Concesiunea ar fi solutia reinceperii unui proiect ratat
Primarul Zalaului Radu Capilnasiu, prefectul Salajului Ionel Ciunt, presedintele Consiliului Judetean Salaj, Marc Tiberiu, senatorul Gheorghe Pop si deputatul Iuliu Nosa s-au intalnit vineri la Cluj cu ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, pentru a cauta solutii cu privire la continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania. Reprezentantii autoritatilor salajene au spus ca discutia cu ministrul s-a concentrat pe marginea posibilitatilor de finalizare a proiectului pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors, care tranziteaza si Salajul, dar si pe segmentul Gilau Vest (Cluj).
Radu Capilnasiu: concesionarea si regionalizarea sunt singurele solutii
Primarul Radu Capilnasiu a spus ca, din discutiile purtate de reprezentantii salajeni cu ministerul a reiesit ca proiectul nu poate fi finantat din bugetul de stat, din lipsa fondurilor. Guvernul nu poate accesa nici fonduri europene pentru continuarea lucrarilor la autostrada. Romania nu face parte din strategia europeana de dezvoltare a coridoarelor europene pentru care se solicita finantare, a mai spus primarul. O varianta posibila pentru reluarea lucrarilor pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors ar fi realizarea unui parteneriat public privat prin realizarea unor contracte de concesionare ce vor cuprinde clauze in privinta taxelor pe autostrada. Ceea ce inseamna ca daca se gaseste un constructor dispus sa investeasca, acesta isi va scoate apoi banii din taxa de autostrada pe care o vor plati cei care circula pe segmentul respectiv. Radu Capilnasiu sustine ca proiectul Autostrada Transilvania mai are o sansa prin regionalizare. Daca se realizeaza regionalizarea, autoritatile locale ar putea solicita bani europeni pentru proiecte ce vizeaza construirea autostrazii pe segmente.
Ionel Ciunt: Nu mai putem accesa bani europeni pentru drumuri pana in 2018
Prefectul Salajului Ionel Ciunt subliniaza ca ideea centrala a discutiilor de la Cluj a fost nevoia absoluta a autostrazii, deosebit de importanta pentru Salaj. Varianta concesiunii tronsonului Suplacu de Barcau-Bors ar fi cea mai rapida cale spre indeplinirea obiectivului, in conditiile in care Guvernul Romaniei nu dispune de banii necesari pentru continuarea lucrarilor. Ionel Ciunt spune ca in martie 2011 s-a realizat o harta cu investitiile europene in domeniul transporturilor, iar Romania a pierdut aceasta sansa. Pana in 2018 nu mai putem accesa fonduri europene in aceasta privinta, sustine prefectul Salajului Ionel Ciunt.
Tiberiu Marc: Este exclus ca autoritatile locale sa finanteze autostrada
Presedintele Consiliului Judetean, Tiberiu Marc, a declarat dupa intalnirea cu ministrul Dan Sova ca solutiile pentru finantarea si reluarea lucrarilor pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors sunt putine. Concesiunea ramane cea mai probabila solutie. In perioada urmatoare proiectul autostrazii trebuie revazut si analizat, pentru ca dateaza de zece ani. Mai apoi, trebuie cautati investitori pentru realizarea tronsonului. Am discutat cu ministrul despre varianta unei contributii financiare din partea judetelor implicate in acest proiect, numai ca gradul de indatorare al autoritatilor locale este ridicat. Plus ca unele judete au credite financiare pe rol.. A fost o discutie mai mult ipote-tica in acest sens, a mai spus Tiberiu Marc.
Iuliu Nosa: Mai este si problema exproprierilor si a descarcarilor arheologice
Deputatul salajean Iuliu Nosa a spus dupa intalnirea de la Cluj ca pentru tronsonul Suplacu de Barcau-Bors nu au fost luate in discutie doar posibilitatile de finantare a proiectului in vederea finalizarii. Deputatul PSD spune ca Dan Sova le-a cerut reprezentantilor autoritatilor locale salajene prezente la intalnire de la Cluj sa colaboreze eficient cu Guvernul pentru exproprierea si descarcarea arheologica ce trebuiesc realizate pe respectivul tronson. Iuliu Nosa spune ca ministerul a inceput demersurile pentru concesionarea segmentului de drum Suplacu de Barcau-Bors. Dupa ce se va realiza investitia, vor fi create locuri de munca si Salajul va avea oportunitatile unei relansari economice, este de parere deputatul salajean. Nosa precizeaza ca la vremea la care s-a aprobat bugetul de stat pe anul 2013, a avut o prima discutie cu ministrul Dan Sova despre proiectul Autostrada Transilvania. „Atunci am aflat despre <> reusite de guvernele Tariceanu si Boc care au ajuns sa tripleze suma initiala destinata pentru realizarea acestui proiect”, spune Nosa.
Autostrada Transilvania intre daca si parca, dupa Bechtel
Dan Sova a inceput joi la Bistrita Nasaud seria discutiilor cu autoritatile locale din judetele pe teritoriul carora se va construi Autostrada Transilvania. Ministrul delegat a invitat si parlamentarii din judete la dialogul despre proiectul Autostrada Transilvania. Intr-o emisiune televizata difuzata la sfarsitul lunii mai, Dan Sova spunea ca va angrena in procesul premergator construirii Autostrazii Transilvania, „inclusiv autoritatile locale, cel putin cele pe al caror teritoriu trece autostrada, cum e Clujul, Salajul, Bihorul”. „Aici, trebuie gasite formule pentru ca noua autostrada sa fie profitabila”, spunea ministrul.
Senatorul PSD Gheorghe Pop a abordat subiectul construirii Autostrazii Transilvania intr-o interpelare adresata ministrului Sova la sfarsitul lui martie, subliniind importanta pe care o are acest proiect pentru Salaj si ca investitorii discuta de continuarea sau extinderea activitatilor in Salaj in contextul finalizarii autostrazii. Senatorul salajean a primit raspuns din partea ministrului Dan Sova, care a transmis ca lucrarile la autostrada vor fi reluate in functie de alocarile bugetare pentru acest obiectiv de investitii si ca in aceste conditii nu se poate estima un termen pentru finalizare a proiectului.
Lucrarile la Autostrada Transilvania au fost lasate de izbeliste de americanii de la Bechtel care au construit in circa zece ani doar 52 de kilometri. Proiectul a fost aprobat in 2003, iar lucrarile pentru construirea celor 415 kilometri au inceput in anul urmator. Contractul semnat cu Bechtel a avut o valoare de 2,2 miliarde de euro. Guvernul Romaniei a anuntat oficial pe 30 mai rezilierea contractului cu americanii. Vorbim asadar de un proiect ratat, care ar fi trebuit sa fie finalizat in 2012.