Guvernul amână măsura de impozitare a caselor și apartamentelor după noul mod de calcul până în 2026. Prin urmare Ordonanța Guvernului 16/2022 privind reforma impozitării imobilelor, prevăzută pentru aplicare de la 1 ianuarie 2025, se va aplica de la 1 ianuarie 2026, așa cum se arată într-un proiect al Ministerului Finanțelor publicat pentru consultare publică.
”Se propune prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2022 referitoare la modificarea Titlul IX -Impozite și taxe locale din Codul fiscal, de la data de 1 ianuarie 2025 la data de 1 ianuarie 2026”, se arată în document.
Pentru aplicarea noii scheme de impozitare, Ministerul Finanțelor spune că este nevoie de înființarea unei noi structuri: ”având în vedere necesitatea unei implementări în mod coordonat a măsurilor de reformă din PNRR referitoare la impozitarea proprietății imobiliare, se propune înființarea unei structuri în cadrul Ministerului Finanțelor, care să fie responsabilă de implementarea reformei impozitului pe proprietate”.
Motivul invocat pentru amânare este complexitatea reformei, necesitatea de finalizare a sistemului informatic și unele măsuri administrative.
Potrivit documentului, Jalonul 237 PNRR prevede ”dezvoltarea unui sistem informatic și implementarea unor modele specifice pentru impozitarea proprietății imobiliare într-o manieră coordonată și strategică”.
Prin OG 16/2022 s-a propus un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale și nerezidențiale care să țină cont de valorile cuprinse în studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România.
Impozitarea proprietăților la valoarea de piață ar avea drept efect creșterea impozitelor mai ales în orașele mari, unde prețurile imobiliare sunt mai ridicate.
FMI și Banca Mondială vor structură de specialitate la MF pentru impozitare
Experții Fondului Monetar Internațional și ai Băncii Mondiale au evidențiat că reforma cuprinzătoare a impozitului pe proprietate este complexă și cuprinde activități din mai multe discipline ce trebuie coordonate la nivel central. Aceștia au propus înființarea unei structuri de specialitate în cadrul Ministerului Finanțelor, responsabilă pentru implementarea reformei impozitării proprietății.
Acest lucru înseamnă că ar trebui să se suplimenteze numărul de posturi la Ministerul Finanțelor pentru aplicarea atribuţiilor suplimentare privind angajamentele asumate prin PNRR.
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va pune la dispoziția Ministerului Finanțelor accesul și resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice și platformele hardware și software pe care le gestionează. Acestea includ, dar nu se limitează la Sistemul integrat de cadastru și carte funciară; Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale și Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spațială (sectoare cadastrale).
Structura de specialitate ar avea, în principal, atribuţii privind gestionarea unei baze de date naționale cuprinzătoare cu proprietățile imobiliare; colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu alte entități în ceea ce privește datele și informațiile despre proprietăți; realizarea și implementarea unor modele specifice privind impozitarea proprietății imobiliare; coordonarea metodologică a organelor fiscale locale în ceea ce privește procedurile specifice derulate în cadrul activității de administrare privind impozitarea proprietății imobiliare; elaborarea formularisticii specifice activității de administrare a creanțelor fiscale aferente impozitării proprietății imobiliare.