Guvernul si-a asumat ieri raspunderea, in fata celor doua Camere reunite, pentru Legea descentralizarii. Noul act normativ prevede transferul catre autoritatile locale a competentelor in sanatate, agricultura, mediu, cultura, tineret si sport, autorizare si clasificare in turism, pescuit.
Din anexele atasate textului de lege, se arata ca vor trece in subordinea Consiliului Judetean Salaj urmatoarele institutii: Directia Agricola, Directia pentru Cultura si Patri-moniu, Palatul Copiilor Zalau, Agentia pentru Protectia Mediului, Directia judeteana pentru pescuit si acvacultura, Directia de Sanatate Publica, Directia judeteana pentru Tineret si Sport cu cele doua tabere scolare (Tabara „Meses” si Tabara „Izvoarele Barcaului” din Tusa).
In subordinea consiliilor locale vor trece cluburile copiilor si cluburile sportive, ser-viciile de ordine si siguranta publica si circulatie rutiera. Primaria Simleu Silvaniei va primi in administrare cinematograful „Magura”. Auto-ritatile locale vor primi nu numai atributiile ministerelor, ci si cladirile si bunurile insti-tutiilor respective. De asemenea, primarii si presedintele Consiliului Judetean vor putea face restructurari de personal si vor desemna directorii in institutiile subordonate.
Ce-am avut si… ce vom avea
Senatorul salajean Gheorghe Pop ne-a explicat in detaliu care sunt efectele la nivel local ale procesului de descentralizare: „Prin proiectul de lege de care discutam astazi (ieri, n.r) facem un pas major spre o descentralizare functionala. In judetul nostru, politicile si strategiile din domeniile agricultura si dezvoltare rurala, cultura, turism, mediu, sanatate, activitati extrascolare, tineret si sport, transporturi vor fi exercitate de autoritatile administratiei publice locale si judetene. Legea stabileste o serie de masuri de descentralizare a competentelor prin reorganizarea unor structuri in subordinea consiliilor judetene, a consiliilor locale si a unora dintre serviciile publice deconcentrate. Daca pana acum, prin alte acte normative, au fost transferate treptat competente de la nivel central la nivel local, prin actualul proiect de lege se transfera si fonduri pentru cheltuielile de personal si cele cu bunurile si serviciile, nu doar competente. Se scurteaza, in acest mod, lantul decizional, datorita unui proces administrativ mult mai operativ, se reduce birocratia si se evita blocajele si intarzierile. Cetateanul de rand nu va mai fi curierul sistemului administrativ. Un alt avantaj este acela ca alesii locali, actuali si viitori – pentru ca vorbim de efecte pe termen lung – sunt mult responsabilizati in cheltuirea banului public si pentru rezolvarea problemelor prioritare ale comunitatilor pe care le conduc. Nu in ultimul rand, aceasta descentra-lizare va oferi autoritatilor locale mai multe competente in atragerea fondurilor europene, inca de la inceputul exercitiului bugetar 2014-2020. Concluzia ar fi ca Legea 638/2013 aduce reguli clare (cine si ce face la nivel central si local), surse de finantare pentru autoritatile locale si raspunderi ferme pentru autoritatile locale”, sustine senatorul PSD.
Senatorul Gheorghe Pop a depus si un amendament la Legea descentralizarii, cu privire la numarul de personal de la Palatul si cluburile copiilor din judetul Salaj, care se transfera de la Ministerul Educatiei la Consiliul Judetean Salaj. „In Anexa 11 a actului normativ erau prevazute transferului 43 de posturi (numar de personal) si necesarul este de 50, cifra aprobata prin Statul de functii la finele anului trecut”, sustine senatorul PSD.
Deputatul Lucian Bode prevesteste un „haos institutional”
Deputatul PDL, Lucian Bode, nu vede cu ochi buni atribuirea unor atributii ale ministerelor catre administratiile judetene. „Prin adoptarea acestui pachet legislativ (pentru ca vorbim de 15 legi care sunt modificate), incepand cu 1 ia-nuarie 2014 vom avea parte de haos institutional. Alta consecinta este aceea ca transferam in mainile presedintilor de consilii judetene o serie de atributii care nu vor duce nicidecum la cresterea beneficiilor cetatenilor, ci mai degraba sunt vizate alte categorii de beneficii, care nu prea au de a face cu cetateanul”, a declarat, pentru Graiul Salajului, fostul ministru al Economiei. Acesta este de parere ca descentralizarea ar trebui sa se faca la nivel local si nu la nivel judetean, primarii fiind cei mai in masura sa ia decizii mai aproape de nevoile cetatenilor: „Se impune a se respecta legea descentralizarii, care precizeaza exact care sunt etapele care trebu-iesc parcurse pentru realizarea cu succes a acestui proces. Descentralizarea reala, in opinia mea, trebuie sa urmareasca prestarea de servicii de calitate catre cetatean, si cel mai bine pot realiza acest deziderat primariile”, sustine Bode.
PDL saboteaza aplicarea legii descentralizarii
PDL se opune cu vehementa implementarii descentralizarii in forma prezentata de USL. Deputatul Lucian Bode ne-a mai spus ca parlamentarii PDL au iesit din sala la monologul premierului Victor Ponta din Parlament, inainte ca Guvernul sa-si asume raspunderea pentru Legea descentralizarii. „Vedem ca descentralizarea se face fara nici un fel de consultare publica sau dezbatere parlamentara, iar regionalizarea este un proiect nascut mort, bagat de USL la sertar”, a argumentat deputatul salajean gestul opozitiei. Mai mult decat atat, PDL va ataca la Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) proiectul de lege. „Inainte vom incerca sa depunem o motiune de cenzura pe acest subiect. Daca pentru motiunea de cenzura nu sunt stranse semnaturile necesare, atunci ea va fi transformata in motiune simpla. Este un moment bun sa vedem cine se afla in opozitie fata de putere. Cred ca avem toate sansele sa blocam acest demers, noi consideram ca incalca o serie de principii precum princi-piul subsidiaritatii, al dreptului si al transferului de proprietate, al dreptului la munca al functionarilor institutiilor vizate, al conflictului de interese… toate acestea le vom argumenta in sesizarea noastra catre CCR”, ne-a declarat Bode.
Istoricul descentralizarii
Descentralizarea administrativa si financiara a inceput cu mai multi ani in urma, fiind un proiect sustinut de USL si UDMR, dupa cum ne declara senatorii salajeni Gheorghe Pop si Alexandru Vegh. Cativa pasi s-au facut deja, prin trecerea spitalelor in subordinea administratiei locale, trecerea cinematografului Scala in subordinea Primariei Zalau, regionalizarea Comisariatelor pentru Protectia Consumatorilor si a Finantelor Publice si altele.
UDMR nu merge pe mana opozitiei
Legea descentralizarii este sustinuta si de grupul parlamentar al UDMR. „Consideram ca este un prin pas spre o mai buna gospodarire la nivel local. Ca beneficiu pentru Salaj, ta-xele si impozitele raman la nivel local si noi militam pentru ca finantele sa ramana la nivel local, pentru ca nu se poate face descentra-lizare fara angajamentul ca resursele finaciare sa ramana al nivel local. Altfel, raman pe spatele Consiliulsui Judetean doar responsabilitatile. In momentul in care aceste institutii ajung sub coordonarea administratiilor judetene, acestea vor trebui sa faca o strategie pe termen lung, se pot reorganiza, pentru ca alesii locali stiu mai bine care sunt nevoile comunitatii si cum pot sa le rezolve pentru a veni mai aproape de cetateni, in interesele lor. Pana acum, coordonarea de la centru s-a dovedit a fi ineficienta”, ne-a declarat senatorul UDMR, Alexandru Vegh. Parlamentarul salajean a mentionat ca grupul parlamentar UDMR sustine proiectul descentralizarii, ei insisi venind in primavara acestui an cu un proiect de descentralizare, motiv pentru care UDMR nu sustine motiunea de cenzura anuntata de opozitie.