Adusul de masini din strainatate este inca o sursa de venit pentru foarte multi zalauani, chiar daca piata auto a picat in ultimii ani din cauza crizei. Unii desfasoara aceasta afacere perfect legal, altii au gasit chichite pentru a face profit si a nu plati taxe si impozite. In astfel de situatii, pagubit poate fi statul, dar si clientul care apeleaza la un samsar pentru a-i aduce o masina de dincolo.
Concret, omul vrea sa isi cumpere un autoturism din Germania si apeleaza la cineva „din domeniu”. Sunt multi, asa ca aproape fiecare zalauan cunoaste pe cineva care aduce masini. Samsarul are o firma prin care se desfasoara, macar teoretic, toata afacerea. Ii gaseste clientului o masina care costa, de exemplu, 11.600 de euro in Germania. In general, toate masinile au preturi cu TVA, daca sunt cumparate de la firme (handleri, cum li se spune nemtilor care se ocupa cu asta). In Germania, TVA-ul e 16 la suta, deci masina costa 10.000 de euro plus TVA. Samsarul merge la handler, ii arata certificatul de inregistrare al firmei din Romania, dovada ca nu trebuie sa plateasca taxa pe valoare adaugata in Germania, pentru ca o va plati in tara. Ia masina pe firma lui, cu 10.000 de euro. Ajuns in Romania, ar trebui sa se incarce cu masina in contabilitate, la pretul de 10.000 de euro, plus 24 la suta, cat e TVA-ul la noi, adica 12 400 de euro. Lucru pe care nu il mai face. Odata pagubeste clientul, care stie ca masina lui a costat 11.600 de euro, si apoi pagubeste statul, prin nedeclararea masinii.
Nu se pune problema platii TVA-ului in cazul in care masina este cumparata de la o persoana fizica din Germania. In acest caz, samsarii nici nu mai fac contractul de vanzare-cumparare cu neamtul pe firma, ci direct pe numele cumparatorului din Romania sau pe numele soferului care merge s-o aduca in tara.
O alta metoda de a fenta statul, dar mai finut, este aceea de a trece in factura un pret mai mic decat cel real.
Cand incepe sa „miroasa” a infractiune?
Neregulile ies la iveala in momentul in care se fac acele deconturi intracomunitare, unde iesirile de masini din Germania catre Romania nu se potrivesc cu intrarile. Aceste socoteli se fac trimestrial, timp in care o firma poate aduce in tara zeci sau sute de masini. In momentul in care firma ajunge sa fie cu probleme, samsarul face o alta firma pe care o va folosi sa aduca alte masini, pana se vor prinde din nou autoritatile de nereguli. De multe ori, firmele sunt facute pe numele a diferite persoane care, in schimbul unor sume de bani, accepta sa fie administratori doar pe hartie. La finalul afacerii, toata lumea este multumita. Soferul care aduce masina isi primeste plata, intermediarul ramane cu un castig frumusel, iar clientul are masina adusa acasa. Singurul care are de pierdut este statul. Si pierde sume mari de bani. Directia Publica a Finantelor Salaj a identificat in ultimii doi ani 12 firme si noua persoane fizice care au adus in tara masini la mana a doua si au prejudiciat statul cu aproape sase milioane si jumatate de lei, prin neplata impozitului pe profit sau a TVA-ului. Politistii de la Serviciul de Investigare a Fraudelor au si ei in lucru trei dosare privind tranzactii ilegale de masini. Sunt cercetate 15 persoane de la trei firme, una din Simleu Silvaniei si doua din Zalau.
Cat se castiga?
Saptamanal, zeci de zalauani merg dupa masini, in special in Germania. De regula, firmele care se ocupa cu aceasta afacere au mai multi soferi pe care-i platesc la cursa, la mica intele-gere. In multe cazuri, nu exista niciun fel de contract, multi soferi avand, pe langa aceasta preocupare, locuri de munca. Un drum de Germania le aduce acestora intre 120 si 150 de euro. Pot ajunge si la 200 de euro pentru o cursa daca aduc doua masini: una „pe roti”, cealalta, pe trailer. In Germania, soferul se ocupa de tot, de la intocmirea contractului, pana la obtinerea numere-lor provizorii necesare pentru a aduce masina in tara. Desi se fac bani frumosi, cei care practica acest „sport” spun ca nu e tocmai usor. Condus ore in sir, mii de kilometri, dormit prin parcari, uneori zile intregi petrecute in masina. Plus situatiile in care masina se strica pe autostrada si stau cate o zi sau doua pana cand vine cineva sa-i aduca acasa.