În mai multe zone ale țării, zăpada s-a așternut deja pe șosele. În weekend, am avut parte și în Sălaj de primele fulguieli. Deși nu există o dată de la care anvelopele de iarnă sunt obligatorii, acestea trebuie să fie montate în momentul în care circulați pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada anului. În caz contrar, puteți plăti amenzi uriașe.
“Șoferii preocupați de siguranța lor și a celor apropiați deja încep pregătirea mașinii pentru sezonul rece. Dintre toate verificările și intervențiile necesare, montarea cauciucurilor de iarnă este acțiunea ale cărei efecte se fac simțite imediat, atât în dinamica mașinii,cât și în micșorarea riscurilor de accident. Plus că aceasta este o obligație legală a oricărui șofer și, dacă o neglijezi, atrage după sine sancțiuni importante”, ne spune Nicolae Rus, directorul tehnic al unei vulcanizări din municipiu.
E important de menționat că anvelopele all-season nu sunt cauciucuri de iarnă.
“Nu trebuie umblat în niciun caz cu cauciucurile all-season sau cu anvelopele vechi de iarnă, care între timp s-au tocit. O altă problemă cu care te poți confrunta odată cu instalarea temperaturilor scăzute va fi cea a presiunii pneurilor. Asigură-te constant că acestea sunt la limita recomandată, în general 2,2 atmosfere, pentru ca mașina ta să se comporte perfect în trafic. Anvelopele de iarnă au niște lamele, asemănătoare unor dinți de fierăstrău, și muchii care aderă la suprafață. Acestea ajută mașina să nu patineze”, ne explică specialistul.
Procesul de schimbare al anvelopelor durează în jur de 40-45 de minute. După montarea fiecărui cauciuc pe janta aferentă se trece la echilibrarea roților. Dacă roata prezintă vibrații, se adaugă niște greutăți de plumb după care se montează pe mașină.
“Anumite vibrații pot ajunge ulterior la volan și ne pot deranja foarte tare în rulare, de aceea punem niște mici greutăți de plumb în anumite zone unde ne indică aparatul, pentru a asigura o funcționare bună a anvelopei”,spune Nicolae Rus.
Prețul pentru montajul și echilibrarea anvelopelor de iarnă începe de la 30-40 lei/roată în funcție de marca mașinii, iar o anvelopă de iarnă o găsim, cel mai ieftin, la prețul de 170 de lei și poate ajunge până la 1.000 lei, în funcție de marcă și dimensiune.
“E un cost mic având în vedere că-l facem doar de două ori pe an. Procesul include demontare, dejantare, echilibrare și montare la loc. Clienți sunt mulți, avem tare mult de lucru în această perioadă. Lumea vine, se gândește că e aici iarna. Dar totul decurge bine, lucrăm pe bază de programare. Scopul nostru este să avem clienți mulțumiți”, precizează Nicolae Rus.
Potrivit Codului Rutier, este interzisă circulația autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acestea să fie dotate cu cauciucuri de iarnă. Cei care circulă pe șosele cu mașinile neechipate de iarnă riscă între 9 și 20 de puncte de amendă, suma fiind cuprinsă între 1.300 și 2.900 lei. Pe lângă amendă, poliția vă reține și certificatul de înmatriculare al mașinii.
Doar fapt divers…ma duc saptamana trecuta la o vulcanizare din dumbrava pe langa Cmj(sens giratoriu)….pret afisat pt roti 13′-16′ ….70 ron…schimbat echilibrat…stau la rand….imi spune angajatul….Boss…nu are rost sa stai ca e ocupat toata ziua….bun……doamne ajuta…dar primesc o intrebare(raspuns)…pt 80 ron e bine….ca facem sa fie bine…Ca fapt divers…atata tot..