A mai ramas putin timp pana cand absolventii de 12 clase vor intra in febra emotiilor examenului de bacalaureat. Adolescentii sunt debusolati de procentele mici de promovabilitate din ultimii patru ani. Multi nici nu s-au hotarat inca daca sa urmeze vreo facultate, sau la care sa dea. Chiar daca absolva liceul si intra la vreo facultate, datele de la Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior arata ca numai 20 la suta dintre absolventii de studii superioare profeseaza in domeniul pentru care s-au pregatit. Cum se poate ajunge intr-o astfel de situatie? Raspunsul il gasim in faptul ca universitatile nu sunt interesate de piata muncii, iar elevii de liceu nu sunt consiliati in cariera pe care vor sa o urmeze. Acestia nu stiu ce sa aleaga si se ghideaza dupa ce spun rudele sau prietenii. In Romania de dupa Revolutie a fost o „moda” sa dai la drept si la stiinte economice. Intre timp optiunile s-au mai diversificat, dar tinerii nu isi pun problema atunci cand intra la facultate daca vor gasi de lucru cand termina scoala. Universitatile care ii scolarizeaza nu sunt interesate chiar deloc ce se va intampla cu absolventii lor, nu au nici o legatura cu piata muncii si nu au niciun instrument prin care sa urmareasca traiectoria pe piata muncii a absolventilor lor. In prezent nu exista vreo statistica privind somajul pe domeniile sau specializarile din care provin absolventii de facultati. Exista numai statistici de la ANOFM, care arata cati absolventi de studii superioare, de liceu, sau necalificati sunt someri. Nefiind inca materie predata in liceu, de consilierea pentru orientarea in cariera pot beneficia doar acei elevi care s-au inscris la programe gratuite, cum a fost „Caravana Carierei”, sau platesc un specialist care sa-i consilieze. Altfel, 80 la suta dintre absolventii de liceu vor continua sa aleaga facultati care nu vor avea nici o legatura cu viitorul lor ocupational.
Scoala romaneasca nu are nici o legatura cu piata muncii
Articole
Metodele de predare de tipul „stai jos și scrie” trebuie interzise, susține ministrul educației, Daniel David
Ministrul Educației: Metodele de predare de tipul „stai jos și scrie” trebuie interzise. Directorii de școală să își monitorizeze profesorii Formula de predare în care îi spui elevului „stai jos și scrie după dictare” trebuie interzisă, dacă acel conținut dictat este în manuale sau în alte tipuri de suport, a anunțat ministrul educației, Daniel David. „Aici trebuie să fie acele mecanisme pe care le implementează inspectoratul, care organizează titularizarea, directorii de școală trebuie să își monitorizeze profesorii,…
Mai mult...În 2025, Bacalaureatul începe din ianuarie
Elevii din clasele a XII-a și a XIII-a susțin luna aceasta probele de competențe ale examenului de Bacalaureat. O altă noutate față de anii anteriori este aceea că elevii vor putea să-și vadă lucrările după afișarea rezultatelor inițiale, înainte de a depune contestații. În perioada 27-29 ianuarie va avea loc evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română. În intervalul 29-31 ianuarie e programată evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, în perioada 3-5…
Mai mult...