Succesul unei firme depinde in mare masura si de modul in care seful stie sa-si motiveze angajatii si sa-i faca sa creada in calitatea serviciilor oferite de firma respectiva. Un angajat nemultumit va transmite, involuntar, nemultumirea sa si clientilor, iar imaginea si succesul firmei vor avea astfel de suferit.
Indiferent de profilul firmei, indiferent daca angajatii sai intra sau nu in contact direct cu clientii, oamenii care lucreaza pentru firma sunt cei care reprezinta afacerea in lume. Companiile sunt minisocietati, iar angajatii formeaza o comunitate. Parerea lor despre companie, de obicei, nu difera cu mult fata de parerea potentialilor clienti. Asadar, daca angajatii nu sunt fericiti, parerea lor despre companie nu va fi una favorabila si acelasi lucru il vor simti si clientii.
In ultimii ani, studiile au aratat ca firmele trebuie sa faca astfel incat imaginea lor in ochii publicului sa fie similara cu cea a angajatilor. Cercetatorii au descoperit ca profitul firmelor este cu atat mai mare cu cat angajatii au o parere mai buna despre compania la care lucreaza decat publicul carora acele servicii li se adreseaza. Intr-o companie unde atitudinea angajatilor este una pozitiva, perceptia consumatorilor urmeaza acelasi trend, astfel ajungand sa placa acea companie si sa aleaga serviciile oferite de ea.
Astfel, angajatii trebuie sa fie optimisti, sa arate ca sunt multumiti de ceea ce fac si de ceea ce primesc in schimb. Totodata, daca firma la care lucreaza este una de servicii, ei trebuie sa foloseasca acel serviciu pentru ca in momentul in care pleaca de la munca ei se integreaza intr-o alta comunitate pe ai carei membri compania vrea sa-i transforme in clienti.
Daca angajatul nu este multumit de serviciile companiei, de modul in care este platit in comparatie cu munca pe care trebuie sa o faca sau de modul in care este tratat, el va transmite aceasta nemultumire tuturor celor cu care intra in contact, acestia preluand atitudinea negativa fata de companie.
Ce ii motiveaza pe angajatii romani?
Telefoanele, masina de serviciu sau laptop-ul nu mai sunt de mult singurele beneficii pe care angajatii romani le primesc la job. In ciuda crizei sau tocmai din cauza ei, angajatorii cauta metode mai diversificate de a-si recompensa angajatii, dincolo de salariul pe care si-l pot permite. Pranzul gratuit, locuri amenajate pentru copiii angajatilor, asigurari private de sanatate si, o data pe an, vacante in strainatate platite de patron – sunt sunt doar cateva din modalitatile prin care angajatii romani sunt motivati.
Din pacate, de astfel de stimulente beneficiaza in Romania doar angajatii companiilor multinationale sau cei ai caror patroni au inteles din experienta Occidentului cat de important este pentru succesul unei afaceri ca salariatii sa se simta motivati. Poate ar trebui sa plece mai mult urechea la ceea ce spun pishologii, care sustin ca dincolo de a fi benefice pentru psihicul angajatilor, din aceste “facilitati” cel mai mult au de castigat chiar patronii.