Cinci colectori auto salajeni acceptati in programul „Ra-bla” 2013 au primit in total 60 de vouchere, se arata pe portalul Administratiei Fondului de Mediu. Rezulta ca fiecare colector auto din Salaj a pri-mit cate 12 tichete valorice de la Administratia Fondului de Mediu (AFM), care a publicat lista finala a colectorilor auto acceptati in programul „Rabla 2013” si repartizarea tichetelor valorice pe puncte de lucru colectori. AFM a distribuit in prima faza 25 la suta din totalul de 17.000 de vouchere, puse la bataie in „Rabla” 2013, conform ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii parcului auto national-Rabla 2013, bazat pe statisticile Directiilor Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a autovehiculelor judetene.
„Rabla” nu poate incepe inca in Salaj
Colectorii auto salajeni spun ca programul „Rabla” nu a inceput inca in Salaj, pentru ca sistemul de date dezvoltat de AFM nu este operational. Radu Sfat, administratorul unui centru de colectare auto, sustine ca trebuie sa introduca in sistemul national al AFM datele de indentificare ale rablei si ale proprietarului care se prezinta cu masina la casare, dupa care asteapta acceptul Admini-stratiei, care furnizeaza colectorului parola prin care se face accesul in sistem. Din aceasta cauza, programul „Rabla” 2013 mai intarzie doua-trei zile. Alti colectori auto salajeni, mai optimisti din fire, spera ca programul sa fie demarat oficial in cursul zilei de azi. Colectorii de rable salajeni au pareri diferite cu privire la numarul de tichete distribuit in Salaj. Radu Sfat spune ca Salajul este un caz fericit, fiindca sunt centre de colectare auto din alte judete care au primit doar sapte sau opt tichete. Recunoaste ca numarul voucherelor e mic, mai ales ca si-a propus sa onoreze cererile depuse anul trecut de proprietarii de rable care s-au inscris pe lista de asteptare. Adrian Ilies, proprietarul unui alt centru de colectare auto din Salaj asteapta avizul AFM, care porneste sistemul informational de la Bucuresti. Apoi, va putea reporta din calculator datele de identificare ale proprietarilor de rable, mai spune el. Administratorii centrelor de colectare a rablelor spun ca nu stiu cand va distribui AFM restul de 75 la suta din tichetele valorice.
Posesorii de rable isi pierd rabdarea
Colectorii salajeni sunt asaltati de numarul ridicat de cereri de casare a autovehiculelor. Se plang de panica creata in randul proprietarilor de rable, care vin buluc la centrele de fier vechi sa intrebe despre „Rabla” 2013. Programul a su-ferit amanari peste amanari, astfel ca, si dupa distribuirea tichetelor valorice in judete, programul nu a inceput oficial. Colectorii auto salajenji validati de AFM spun ca oamenii suna fara incetare sa afle detalii despre Rabla si ca unii posesori de rable asteapta la portile centrului de colectare auto, dezinformati de promisiunile nenumarate ale oficialilor care s-au laudat ca „Rabla” dema-reaza in curand.
Termene noi pentru incredintarea si valorificarea tichetelor „Rabla”
Valoarea tichetului primit in schimbul unei rable se ridica la 6.500 de lei, spre deosebire de 3.800 cat era anul trecut. In 2013, cel care duce masina la casat primeste un singur voucher. Iar la achizitionarea unui autoturism nou, tot un singur voucher va putea fi folosit, spre deosebire de anii trecuti, cand puteau fi folosite trei vouchere a cate 3.800 de lei pentru a cumpara o masina noua. Ministerul Mediului incearca in aceasta sesiune a programului „Rabla” sa puna stop pietei negre a tichetelor prin impunerea unor termene referitoare la valorificarea voucherului si la procedura de achizitie a masinilor noi, prin intermediul dealerilor auto. Po-sesorul care duce masina la casat primeste in maxim zece zile certificatele de radiere, de distrugere, si tichetul valoric. In cel mult 45 de zile de la primirea voucherului, proprietarii il pot depune la dealerul auto de la care intentioneaza sa cumpere o masina noua, dar nu mai tarziu de 20 noiembrie, data la care se incheie „Rabla” 2013.
Anul trecut au fost distribuite 113 tichete valorice in Salaj. Proprietarii centrelor de colectare auto spuneau in 2012 ca numarul tichetelor a fost distribuit disproportionat, in comparatie cu alte judete mai mici si cu o populatie mai redusa decat a Salajului. Per total, programul anterior a fost o dezamagire in Salaj. Multi posesori de rable au ramas pe lista de asteptare din cauza ca au fost mult mai multe cereri de casare a autovehiculelor decat vouchere.