Supermarketurile si hiper-marketurile au inceput sa castige teren in batalia cu ABC-urile de cartier. Avantajul de a putea sa iti cumperi tot ce ai nevoie dintr-un singur loc si promotiile din marile magazine atrag tot mai multi cumparatori. Totusi, adeseori acestia sunt tepuiti prin politicile institutionalizate de vanzari ale centrelor comerciale.
Un pret pe raft, altul la casa
Cea mai frecventa reclamatie facuta de clientii magazinelor vizeaza dife-renta dintre pretul de la raft si cel de la casa. Pentru astfel de situatii, comparati codul de bare de pe produs cu cel de pe eticheta. E suficient sa verificati ultimele patru cifre ale codului.
Preturile mici nu sunt intotdeauna si cele mai avantajoase. Anumite produse pot avea preturi trecute la cantitatea finala si nu la kilogram, precum lactatele sau anumite mezeluri. Va puteti pacali si in cazul produselor in cantitati mai mari. Probabil ca mereu vedeti oferte ale hipermarketurilor cu detergenti la pungi de 4kg, care teoretic ar trebui sa fie mai ieftini. Nu de putine ori se intampla ca o pungulita de 400g sa coste circa 5,5-6 lei, iar una de 4kg, 65 lei.
Nu luati primul produs din raft!
In cazul produselor alimentare, responsabilii de raion sunt determinati sa plaseze primele in raft produsele cele mai apropiate de data de garantie pentru a fi vandute inainte de a expira. Nu va grabiti sa le luati pe primele!
Obisnuiti-va sa retineti mai multe preturi. Veti sti in viitor cand sunt adeva-ratele superoferte. Iar daca un produs perisabil este vandut la un pret dubios de mic, atunci veti fi mai circumspect privind prospe-timea sa.
Lectura de… etichete
Este foarte important sa va faceti un obicei din a citi eticheta. In timp, veti putea face mult mai usor comparatii privind raportul continut/pret.
O statistica UE arata ca doar jumatate dintre europeni citesc etichetele pro-duselor alimentare, iar cei mai multi dintre acestia au spus ca nici nu le inteleg. Circa sase din zece femei dau atentie acestui aspect si doar 39 la suta dintre barbati.
Concurenta neloiala
La inceputul acestei luni Consiliul Concurentei a demarat patru investigatii care urmaresc posibile intelegeri anticon-curentiale intre hipermarketuri si furnizorii acestora privind stabilirea preturilor de vanzare sau revanzare. Hipermarketurile vizate sunt Metro, Selgros, Billa, Mega Image si Interex.
Activitatea desfasurata de catre aceste societati reprezinta aproximativ 40 la suta din valoarea totala a comertului modern alimentar romanesc. Reprezentantii lor sunt banuiti ca ar fi negociat preturile produselor cu furnizorii ajungandu-se astfel la un monopol pe anumite domenii ale pietei.