La Senat a fost depus de catre deputatul Marius Bota, un proiect pentru a stopa cresterea nejustificata a cheltuielilor pentru repararea vehiculelor avariate si a cresterii preturilor asigurarilor RCA. Proiectul vizeaza echilibrul intre despagubirile acordate de asiguratori si costurile reparatiilor.
In articolul 2, se introduce un nou alineat care prevede ca sisteme de evaluare specializate- aplicatia informatica, avizata de ASF, care se bazeaza pe un ansamblu de date, metode si algoritmi de calcul care este utilizat ca suport in stabilirea costurilor a vehiculelor si bunurilor avariate, pe baza preturior de lista comunicate periodic de producatorii/importatorii oficiali in Romania de vehicule, dupa caz, precum si/sau la stabilirea valorii de piata a vehiculelor si bunurilor avariate la data evenimentului.
In legea in vigoare, termenul de aplicatie informatica, avizata de ASF, ca sistem de evaluare specializat, nu era definit.
"Despagubirile se acorda in cuantum egal cu intinderea prejudiciului pana la limita maxima de raspundere a asiguratorului RCA care este egala cu cea mai mare valoare dintre limita de raspundere prevazuta in legislatia aplicabila si cea prevazuta in contractul RCA. in cazul vehiculelor avariate, asiguratorul este obligat sa comunice valoarea maxima de despagubire, la cererea pagubitului sau a mandatarului acesteia, in termen de 7 zile calendaristice", se mai arata intr-un alineat nou introdus la articolul 14.
In forma in vigoare a legii, despagubirile se acorda in cuantum egal cu intinderea prejudiciului pana la limita maxima de raspundere a asiguratorului RCA care este egala cu cea mai mare valoare dintre limita de raspundere prevazuta in legislatia aplicabila si cea prevazuta in contractul RCA, iar asiguratorul este obligat sa comunice valoarea maxima de despagubire, la cererea pagubitului sau a mandatarului acestuia, in termen de 7 zile calendaristice.
"In cazul vehiculelor avariate asiguratorul evalueaza dauna totala economica printr-un sistem de evaluare specializat sau prin documente emise in conditiile legii pentru a-i determina valoarea de piata din momentul premergator evenimentului. Pagubitul poate opta pentru reparare pana la valoarea de piata a vehiculului, calculata in urma evaluarii, sau pentru solutionarea cazului de dauna totala prin plata diferentei dintre valoarea de piata a vehicului si valoarea epavei", se arata potrivit proiectului de lege.
Legea in vigoare prevede ca "in cazul daunei totale", pagubitul poate cere repararea vehiculului pana la valoarea de piata, sau declararea daunei totale.
"Valoarea despagubirii pentru pentru efectuarea reparatiei se da catre asiguratorul RCA folosind sisteme de evaluare specializate. in cazul in care valoarea despagubirii nu se poate stabili prin sisteme de evaluare specializate, valoarea acesteia se stabileste pe baza documentelor de reparatie emise in conditiile legii de unitatea reparatoare", mai stipuleaza proiectul de lege.
De asemenea, asiguratorul este obligat ca in maxim o zi sa despagubeasca asiguratul cu un vehicul care sa-l inlocuiasca temporar pe cel avariat.
Potrivit expunerii de motive, necesitatea modificarilor legislative apare ca urmare a disfunctionalitatilor aparute pe piata, a comportamentului abuziv din punct de vedere al preturilor practiate care au adus cheltuieli nejustificate, determinand asiguratorii sa mareasca preturile RCA.
Totodata, se introduce notiunea de preturi comunicate de producatorii/importatorii oficiali de vehicule in Romania, despagubirea raportandu-se la un nivel al preturilor de piata practicate pe pietele de profil pentru existenta unui echilibru si a unei echivalente intre despagubirea ce se acorda de asiguratorii RCA si costurile cu reparatiile.
Proiectul de lege a fost initiat de deputatul Marius Bota si a fost semnat de opt deputati PNL,UDMR, PSD si independenti. Camera Deputatilor este for decizional.