Consumatorii persoane fizice care au datorii neachitate de cel puţin 90 de zile pot beneficia de consiliere gratuită şi îndrumare de specialitate din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin Birourile Teritoriale din cadrul Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor.
Specialiștii ajută persoanele fizice care nu se pot redresa financiar, prin puterea Legii 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice, pentru întocmirea dosarului de deschidere a procedurii de insolvenţă. Legea permite protejarea consumatorilor care au datorii mai mari de 90 de zile, credite și rate la bănci, debitori de bună credință, care din motive neimputabile lor ajung în imposibilitate de plată.
Practic, se acordă o a doua şansă datornicilor onești, oferindu-le protecţie în faţa creditorilor, în efortul lor de a-și redresa situația financiară.
De aceleași facilități beneficiază şi persoanele care au datorii atât de mari încât valoarea lor totală o depăşeşte pe cea a tuturor bunurilor aflate în proprietate – cel puţin 15 salarii minime brute pe economie, adică minimum 33.450 lei, precum şi persoanele care nu au alte surse de venit şi au o situaţie financiară iremediabil compromisă.
În anul 2024, 15 sălăjeni au solicitat insolvența și, implicit, sprijin asistat pentru redresarea financiară.
”Scopul legii Legii nr. 151/2015 din 18 iunie 2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice este instituirea unei proceduri colective pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii. Legea se bazează pe următoarele principii: acordarea unei şanse debitorilor de bună-credinţă de redresare a situaţiei financiare, prin intermediul unui plan de rambursare a datoriilor; facilitarea negocierii/renegocierii amiabile a creanţelor şi a încheierii unui acord al creditorilor cu debitorul asupra planului de rambursare a datoriilor; sprijinirea ieşirii din starea de insolvenţă a debitorului, inclusiv prin descărcarea de datorii, în condiţiile legii, într-un mod sistematic şi raţional, astfel încât debitorul să fie motivat să facă eforturi pentru a desfăşura activităţi generatoare de venituri, să fie facilitată reinserţia acestuia în mediul social şi contribuţia sa la viaţa economică a comunităţii, conform cu nivelul de pregătire profesională şi experienţa acumulată; maximizarea, printr-o procedură colectivă, a gradului de recuperare a creanţelor şi a gradului de valorificare a activelor, atunci când este cazul; asigurarea, în cadrul procedurii colective, a unui tratament echitabil al creditorilor şi a unui tratament egal pentru creditorii de acelaşi rang; recunoaşterea drepturilor existente ale creditorilor şi respectarea ordinii de prioritate a creanţelor, având la bază un set de reguli clar determinate şi uniform aplicabile; asigurarea unor proceduri de insolvenţă eficiente, inclusiv prin mecanisme adecvate de comunicare şi derulare a procedurii într-un termen rezonabil, într-o manieră obiectivă şi imparţială, cu minimum de costuri pentru creditori, debitori, instituţii şi autorităţi publice, precum şi pentru orice alte entităţi implicate; asigurarea unui grad ridicat de transparenţă şi previzibilitate în procedură, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi cu protejarea datelor cu caracter personal”, a transmis Dorel Fechete, Comisar șef adjunct al Protecției Consumatorilor Sălaj.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) are în coordonare o Direcție de Insolvență Persoane Fizice, special creată pentru implementarea Legii insolvenței persoanelor fizice, prin consilierea consumatorilor vizați de actul normativ.
La nivel teritorial, funcționează Biroul de Insolvență în cadrul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, căruia i se pot adresa toate persoanele fizice care pot beneficia de efectele legii insolvenței. Datele de contact ale Biroului Teritorial sunt telefon 0757 321601 sau e-mail: elenaplosca@anpc.ro
Potrivit sursei citate, în prezent, Direcția de Insolvență Persoane Fizice are în derulare dosare de insolvență ce vizează toate cele trei forme de redresare financiară a debitorului, prevăzute de lege: procedura simplificată de insolvență; insolvenţa pe baza planului de rambursare; lichidare de active.