Transformările din sistemul medical
Pachetul de servicii medicale de bază, Dosarul Electronic de Sănătate (DES) și cardul național de sănătate au fost principalele noutăți din sistemul medical în 2014.
Pachetul de servicii medicale se vrea piedică în calea bolilor
Prima mare schimbare a sistemului medical în acest an a venit odată cu introducerea noului pachet de servicii medicale de bază. Intrat în vigoare de la 1 iunie, noul pachet de bază a fost conceput în scopul prevenirii îmbolnăvirilor și prevede vizite periodice la medicul de familie. Se pune un accent important pe prevenție și se introduce o vizită obligatorie la medicul de familie cel puțin o dată la trei ani pentru pacienții asimptomatici (care nu prezintă simptom clinic – n.r.) până la 39 de ani, iar pentru cei peste 40 de ani este prevăzută prezența anuală la medicul de familie. Tot anual vor merge la medicul de familie persoanele asimptomatice cu vârsta între 18 și 39 de ani depistate cu risc înalt.
Referitor la asistența medicală primară, pentru supravegherea gravidei s-a introdus și testarea pentru hepatită virală cu virus B și C, în plus față de testarea HIV.
De asemenea, în pachetul de bază au fost introduse consultații de monitorizare activă pentru boli cardiovasculare, dislipidemie, diabet zaharat tip 2, astm bronșic, boală cronică respiratorie obstructivă și boala cronică de rinichi.
În ceea ce privește asistența medicală ambulatorie de specialitate, a fost revizuită lista procedurilor diagnostice și terapeutice, astfel încât pacientul să beneficieze de o serie de investigații suplimentare, pentru care nu va mai fi nevoie internarea în spital. Pentru protecția și asigurarea accesului la servicii medicale în ambulatoriu pentru asigurați, a fost revizuită lista investigațiilor medicale paraclinice din pachetul de bază, fiind introduse o serie de investigații noi. Tot în pachetul de servicii de bază se regăsesc, la capitolul serviciilor stomatologice, consultații, servicii profilactice, tratamente protetice și ortodontice precum și alte tratamente, inclusiv serviciile de medicină dentară de urgență. Nu se mai regăsesc în schimb în pachetul de bază serviciile de homeopatie și fitoterapie (aceste servicii pot face obiectul asigurărilor private). Și în pachetul minimal, pentru neasigurați, se regăsesc serviciile de medicină dentară de urgență.
Dosarul electronic de sănătate e obligatoriu, dar funcționează prost
Dosarul electronic de sănătate (DES) a devenit obligatoriu începând cu 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenței medicale. Medicii de familie și spitalele din Sălaj sunt obligați să deschidă un dosar electronic pentru fiecare pacient. Dosarul electronic de sănătate a început să fie folosit din luna aprilie, în perioada de verificare a sistemului, de către unii medici de familie și de către spitale. Deși este obligatoriu, medicii au avut numeroase probleme cu DES anul acesta din pricină că aplicația nu este pe deplin funcțională.
Conținutul DES și modul de acces la acesta au fost discutate și agreate de o comisie formată din reprezentanți ai medicilor de familie, spitalelor, pacienților, Ministerului Sănătății și CNAS încă din faza de analiză a proiectului. Portalul DES este accesibil la adresa www.des-cnas.ro
Inițializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conține toate informațiile medicale care, în mod normal, sunt în fișele de observație, foile de observație și registrele de consultații ale pacienților. Foarte importante sunt informațiile din istoricul medical al pacientului utile în situații de urgență și considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări și ultimele prescripții, ultimele două introduse la cererea medicilor. La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienții, și medicii sub a cărui directă îngrijire se află pacienții. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgență, iar restul, numai cu acordul acestuia.
Cardul național de sănătate devine obligatoriu la anul
Cardul național de sănătate reprezintă o altă schimbare semnificativă a sistemului medical românesc din acest an. Cardul național de sănătate este util pentru dovedirea calității de asigurat și înlocuiește adeverința de asigurat și celelalte documente care, în absența adeverinței de asigurat, stop_coloana puteau fi folosite de persoana care are nevoie de servicii în fața furnizorului de servicii.
Distribuția cardurilor a început din luna septembrie. În Sălaj au fost distribuite 156.597 de carduri naționale de asigurări de sănătate.
Testarea cardului național de sănătate va începe la nivel național de la 1 ianuarie 2015 și va dura, cel mai probabil, trei luni. În această perioadă de trei luni, cardul național de sănătate va funcționa în paralel cu sistemul actual.
Cardul urmează să fie inițializat de către medicii de familie doar atunci când o persoană va avea nevoie de un anumit serviciu medical. Cu alte cuvinte, nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului.
Spitalul Județean a ieșit OK la control
În luna februarie, ministrul Sănătății a stabilit să se desfășoare controale încrucișate la spitalele județene de urgență și la institutele clinice. Cu alte cuvinte, fiecare spital județean a fost controlat de către inspectorii Direcțiilor de Sănătate Publică (DSP) din alt județ. Spitalul Județean de Urgență Sălaj a primit vizita inspectorilor suceveni, în timp ce inspectorii sălăjeni au efectuat controale la Spitalul Județene de Urgență Maramureș. Potrivit informațiilor primite de la purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean, Codruța Pușcaș, “inspectorii DSP Suceava nu au constatat nereguli în urma controlului încrucișat”.
Dintre obiectivele urmărite de inspectorii DSP în timpul controalelor amintim verificarea respectării normelor de supraveghere, de prevenire și control a infecțiilor nozocomiale; verificarea modului de aprovizionare cu materiale de curățenie și produse biocide; verificarea modului în care sunt gestionate deșeurile sanitare și verificarea respectării normelor privind fumatul.
Farmaciile trișează
Farmaciile din județ au fost luate la bani mărunți după ce ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, a anunțat la începutul lunii noiembrie că va verifica dacă fiecare farmacie respectă regulamentele privind compensarea integrală a medicamentelor. Două echipe formate din inspectori de la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj și de la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Sălaj au verificat dacă farmaciile din Sălaj au pe stoc și varianta ieftină a medicamentelor, nu doar variantele scumpe.
În urma controalelor a reieșit că 40 de farmacii sălăjene, din cele 59 controlate în luna noiembrie, nu au pe raft varianta cea mai ieftină a medicamentelor, făcând comerț cu variante mai scumpe ale medicamentelor. Cu alte cuvinte, în 67 la sută din farmaciile sălăjene pacienții nu găsesc varianta cea mai ieftină a medicamentelor, fiind nevoiți să suporte diferența din buzunar. Farmaciile au primit avertisment.
Provocări pentru 2015
Potrivit lui Marius Tăutu, președintele CJAS Sălaj, sistemul de sănătate, atât cel național, cât și cel local, va fi nevoit să îndeplinească anumite obiective. “După modelul rețetei electronice și a facturii electronice, se dorește ca și biletele de trimitere și concediile medicale să îmbrace forma electronică de eliberare și transmitere către Casele de Asigurări de Sănătate. De asemenea, funcționalitatea cardului național, implementarea și folosirea Dosarului Electronic de Sănătate sunt obiective la nivel național”, precizează Tăutu.
“Noi (CJAS Sălaj – n.r.) ne-am propus ca tuturor bolnavilor care sunt incluși în Programele Naționale de Sănătate să le fie acordate serviciile la momentul solicitărilor, fără liste de așteptare. La fel și în cazul asiguraților care solicită dispozitive medicale, dorim să nu mai existe la sfârșitul anului liste de așteptare pentru obținerea acestor servicii. Ultimul obiectiv pe care ni-l propunem este asigurarea finanțării pentru o funcționalitate normală a sistemului de asistență medicală”, a precizat președintele CJAS Sălaj referitor la obictivele pe plan local pe anul 2015.
