19 septembrie, toate contractele de credit aflate in derulare, astfel incat dobanzile sa se calculeze in functie de dobanda de referinta interbancara plus marja bancii, fara comisioane ascunse. Marja bancii-cuprinsa de regula intre 1,5-2 la suta – deja stabilita in contract, nu poate fi modificata, singurele variabile ramanand indicii Euribor sau Robor, cuprinsi intre 2 si 6,6 la suta. Bancile, insa, isi cheama clientii in aceasta perioada pentru a negocia contracte noi, propunandu-le dobanzi mai mici decat in contractul initial, dar considerabil mai mari decat daca contractul s-ar modifica automat dupa 19 septembrie conform Ordonantei 50. Clientul care e de acord cu modificarile ramane sa plateasca si dupa termenul de 19 septembrie o rata nejustificat de mare. Cei care nu isi modifica contractele in acord cu banca pana atunci, vor plati rate mai mici.
Chiar daca Ordonanta de Urgenta 50, care prevede inlaturarea unor comisioane si modificarea contractelor de creditare prin aplicarea de noi dobanzi, a intrat in vigoare de mai bine de o luna si jumatate, bancile nu tin seama de acest lucru. Ca dovada este numarul mare de reclamatii facute de salajeni la Oficiul pentru Protectia Consumatorului Salaj, in care nemultumirea principala a clientilor este legata de faptul ca dobanda este neadaptata prevederilor din ordonanta. O alta nemultumire consta in incasarea de catre banci a unor comisioane ilegale. “Nu exista zi in care sa nu avem cel putin o plangere in acest sens. Pana in prezent s-au adunat peste 35 de plangeri”, a declarat directorul Comisariatului pentru Protectia Consumatorului Salaj, Claudiu Silaghi.
BANCILE PROFITA DE TERMENUL DE 90 DE ZILE SI INCALCA LEGEA
In Ordonanta 50 se spune ca bancile au la dispozitie 90 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei 50 -21 iunie- pentru modificarea prin acte aditionale a tuturor contractelor de creditare aflate in derulare. Ceea ce nu stie cetateanul este ca modificarea facuta in contracte in aceasta perioada de 90 de zile trebuie sa respecte prevederile Ordonantei. La expirarea termenului limita, contractele care nu au fost modificate de banca in acord cu clientul vor fi aliniate automat prevederilor ordonantei, care este in vigoare din 21 iunie si care trebuie aplicata din acea data. Claudiu Silaghi a mentionat ca institutiile bancare se folosesc de termenul de 90 de zile ca o amanare in aplicarea legii si nu un termen – limita pana la care sa fie modificate contractele prin acte aditionale, ceea ce nu este corect. El a mai precizat ca institutiile care nu respecta legea pot fi sanctionate contraventional si puse sa restituie valoarea totala a comisioanelor incasate.
Claudiu Silaghi spune ca “dobanda practicata de o banca nu poate fi mai mare decat dobanda de referinta interbancara in euro -Euribor sau, in lei -Robor, plus marja bancii”. De acest lucru ar trebui sa tina seama salajenii care trebuie sa semneze un nou contract cu banca. Dobanda de referinta Euribor sau Robor, reprezinta o dobanda data de BNR zilnic, insa marja bancii si-o stabileste fiecare banca in parte. Am fi tentati sa spunem ca banca isi poate pune o marja cat mai mare, dar bancile sunt interesate sa vanda credite, iar in conditiile concurentei, cu o marja mare, bancile nu vor putea face acest lucru.
Clauze abuzive
Bancile mizeaza pe necunoasterea de catre populatie a prevederilor ordonantei 50. Noile acte aditionale intocmite de catre banci contin clauze, care sunt interzise de lege. Conform unei clauze din contract, daca clientul nu-si ridica in termen de cinci zile graficul de rambursare a creditului, banca poate solicita rambursarea totala a creditului, cand de fapt, din punct de vedere legal, banca este obligata sa puna la dispozitia clientului graficul de rambursare in momentul semnarii actului.
Bancile sunt obligate sa puna la dispozitia clientului timp de 15 zile contractul pentru a fi studiat, lucru pe care nu-l fac, insa.
Bancile, actionate in judecata, dau vina pe sistem
Clientii nemultumiti ai mai multor banci s-au constituit in asociatii si au dat in judecata bancile. La nivel national, bancile Volksbank si BCR au fost actionate in judecata de peste 100 de clienti, pentru faptul ca incaseaza in continuare comisioane ilegale, iar dobanzile nu sunt cele pe care le prevede legea. Contactati, reprezentantii bancii au declarat ca “stiu despre faptul ca sunt actionati in judecata de clientii nemultumiti, dar ca nu pot da relatii in acest sens, singurul care poate da relatii fiind directorul, iar acesta este plecat in concediu”.
Bancile spun ca motivul pentru care percep in continuare aceste comisioane este ca programele informatice nu pot fi schimbate in timp atat de scurt.
In replica, bancile s-au constituit intr-o asociatie “Asociatia Romana a Bancilor” prin care acestea ataca la Curtea Constututionala prevederile Ordonantei 50.
Comisionul de risc, incasat in continuare
Conform ordonantei 50, din 21 iunie 2010, bancile trebuiau sa nu mai perceapa comisionul de depunere numerar pentru plata ratelor la credit si cel de retragere pentru sumele trase din credit. De asemenea, prin lege se interzice introducerea si perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri. Bancile s-au aliniat prevederilor, in ceea ce priveste aceste comisioane, dar cel care a ramas neclintit este comisionul de risc, el fiind cauza principala a reclamatiilor salajenilor.