Camera de Conturi Salaj a constatat in 2011 abateri la toate institutiile verificate, valoarea abaterilor fiind de aproape 36 de milioane de lei.
Inspectorii Curtii de Conturi au descoperit la institutiile publice verificate in 2011 numeroase plati care nu au putut fi dovedite prin documente justificative. Primariile au platit lucrari neefectuate, servicii neprestate, utilaje si echipamente tehnologice decontate si neachi-zitionate. S-au constatat abateri la toate entitatile verificate, valoarea abaterilor fiind de aproape 36 de milioane de lei. Printre cauzele pe fondul carora s-au produs abaterile constatate se numara „necunoasterea co-respunzatoare a legilor in vigoare si neaplicarea acestora sau lipsa de experienta a personalului”. Prefectul Vegh spune ca vinovatii ar trebui sa plateasca pentru ilegalitatile comise.
Misiunile de audit si control efectuate in anul 2011 de catre Camera de Conturi Salaj pentru exercitiul financiar 2010 au reliefat numeroase cazuri de nerespectare a reglementarilor legale, constatandu-se abateri si nereguli care au generat, fie venituri suplimentare cuvenite bugetelor publice, fie prejudicii, sau au influentat calitatea gestiunii economice a institutiilor verificate. La nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, Camera de Conturi a realizat un numar de 29 de actiuni de audit financiar si o actiune tematica de control, analizand performanta gestionarii banului public. „S-au constatat abateri la toate entitatile verificate, valoarea abaterilor fiind de 35.636.000 de lei”, se arata in cel mai recent raport facut public de catre Camera de Conturi Salaj. Printre cauzele pe fondul carora s-au produs abaterile constatate se numara si „necunoasterea corespun-zatoare a legilor in vigoare si neaplicarea acestora, lipsa de experienta a personalului sau existenta unui management local neperformant in modul de colectare si cheltuire a fondurilor comunitatilor locale”.
Primariile nu justifica cheltuielile cu documente
Inspectorii Camerei de Conturi au constatat ca in cadrul autoritatilor publice locale, in special cele comunale, „nu exista documente privind fundamentarea proiectelor de buget” si „nici cheltuielile nu sunt fundamentate pe baza de documente justificative”. S-a stabilit si ca prejudiciile create prin platile nelegale efectuate pentru lucrari de investitii si reparatii curente sunt datorate superficialitatii dirigintilor de santier, dar si lipsei de control din partea autoritatilor contractante asupra activitatii acestora. „Entitatile verificate accepta cu usurinta efectuarea unor lucrari suplimentare in limita fondurilor alocate de la guvern, fara o documentatie prealabila si cu atragerea raspunderii proiectantului. Sumele aferente abaterilor din aceasta categorie sunt de 13 milioane de lei, din care suma de 10 milioane de lei reprezinta prejudiciul in patrimoniul institutiilor verificate, urmand a fi recuperat”, precizeaza Camera de Conturi. De asemenea, mai multe primarii au efectuat plati nelegale pentru convorbiri telefonice, pentru supravegherea unor lucrari sau cheltuieli ce nu au legatura cu activitatea institutiei.
Au dat banii pe lucrari neefectuate
Principalele abateri sunt legate de nerespectarea reglementarilor legale in efectuarea cheltuielilor. Potrivit raportului, Primaria Zalau si alte institutii subordonate au acordat, in anul 2010, „plati salariale angajatilor, reprezentand suplimente salariale pentru functionarii publici, in suma de 215.000 de lei”. De asemenea, prin hotarare a Consiliului Local Zalau s-a aprobat, „in mod nelegal, decontarea cheltuielilor de deplasare, pentru transport la si de la locul de munca, pentru persoane din cadrul unor unitati scolare, ce nu fac parte din categoria personalului didactic”. Cheltuieli neprevazute de legislatia in vigoare s-au constatat si la primariile din Hida, Letca, Garbou, Rus, Varsolt, Cristolt, Simisna, Creaca, Mirsid sau Galgau. Nu in ultimul rand, inspectorii Curtii de Conturi au descoperit, la nu mai putin de 13 institutii verificate, plati care nu au putut fi dovedite prin documente justificative. „Platile reprezinta plata unor lucrari neefectuate, servicii neprestate, utilaje si echipamente tehnologice decontate si neachizitionate”. Astfel de abateri, care au cauzat prejudicii de milioane de lei, au fost constate la primariile din Agrij, Hida, Rus, Babeni, Bocsa, Simisna, Halmasd, Buciumi, Garbou si Maeriste. La Garbou s-au descoperit si fapte cu iz penal, Camera de Conturi reusind sa afle ca „au fost eliberate din Trezorerie sume mai mari decat cele necesare platii salariilor, diferenta fiind insusita de catre consilierul cu probleme financiar-contabile din primarie, suma ce constituie prejucidiul de 657.000 de lei”.
Vegh: „Primarii trebuie sa raspunda pentru ilegalitati”
In contextul tot mai multor plati efectuate de primarii pentru lucrari neefectuate sau servicii neprestate, prefectul Alexandru Vegh spune ca „in administratia publica nu poti sa faci o plata fara sa ai o sustinere financiara” si fiecare primar „trebuie sa raspunda la un moment dat pentru ilegalitatile facute”. „Tentatia este mare si toata lumea vrea sa faca lucrari, dar nu poti face fara acoperire financiara. Din pacate, in unele cazuri putem discuta atat de responsabilitatea autoritatilor locale, dar si a proiectantilor si a dirigintilor de santier, care, din punctul meu de vedere, nu-si fac foarte bine treaba de fiecare data. Firmele de consultanta sau de proiectare ar trebui sa aiba o mult mai mare responsabilitate decat pana acum”, opineaza Vegh.