Vineri, 27 septembrie, a fost ziua în care, acum patru ani, au avut loc alegerile locale și au fost aleși actualii primari, consilieri locali, președintele și consilierii Consiliului Județean Sălaj.
Tot 27 septembrie este și data de referință de la care curg termenele pentru validarea mandatelor noilor aleși la alegerile din iunie 2024, conform Articolului 34 al Ordonanței de Urgență a Guvernului 21/2024.
Mandatele actualilor primari, consilieri locali, președinți de consilii județene și consilieri județeni se vor încheia odată cu validarea și depunerea jurămintelor noilor aleși locali în cadrul ședințelor de constituire.
În aproape toate adminisitrațiile sălăjene se vor produce schimbări, pentru că în unele unitătăți administrative au fost aleși alți primari, iar listele de consilieri locali nu vor coincide cu cele din actualele mandate aflate pe final.
Este perioada în care se fac înțelegeri, se negociază alianțe, la nivelul fiecărei comune, oraș, municipiu, chiar și la Consiliul Județean Sălaj, a căror finalitate o vom afla abia după ședințele de constituiri. Cert este că fiecare ales, indiferent de la care partid, va dori să aibă majoritate confortabilă încât proiectele promise în timpul campaniei să aibă și o finalitate legislativă și, ulterior, executorie, la nivel local și județean.
Până la momentul intrării în atribuțiile funcțiilor dobândite în urma alegerilor, fiecare primar, consilier local, consilier județean și, evident, președintele Consiliului Județean are de parcurs câteva etape juridice.
Când încep mandatele primarii și Președintele Consiliului Județean
Așa cum prevede actul normativ ante-menționat, fiecare primar și președintele, precum și consilierii aleși în 9 iunie, trebuie să-și obțină și să transmită secretarului comunei, respectiv secretarului județului, confirmarea calității de membru al partidului politic sau al organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităților naționale din partea căruia/ căreia a candidat. Termenul prevăzut este de 3 zile de la data de 27 septembrie. Mai trebuie să facă dovada depunerii raportului de venituri și cheltuieli de către mandatarul financiar, dovada domiciliului și cazier judiciar.
Instanța la care este arondată comuna/ orașul/ municipiul calidează mandatul în maxim 20 de zile de la data de 27 septembrie, în baza documentelor transmise de secretar sau depuse de fiecare candidat.
Comunicarea Încheierilor privind validarea mandatului se face către prefect, secretar și primarul/ preșdintele ales, de îndată după validare
În cazul primarului validat de Judecătorie, depunerea jurământului se va face în prima ședință privind ceremonia de constituire sau în fața judecătorului, în situația în care consiliul local nu a fost constituit în 30 de zile de la data de 27 septembrie. Primarul își intră în atribuțiile funcției odată cu depunerea jurământului.
În cazul președintelui validat de Tribunalul Sălaj, depunerea jurământului va avea loc în prima ședință privind ceremonia de constituire a consiliului județean, care se organizează în maxim 60 de zile de la data de 27 septembrie sau în fața Președintelui Tribunalului, în situația în care consiliul județean nu a fost constituit în acest termen.
Și președintele își intră în exercițiul funcției odată cu depunerea jurământului.
Când își preiau consilierii locali mandatele
Validarea mandatelor consilierilor locali sau consilierilor județeni de către judecătorii, respectiv Tribunal, se face în maxim 25 de zile calculate de la data de 27 septembrie. Comunicarea încheierilor privind validarea/ invalidarea mandatelor se face de către instanță de îndată către prefect, secretar și către consilierii aleși . Totodată, trebuie informați și supleanții dacă există cazuri de invalidare a consilierilor aleși.
Odată ce supleanții primesc informările, trebuie să-și depună documentele (propunerea de validare/invalidare a mandatelor, împreună cu dovada domiciliului, a confirmării calității de membru, cazierul judiciar și dovada depunerii raportului mandatarului) la secretarul UAT-ului în termen de 3 zile de la rămânerea definitivă a încheierii de invalidare a consilierilor. Secretarii transmit documentele Judecătoriei, împreună cu propunerea de validare, în termen de 3 zile de la primirea ordinului prefectului cu privire la îndeplinirea condițiilor de constituire a consiliului local, dar cu cel puțin 7 zile înainte de împlinirea termenului de 10 zile pentru validarea mandatelor supleanților.
Dacă nu se transmit în termen aceste documente, nu vor mai fi validați și vor fi decăzuți.
Jucetăriile vor valida mandatele supleanților în termen de 10 zile de la rămânerea definitivă a încheierii judecătoriei privind invalidarea mandatelor consilierilor invalidați inițial.
Convocarea pentru ședința privind ceremonia de constituire, dacă se îndeplinește condiția validării numărului membrilor consiliului local/ consiliului județean (primul număr natural strict mai mare decât jumătate din membrii consiliului) se face în maxim 5 zile de la comunicarea încheierii judecătoriei/tribunalului, după caz. Dar, în cele 30 de zile de la 27 septembrie când nu este contestată încheierea și termenul de comunicare se împlinește într-o zi lucrătoare sau în 38 de zile de la 27 septembrie când este contestată încheierea judecătoriei și termenul de comunicare se împlinește într-o zi
lucrătoare.
În cadrul primei ședințe de constituire pot depune jurământul consilierii aleși validați și primarul/ președintele de Consiliu Județean.
Dacă la prima ședință nu se constituie noul consiliu local/ consiliu județean, convocarea celei de-a doua ședințe de constituire se face în termen 20 de zile de la data desfășurării primei ședințe (în maxim 50 de zile de la data de 27 septembrie). În cadrul celei de-a doua ședințe de constituire pot depune jurământul
consilierii aleși validați, care au absentat la prima ședință, consilierii aleși validați de tribunal, supleanții validați de judecătorie.
Finalitatea procedurii legale este emiterea ordinului de îndeplinire sau neîndeplinirea condițiilor de constituire, în termen de trei zile de la prima sau a doua ședință de constituire a consiliilor locale.