O reabilitare scumpa si prost facuta
Salajenii si-au pus sperante mari si si-au facut visuri in urma cu doi ani, cand a demarat cel mai important proiect de infrastructura rutiera din judet. Drumul national 1H ar fi trebuit sa fie o bijuterie la inceputul acestui an. Nu este! Lucrarea este facuta de mantuiala, si ar fi fost si mai rau daca Prefectura nu s-ar fi preocupat de aspectele deficitare, intervenind si mediind intre constructor si primarii nemultumiti de ce au facut oamenii lui Casuneanu. La peste o luna de la incheierea terme-nului de executie, lucrarea este finalizata abia pe trei sferturi.
Este un lucru general acceptat ca investitiile straine si dezvoltarea economica a judetului depinde de infrastructura, fapt pe care oamenii de afaceri il subliniaza permanent. Suntem departe de a putea intruni aceasta conditie in viitorul apro-piat. Autostrada este intr-o asteptare fara speranta, iar lucrarile facute pana acum sunt supuse degradarii. Soseaua de centura a Zalaului asteapta inca mutarea poligonului de la Aghires la Crasna si Primaria a dat semnale ca 2013 va trece fara prea mari sperante ca se vor incepe lucrari la al doilea tronson, fara de care centura ajunge din 2010 fara nici un folos pana in Aghires. Pe langa aceste neajunsuri, Consiliul Judetean tocmai ce a anuntat vineri ca in acest an resursele pentru repararea drumurilor sunt prea putine pentru noi investitii in acest sens. Mai mult, se va renunta la unele lucrari de asfaltare incepute in 2012
Desi statul roman plateste din buzunarul contribuabililor zeci de milioane de euro anual pentru intretinerea si reabilitarea drumurilor nationale sau judetene, soferii isi rup masinile in gropi, iar autostrazile sunt o raritate in Romania. In urma cu doi ani, in Salaj a fost demarat cel mai mare proiect de infrastructura rutiera vazut vreodata in judetul nostru: reabilitarea drumului national 1H pe tronsoanele Halmasd-Hereclean, respectiv Criseni-Rastoci. Cu termen de finalizare in luna ianuarie a acestui an, cele doua proiecte nu sunt nici pe departe finalizate. Ba mai mult, s-au dovedit a fi deficitare. De exemplu, prin lucrarile cuprinse in proiect pe tronsonul dintre Zalau si Simleu nu s-au gasit solutii pentru stoparea alunecarilor de teren de pe dealul Varsolt, iar pe celalalt tronson, Criseni – Rastoci, lipsesc trotuarele, elementare pentru siguranta pietonilor.
Statul prefera lucrarile de mantuiala
In vara lui 2012, dirigintele de santier a decis sa opreasca lucrarile pe mai multe portiuni pe tronsonul dintre localitatile Hereclean si Varsolt pana cand Compania Nationala de Drumuri va gasi finantare pentru stoparea alunecarilor de teren din zona. In momentul de fata, se poate circula normal intre Zalau si Simleu, mai putin pe portiunile neasfaltate, care sunt pline de gropi, uncele astupate doar cu nisip. Din cauza lipsei de fonduri pentru refacerea structurii de rezistenta a drumului in zona respectiva, circulatia se desfasoara cu dificultate si exista un pericol mare de accidente, mai ales pe timp de noapte. Semnalizarea rutiera este inexistenta.
Pentru un drum de calitate este nevoie de alocarea a aproximativ patru milioane de lei, bani necesari lucrarilor suplimentare. Pana acum, in bugetul national nu s-au gasit acesti bani si sunt semnale ca cei 1555 de metri liniari cu probleme vor fi reabilitati pe sistemul rutier vechi, pana in luna mai.
940.000 de euro pentru un kilometru reabilitat
Compania controlata de Costel Casuneanu a castigat un contract in valoare de aproximativ 40 de milioane de euro pentru reabilitarea drumului national DN1H Zalau-Rastoci. Lucrarea trebuia finalizata pana pe data de 3 ianuarie 2013. In prezent, stadiul lucrarilor este de aproximativ 74,70 la suta, potrivit fisei lucrarii de pe siteul Companiei Nationale. Pentru fiecare kilometru de drum modernizat, CNADNR va plati nu mai putin de 940.000 de euro, in contextul in care standardul de cost privind modernizarea unui drum national este de 746.700 de lei, fara TVA. Firma omului de afaceri este abonata la contractele statului, atat pentru reabilitare, cat si pentru deszapezire.
Sefii de la Drumuri sunt asteptati de cateva luni in Salaj
Prefectul Filonas Chis ii asteapta din luna noiembrie a anului trecut pe oficialii Ministerului Transporturilor, insa in agenda lor nu si-a facut loc niciodata si Salajul. „Saptamana viitoare, din cate am discutat cu directorul CNADNR, ar fi posibil sa vina. Important ar fi sa aduca si cateva solutii constructive pentru DN1H. Altfel nu vom receptiona lucrarea”, a declarat vineri Filonas Chis. Prefectul este nemultumit ca investitia nu prevede aleile pietonale. „Am facut masuratori in fiecare localitate sa vedem unde putem crea alei pietonale. Din punctul meu de vedere, orice drum national modernizat trebuie sa contina alei pietonale”, a adaugat Chis.