La un an și jumătate de la finalizarea lucrărilor la DN 1H, pe straseul Crișeni – Răstoci, marele proiect de infrastructură crapă la propriu și au apărut gropile. Vestea bună e că este în perioada de garanție de doi ani prevăzuți în contract. Vestea proastă e că dacă pentru fiecare kilometru de drum reabilitat s-au cheltuit din banii statului aproape 660.000 de euro și știm cât va ține dacă deja au apărut gropi în asfalt, crăpături, denivelări etc.
Pe perioada lucrărilor, autoritățile locale au semnalat calitatea defectuoasă a lucrărilor. Cu toate acestea, un important aport la distrugerea carosabilului o are traficul greu de pe acest traseu. Am mers și noi vineri pe tronsonul Crișeni-Surduc. În doar 30 de minute ne-am intersectat cu 12 mașini de mare tonaj care transportau pietriș de la balastierele de pe marginea Someșului. Erau vehicule de transport care aparțin mai multor firme de transport din zonă, drumari de-ai noștri, printre care Drum Construct, Inserco – societatea care lucrează la construcția șoselei ocolitoare a orașului Jibou, Grandemar – care face transporturi de la carierele de piatră din județ, Vidalis, Eurocard. Încărcate la maxim, unele mașini de transport nici măcar nu aveau acoperită marfa cu prelată, așa cum prevede explicit legea. Pietrișul sărea din mașină peste alte mașini sau pe carosabil.
Oamenii din zonă spun că șoferii acestor firme recunosc că uneori încarcă și 40 – 46 de tone (mașină fără remorcă sau semiremorcă), față de 24 de tone cât este masa maximă admisă pe drumurile publice pentru mașinile cu 3 axe, conform legii. De verificarea respectării normelor privind transportul de marfă și de persoane pe drumurile publice se ocupă acum Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), subordonat Ministerului Transportu-rilor. Sălajul aparține de Inspectoratul Teritorial 4 Cluj-Napoca, care controlează de asemenea și traficul din județele Alba, Bistrița Năsăud, Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare. Controale se fac însă rar. stop_coloana
Mircea Crișan, șeful secției de Drumuri Naționale din județul Sălaj, subordonată Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADR), spune că DN 1H Crișeni – Răstoci este încă în garanție și dacă sunt probleme se vor remedia pe banii constructorului la recepția finală, după cei doi ani de garanție. “Drumul este în garanție, pe doi ani. Nu este făcută recepția finală. Ce se constată la recepția finală va remedia constructorul, apoi drumul intră în administrarea noastră (a CNADR – n.r.). Probabil se fac controale, dar acum se ocupă ISCTR-ul de asta, de când au luat controlul de la noi”, ne-a declarat Mircea Crișan.
O reabilitare de 35 de milioane de euro
Reabilitarea drumului național DN1H pe tronsonul Crișeni – Răstoci a costat CNADR peste 35 de milioane de euro, un tronson de 53 de kilometri. Lucrarea a fost finalizată de firma lui Costel Cășuneanu, Pa&Co Holding, la sfârșitul anului 2013, cu aproape un an întârziere și cu numeroase probleme din partea constructorului, care a făcut lucrări de mântuială.
Când circulăm pe acest drum trebuie să ne gândim că CNADR a plătit 660.000 de euro pe fiecare kilometru reabilitat. Dacă lucrările nu sunt tocmai de calitate și dacă ISCTR-ului care nu stă cu ochii pe transportatorii de piatră și nisip, în scurt timp DN 1H va arăta ca înainte de reabilitare.