Autostrada Transilvania ramane doar un subiect de cearta intre politicieni
Boc ii cere lui Ponta sa finalizeze Autostrada Transilvania, adica ceea ce nu a reusit el timp de trei ani si jumatate cat a fost premier
Fostul prim ministru Emil Boc, primar al municipiului Cluj Napoca, ii cere actualului premier Victor Ponta sa finalizeze autostrada Transilvania, pe tronsonul Brasov-Bors. „Ii solicit primului ministru Victor Ponta sa continue lucrarile la Autostrada Transilvania. Este o masura de manifestare a respectului pentru contributia Transilvaniei la bugetul public national”, a declarat Emil Boc, citat de presa clujeana. De cealalta parte, reprezentantii puterii spun ca fostul premier „a guvernat trei ani si jumatate si n-a facut nimic pentru Autostrada Transilvania, decat sa taie panglici pe ceea ce au facut cei dinaintea lui”.
Incepand cu anul 2004, an in care a fost semnat contractul cu americanii de la Bechtel pentru constructia Autostrazii Transilvania, Romania a fost condusa de nu mai putin de cinci guverne. Toate partidele care s-au peridant la guvernare au preferat sa dea vina pe „greaua mostenire”, in loc sa gaseasca solutii de finantare. Istoria politica a Autostrazii Transilvania a inceput in anul 2005. Politica dusa de ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, din partea PD, a fost de hartuire a firmei Bechtel, apoi s-a renegociat contractul intr-o forma mai proasta decat cea initiala. Din aceasta cauza, in 2005 lucrarile au stagnat complet si au fost reluate timid abia in 2006. „In 2007, dupa plecarea PD din Guvern, ministerul condus de liberalul Ludovic Orban a achitat lucrari de 330 de milioane de euro si in 2008 de 150 de milioane de euro, cele mai consistente plati pana la acea data. De asemenea, guvernul liberal din perioada 2007-2008 mai are doua merite in legatura cu tronsonul Salaj: a inceput in 2007 exproprierile, din care s-au realizat 25 la suta, si a aprobat in 2007 proiectul tehnic pentru portiunea 3B, Mihaiesti – Suplacu de Barcau”, a declarat deputatul PNL de Zalau, Mirel Talos. In 2009, guvernarea Boc a platit lucrari de 300 de milioane pentru realizarea tronsonului Turda – Gilau, „care este practic o centura a Clujului, vizat fiind electoratul de aici”, dupa care guvernul PDL a inceput renegocierea cu Bechtel. In anul 2011, ministrul PDL Anca Boagiu a renegociat contractul cu Bechtel prin care se plateau 2,2 miliarde de euro pentru 415 kilometri. Noul contract renegociat cu americanii insemna cheltuirea a 1,5 miliarde de euro, atat cat a achitat pana acum statul roman, pentru cei 117 kilometri aflati in santierul Bechtel.
Autostrada trebuia finalizata anul trecut
Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, incheiat cu compania americana Bechtel pentru constructia a 415 kilometri de autostrada pana in 2012, intre localitatile Brasov si punctul de frontiera Bors. Dupa 9 ani de la lansarea proiectului, au fost finalizati doar 52 de kilometri. La sfarsitul anului 2011, echipe de muncitori ai Bechtel lucrau pe santierul Autostrazii Transilvania in zona Port, acum nici paznici nu mai vezi. Americanii si-au luat utilajele si au abandonat lucrarile.
