Drumul Comunal 95, în lungime de 7 kilometri, care leagă satul Marca și cătunul Marca Huta, este în continaure impracticabil.

Comunitatea din Marca Huta a decis să strige din nou după ajutor pentru că nici acum nu primesc măcar un drum pietruit. Asta reiese din scrisoarea trimisă la redacție de Mónika Szököcs, care deține proprietăți în Marca Huta și ai cărei părinți locuiesc acolo.

Pe drum nu se mai poate circula deloc, nici cu mașini 4×4, nici cu căruțe, din cauza șanțurilor adânci rămase în urma autovehiculelor de mare tonaj care transportă lemne din pădurea zonei. De vină ar fi firmele care exploatează lemne, oamenii solicitând instalarea de camere video și să nu mai fie permis transportul pe drumul comunal.

Nu poate urca Ambulanța acolo, nici pompierii. Iar când au fost cazuri mai grave, s-a intervenit cu elicopterul. Doar că elicopterul nu zboară și noaptea și, pe bună dreptate se întreabă oamenii, ce pot face să aibă acces la minimul de servicii medicale sau pentru a se putea aproviziona cu cele necesare.

Mónika Szököcs: “ ”Drumul este un testament dureros al defrișărilor necontrolate și al inacțiunii administrative”

Redăm integral scrisoarea Mónikăi Szököcs:

”Locuitorii satelor Marca Huta sunt mânați de disperare să facă publică neglijarea continuă și consecințele grave ale stării drumului comunal DC95 de autorități. Ceea ce a fost odată o arteră de transport vitală pentru comunitate, acum este un testament dureros al defrișărilor necontrolate și al inacțiunii administrative. O serie de sesizări adresate primăriei și în special domnului primar Ioan Şumălan au rămas fără răspuns concret de-a lungul anilor, lăsând locuitorii să se confrunte cu un drum impracticabil, care amenință viețile și mijloacele de subzistență ale comunității. Casualitățile sunt deja vizibile în sat, cu evenimente precum incendiul de la casa familiei Hoșko și întârzierile critice în cazuri medicale de urgență reflectând gravitatea situației. În pofida promisiunilor nerealizate și a neglijării îndelungate, locuitorii satului nu mai pot aștepta. Fotografii și mărturii de la fața locului cât şi al locatarilor, sunt gata să ilustreze realitatea alarmantă a DC95, unde gropile adânci și daunele considerabile la infrastructură au devenit o caracteristică permanentă a peisajului.

Apelul nostru, disperat și sincer, este adresat nu numai autorităților locale, ci și mass-media, societății civile, protecția mediului, și tuturor cetățenilor de bună-credință care pot sprijini într-o manieră sau alta redresarea acestei nedreptăți. Așteptăm cu nerăbdare o soluție și acțiuni concrete, nu doar promisiuni în vânt. Ca să înțelegeți despre ce este vorba, în mare parte vă descriu și ataşez câteva poze:
Caz nou, dar care este deja vechi de câțiva ani, și anume drumul comunal DC95, care leagă satul Marca Huta de satul Marca, resedința comunei.
Starea drumului este în continuare critică, ba chiar deplorabilă, din cauza defrișărilor, iar pădurile din satul Marca Huta și din jurul acestuia sunt “tot mai rare” de ani de zile, deoarece indiferent de anotimp, de vreme, de zilele lucrătoare sau nu, defrișările continuă, iar în maxim 10 ani, dacă va continua așa, nu vom mai avea deloc pădure în sat sau în zonă.
De-a lungul anilor ne-am adresat de mai multe ori verbal și în scris primăriei Marca, în special primarului Sumalan Ioan, în speranța de a găsi o modalitate de a repara drumul de acces în sat, pentru că nu mai vrem să ne riscăm viețile, vrem ca drumul, adică acești 7 kilometri, să fie accesibil și sigur. Numai recent, în decurs de o săptămână, am intrat în adânciturile create de utilajele forestiere şi agricole (neavând posibilitatea de a devia) iar stăzi suntem împotmoliți cu maşina (cu alimente şi medicamente pentru părinții bolnavi) cum se vede pe fotografii. Menționez, de asemenea, că aceste adâncituri sunt datorate mașinilor grele supra încărcate cu material lemnos, iar după utilajele forestiere trag şi lemne-copaci de diametru și lungimi mari de-a lungul drumului (copaci de minim 40-50 de ani) pe mai mulți kilometri de-a lungul drumului până la rampe, făcând astfel și mai mari șanțurile și urmele mașinilor. Mașina familiei, cu tracțiune 4×4 a suferit multe daune din cauza drumului inaccesibil şi distrus, de-a lungul anilor, și cu câteva zile în urmă, fost tras complet jos scutul de plastic, distrusă cutia de viteză, tracțiunea 4×4 nu mai funcționează, plus alte daune la maşină.
Noi în urmă cu 4 ani am cumpărat câteva tone de piatră pentru a putea repara cât decât drumul, am cerut și susținerea domnului primar, cerând buldoexcavatorul primăriei pentru denivelarea acestora, care a şi promis că da, <se rezolvă>. Şi uite în martie anul acesta se împlinesc 4 ani de la acea promisiune neonorată cum de fapt si altele, iar drumul se distruge tot mai tare, fiind neadecvat circulaţiei.


DC95 este drum comunal și nicidecum forestier! Conform OUG nr 21, din 30 ianuarie 2002, art.8, pct. b şi g., autoritatea locală este obligată să îşi facă datoria, dar domnul primar are alte priorități cum a şi afirmat în legătură cu proiectul prin Anghel Saligny pentru asfaltarea celor 7 km drum de acces către satul Marca Huta. Dânsul a respins proiectul deoarece în opinia lui, citez:<nu este prioritar pentru noi>!. Da, pentru el nu este prioritar nici să îți păstrezi cuvântul dat cetățenilor, dar nici prioritar nu este cu utilajul din dotare al primariei să repare drumul de acces promisiune făcută deseori, sau aşteaptă vreo altă nenorocire Doamne Fereşte cum s-a întâmplat cu familia Hoşko (când i-a ars poiata cu vacă şi vițel cu tot, şura la fel, deoarece maşina pompierilor de la Nuşfalău nu a putut urca, sau cazul familiei Blaga, care până când a ajuns elicopterul SMURD chemat de ginerele acestora, a picat în comă, fiind transportată la spitalul județean din Oradea deoarece ambulanțele atât din Bihor cât şi din Sălaj nu au putut urca, motivul fiind acelasi ca şi azi, sau când vara trecută locatara bolnavă fiind, a trebuit să meargă pe jos peste 2 km până la ambulanță, deoarece aceasta din urmă nu a putut să se deplaseze până la pacient, doar până la jumătatea drumului, etc) să mişte un deget pentru acest sat?
Problemele în comună şi nemulțumirile sătenilor, al comunității tot cresc, promisiunile neonorate dea lungul anilor la fel. Întrebarea este, până când sau ce trebuie să se întâmple pentru a merita un drum decent și practicabil? Noi nu am cerut niciodată ca drumul să fie asfaltat, doar reparat, pentru că primarul, a spus mereu că “nu sunt fonduri”pentru asfaltare, dar se pare că a uitat că avem piatră de carieră exploatabilă în comună, utilaje la fel, deci un drum pietruit ar putea oferi locuitorilor”, relatează localnica în scrisoarea deschisă pe care a trimis-o la redacție.

Primăria Marca răspunde: ”Nu sunt bani pentru drum”

L-am contacat telefonic pe primarul comunei Marca, Ioan Șumălan, pentru un punct de vedere pertinent.

Primarul ne-a răspuns că nu poate face nimic pentru că nimeni nu i-a acordat finanțare pentru acest drum, deși proiect pentru asfaltare există încă din anul 2014. S-a mai intervenit cu utilajele primăriei, cu utilaje de la firma care a lucrat la Autostradă, însă drumul redevine impracticabil.

De vină ar fi, spune Ioan Șumălan, și faptul că se fac curse of road pe acest drum, mai ales vara, când vin tineri din Slovacia. Altfel, comunitatea de opt suflete care trăiește acolo nu vede neapărat o problemă în a nu fi asfaltat drumul, pentru că ei așa au trăit de când se știu.

Costurile pentru asfaltare sunt foarte mari pentru că drumul traversează și o zonă de arie protejată, ceea ce implică condiții speciale. Cât despre firmele care exploatează lemnul, primarul spune că nu poate fi tot el și pădurar, iar instituțiile abilitate în domeniul forestier să-și facă treaba.

Iar atâta timp cât are în satul Marca ulițe neasfaltate, unde există casă lângă casă, și locuite pe deasupra, trebuie să trateze cu prioritate asfaltarea lor. Din păcate nu a obținut fondurile necesare, deși a încercat în repetate rânduri.

”Noi am avut o intervenție cu buldoexcavatorul pe acest drum, am avut sprijin și de la firma care a lucrat la autostradă. Din păcate se fac curse of road, e zonă de munte, vin și apele și spală piatra. Nu avem finanțare, deși am cerut bani pentru 8 km de drum. Nu poate spune nimeni că nu-mi doresc să-i ajut sau că-i neglijez, pentru că am avut acțiuni acolo, îi vizitez constant. Sunt opt persoane care mai locuiesc în patru gospodării. Iar cei care reclamă sunt o familie care vine periodic din Germania. Au cumpărat aici mai multe proprietăți, vreo 23 de hecatre de teren. Și-a adus părinții bolnavi în vârful muntelui, dar când a cumpărat proprietățile a știut că e zonă greu accesibilă. Și în Marca avem multe ulițe neasfaltate, n-am buget nici pentru acestea și trebuie să le tratez cu prioritate pentru că locuiesc mulți oameni. Am cerut 57 de milioane de lei pentru drumuri și am primit 15. De la Consiliul Județean am primit 600 de mii de lei pe care trebuie să-i gestionez cât mai bine. Avem proiecte în derulare la care avem angajate cofinanțări și trebuie să le duc la bun sfârșit. Unul dintre ele este apa și canalizarea. Pe drumul spre Marca Huta intrăm în arie protejată și lucrările sunt mai sofisticate, dar cei care reclamă nu țin cont de cerințele legii. Când pietruiești, schimbi categoria drumului și sunt condiții.

Credeți-mă că am încercat și cu Asociația slovacilor să facem ceva, chiar și cu Primăria Șinteu. La Hută este o comunitate care mi-e dragă, se bucură că mergi să-i vezi, nu ridică probleme niciodată. Am vrea să facem un centru multicultural acolo, dar nu vin finanțările cum vrem noi”, a declarat, pentru Graiul Sălajului, primarul comunei Marca, Ioan Șumălan.

Proiect pentru asfaltarea drumului Marca-Marca Hută există din 2014. Nu l-a finanțat nimeni. În anul 2016 au fost actualizate documentațiile. Acum trebuie actualizați din nou indicatorii tehnico economici, pentru că prețurile au crescut mult față de ce a fost acum 8 ani.