Din toata afacerea, Salajul s-a ales cu trei kilometri de piloni la Port
Contractul cu americanii de la Bechtel care trebuiau sa constru-iasca Autostrada Transilvania pe o lungime de 415 kilometri a fost des-ecretizat marti, dupa ce Guvernul a anuntat oficial rezilierea acordului in 30 mai. Rezilierea contractului a obligat statul sa le plateasca americanilor 37,2 milioane de euro, pana in 25 august. Americanii au construit pana in prezent din Autostrada Transilvania doar 52 de kilometri, intre Turda si Campia Turzii. Tronsonul prevazut sa fie construit in Salaj, intre Suplacu de Barcau si Bors nu are finalizat nici un kilometru. In ceea ce priveste santierul Autostrazii Transilvania, acesta a fost preluat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si se intentioneaza sa fie demarate procedurile de concesionare pentru constructia tronsoanelor ramase, respectiv Campia Turzii – Gilau si Suplacu de Barcau – Bors, care insumeaza 350 de kilometri, scrie Agerpres.
Contractul pagubos cu Bechtel a fost desecretizat pe fondul disputelor politice si al risipei de bani in timpul guvernarilor care s-au succedat la putere timp de zece ani. Ministrul delegat pentru priecte de Infrastructura si investitii Dan Sova a anuntat marti ca, pe portalul institutiei, au fost publicate documentele referitoare la contractul romano-american, unde sunt cuprinse detalii cu privire la sumele pe care le-a platit statul roman pana in prezent, dar si angajamentele americanilor.
Pentru simpla mobilizare a companiei americane, statul roman s-a angajat sa plateasca 70 de milioane de euro. Pentru acesti bani, americanii se obligau sa initieze activitatile administrative, sa inceapa organizarea de santier, sa faca planul de si-guranta a muncii si sa livreze echipamentele. Un milion de euro pe luna trebuia sa plateasca statul roman pentru cheltuieli sub forma de „cost indirect de capital”. Altfel spus, este vorba de costurile facute de un antreprenor strain si suportate de statul roman ca o functie de sprijinire a activitatilor de construire a Autostrazii Transilvania. Contractul cu Bechtel prevedea si alte costuri detaliate, calculate la metrul cub de pamant sau la hectar. Pentru curatirea si defrisarea terasamentelor, americanii incasau 4.099 euro pe hectar. Excavarile se taxau cu 5,75 euro pe metrul cub.

Autostrada Transilvania „a tocat” banii statului roman
Proiectul Autostrazii Brasov-Cluj-Bors a fost aprobat in 2003, iar lucrarile au inceput in 2004. Valoarea proiectului a fost de 2,2 miliarde de euro, iar autostrada trebuia finalizata pana in 2012, potrivit contractului cu Bechtel. In zece ani, americanii au construit sub zece la suta din lungimea totala a autostrazii. Cu toate acestea, statul a cheltuit peste 1,4 miliarde de euro, adica mai mult de jumatate din valoarea totala a contractului. In plus, rezilierea contractului a pus statul roman la plata a zeci de milioane de euro.

Cand se vor gasi investitori, va avea si Salajul autostrada

Ministrul Dan Sova a avut la sfarsitul lui iunie o intalnire la Cluj cu reprezentantii administratiei publice locale si parlamentari din Salaj. Tema centrala a discutiilor a fost continuarea proiectului Autostrada Transilvania. Reprezentantii salajeni au punctat in discutia cu ministrul importanta economica pe care o are Autostrada Transilvania pentru investitorii din judetul nostru, care isi dezvolta afacerile in contextul constructiei autostrazii Brasov-Cluj-Bors. Din lipsa fondurilor de la buget, dar si din cauza imposibilitatii de accesare a fondurilor europene pentru construirea Autostrazii, ministrul Sova le-a spus reprezentantilor administratiei publice si parlamentarilor din Salaj ca cea mai plauzibila solutie pentru finantarea proiectului este concesionarea Autostrazii. Acest fapt inseamna ca statul trebuie sa gaseasca un investitor dispus sa continuie proiectul autostrazii din fonduri proprii si care sa isi recupereze banii din taxa de autostrada impusa soferilor care circula pe acest tronson.