decembrie 5, 2025

Zalăul a avut de caștigat la capitolele imagine și utilitate

imagine-articol5_43260

Parcul Municipal reabilitat a fost inaugurat în martie

Parcul Municipal Central a fost primul care a deschis seria inaugurărilor din 2014 la Zalău. Parcul a fost inaugurat oficial în 13 martie. Lucrările de reamenajare au început în martie 2011, însă demersurile au fost făcute încă din anul 2008. Valoarea totală a proiectului pentru reabilitare a fost de 4.706.237 de lei, din care contribuția Primăriei Zalău a fost de 771.774 lei, restul de 3,8 milioane fiind fonduri europene.
Din acești bani, constructorul a refăcut aleile pietonale, scările de la intrarea în parc, a construit fântâni și cișmele stradale, a montat 71 de bănci noi, a montat 60 de coșuri de gunoi, a ridicat 35 de statuete, a reabilitat amfiteatrul și l-a acoperit, a împrejmuit parcul cu gard din tablă zincată, a reabilitat locul de joacă al copiilor, a realizat instalațiile de apă și iluminat public și a montat un sistem de internet wirless care poate fi accesat gratuit. 180 de pomi fructiferi și specii îmbătrânite au fost înlocuiți cu 530 de arbori, iar alți 250 de copaci au fost toaletați.
La ședința Consiliului Local din 22 decembrie s-a constatat că este nevoie de o toaletă publică în parc, prevedere care nu a fost inclusă în planul de reamenajare. Costul lucrării pentru noua toaletă este de 243.000 de lei cu TVA adică 55.000 de euro, din care valoarea lucrărilor de construcții și montaj este de 199.000 de lei.

Clădirea Transilvania și-a recâștigat prestanța

Cea mai importantă clădire istorică din Zalău este Clădirea Transilvania, situată vis-a-vis de Biblioteca Județeană Ioniță Scipione Bădescu. Clădirea Transilvania a fost construită în 1854 și a suferit de-a lungul timpului mai multe reamenajări, ultima fiind demarată în urmă cu nouă ani, în 2005. Anul acesta, pe 10 aprilie, Clădirea Transilvania a fost inaugurată oficial printr-un eveniment ce s-a vrut a fi o recreare a atmosferei de epocă, pe măsura sălii de spectacole în care aceasta a avut loc.
Municipiul Zalău a demarat lucrările de reabiltiare încă din anul 2005, când un colț al clădirii era în pericol de prăbușire. Deoarece intervenția era urgentă și era condiționată de resursele financiare disponibile, municipalitatea a fost nevoită să etapizeze lucrările de reabilitare pe parcursul mai multor ani, cu surse de finanțare diferite (bugetul local, credit, fonduri nerambursabile). Etapa finală a lucrărilor de reabilitare a fost demarată în martie 2009, când s-a depus un proiect în scopul obținerii de fonduri nerambursabile. Costul investiției pe proiectul cu finanțare europeană depășește 10 milioane de lei. Lucrările eligibile au fost doar pentru reabilitarea corpului C al clădirii (înspre strada Gheorghe Doja) și sala de spectacol cu pictura murală din corpul central (pe o suprafață de 350 metri pătrați). Tot în urma proiectului s-a realizat iluminatul arhitectural al întregii clădiri, iluminat care o pune în valoare în mod deosebit noaptea.

Muzeul a renăscut, după ce am stat patru ani fără istorie

Un alt edificiu important pentru cultura sălăjeană ce a fost inaugurat în 2014 după reabilitare a fost clădirea Muzeului Județean de Istorie Zalău, secția “Vasile Lucăcel”. Muzeul a fost inaugurat oficial la 15 mai.
Lucrările de reabilitare și modernizare a Muzeului au început în anul 2010, iar firma care s-a ocupat de realizarea lucrărilor promitea că Muzeul va fi gata peste 14 luni, respectiv în anul 2011, potrivit informaților oferite la acea vreme de administratorul instituției, Romul Barbosu. Muzeul a fost inaugurat abia după patru ani de la demararea lucrărilor, cum spuneam, în mai 2014.
stop_coloana Valoarea totală a proiectului de reabilitare depășește 20 de milioane de lei, dintre care peste 15 milioane de lei au fost absorbiți din fonduri europene, 2.300.000 de lei de la Guvern și 1.960.000 de lei din fonduri proprii. Lucrările de reamenajare au constat în înlocuirea sistemului de încălzire, pardoseală, reparații la pereți, zugrăvire interior și exterior, mansardare și reabilitarea subsolului.
Corina Bejinariu, directorul muzeului, spunea la momentul deschiderii muzeului că “este cel mai modern muzeu din țară”, o realizare care se face, conform celor declarate de același director, cu un buget de peste 1.500.000 de lei pe an, banii primiți de la Consiliul Județean Sălaj.

Hală agroalimentară, bază de tenis, supermarket

În 11 iulie a fost inaugurat terenul de tenis acoperit din Baza de Tenis Municipală Zalău.
Pe 15 octombrie în municipiul Zalău a fost inaugurat al doilea magazin Penny Market situat în cartierul Brădet, după ce în 2009 a fost inaugurat magazinul Penny din Dumbrava.
Recent, pe 9 decembrie, a avut loc recepția la hala agroaliemntară construită pe amplasamentul fostei piețe centrale. Zona în care este amplasată hala agroalimentară și-a schimbat fața. În fața halei va fi amenajat un părculeț.

Fără termoficare

Consiliul Local Zalău a decis în ianuarie să închidă Uzina Electrică – la care Primăria Zalău este acționar unic – considerând că activitatea acesteia este păguboasă în condițiile în care mai furniza agent termic pentru 200 de consumatori casnici, 24 de unități de învățământ și opt clădiri ale primăriei, ocupate de instituții publice. Zălăuanii au rămas practic pe cont propriu atunci când vine vorba de căldură și apă caldă. Așa se face că 24 de școli și opt clădiri și-au montat centrale proprii pentru asigurarea agentului termic.

Trotuar pavat la Perla

Primăria Zalău a refăcut în acest an și trotuarul de la Perla, pe porțiunea cuprinsă între Scala și Zahana, cealaltă parte, de la Zahana la Ceas, urmând să fie finalizată anul viitor, după ce se va termina reabilitareatermică a blocurilor de pe bulevard.

Gara din Zalău a înghițit șase milioane de euro

Gara din Zalău a fost terminată la finele lunii mai. Cu toate că proiectul de modernizare a Gării din Zalău a fost aprobat de Ministerul Transporturilor în anul 2008, lucrările au început abia în vara lui 2012. Inițiativa a aparținut deputatului Mirel Taloș, fost PNL-ist, acum la PLR. Valoarea totală a proiectului se ridică la 6,3 milioane de euro. Deși nu-și are utilitatea scontată, gara a devenit o clădire modernă cu peroane acoperite, pasaj subteran de trecere spre peroane și ieșire la Drumul Național 1H. S-au mai construit și spații comerciale și un restaurant. La momentul inaugurării, surse din Ministerul Trasnporturilor susțineau că modernizarea Gării Zalău Nord va avea drept rezultat “creșterea traficului de pasageri cu nouă călători pe zi”. Gara din teorie nu seamănă cu cea din practică. Pasajul subteran mustește apă.