Sute de zalauani au ramas de trei zile fara apa la robinet si chiar fara caldura in apartamente, dupa ce angajatii Companiei de Apa Somes – Sucursala Salaj le-au sistat furnizarea de apa potabila pe motiv ca au acumulat restante. De marti dimineata, locatarii din blocul B120, scara D, de pe Bulevardul Mihai Viteazul, dar si cei din blocul G90 din spatele clinicii Salvosan Ciobanca, s-au trezit fara picur de apa in casa si sunt nevoiti sa aduca apa cu bidoanele de la fantanile arteziene pentru a folosi toaleta si a-si incalzi apa la aragaz sa se spele. Au adunat mormane de vase in chiuveta si deja in apartamentele lor miroase de-ti muta nasul din cauza ca nu pot respecta minimele reguli de igiena. Cele aproximativ 120 de familii au aflat ca angajatii CA Somes au debransat de la retea scarile de bloc si ca nu le vor furniza din nou apa pana cand nu-si recupereaza datoriile, chiar daca marea lor majoritate au platit lunar pentru apa pe care au consumat-o. Insa, in ambele cazuri, exista doua-trei familii care nu au platit apa si din acest motiv acum sufera toti locatarii de pe scara. Practic, aceasta situatie este rezultatul facturarii la comun impuse de Compania de Apa in perioada 2011-2012, cand au vrut sa scape de „stresul” recuperarii datoriilor si i-au constrans pe oameni, tot prin debransare, sa renunte la facturarea individuala si sa incheie contracte pentru facturarea la comun. Locatarii au luat la pas institutiile publice si le-au cerut sprijin autoritatilor. Zalauanii privati de apa potabila arata cu degetul spre un singur vinovat – conducerea Companiei de Apa Sucursala Salaj – care i-a fortat sa incheie contractele la comun sub amenintarea cu debransarea. Totodata, oamenii dau vina si pe reprezentantii Primariei Zalau si ai Consiliului Judetean Salaj, care nu intervin pentru revenirea la contractarea si facturarea individuala a serviciilor de furnizare a apei potabile.
Numai in aceasta saptamana au fost debransate de la apa opt blocuri din Zalau si trei din Jibou, dar surse din cadrul Companiei de Apa spun ca aproape zilnic sunt constransi sa-si plateasca datoriile sute de consumatori.
Reteta mizeriei in masa: cativa rau platnici, facturarea la comun si Compania de Apa Salaj
Daca in cazul Blocului G90 din Dumbrava locatarii stiu care familii au restante la apa, in cazul celor din B120, Scara D, seful de scara habar nu are care dintre locatari nu a achitat apa consumata. Aici, desi factura se emite pe numele lui Brisc Nicolae, fiecare familie merge cu biletelul la Compania de Apa si isi achita individual suma aferenta consumului. Asa au aflat acum locatarii ca datoria catre Compania de Apa este de 671,43 de lei, reprezentand, in mare parte, penalitati pentru intarzierea la plata a facturii. Au solicitat ieri sa li se dea o lista detaliata a platilor si a restantelor, pentru a putea stabili care familie este restanta la apa. Numai ca reprezentantii Companiei nu-i pot ajuta din cauza programului informatic care, pana in luna martie a anului trecut, nu le poate arata consumul si suma de plata pe fiecare apartament in parte. Locatarii care deja si-au achitat facturile nu vor sa achite restantele si habar nu au cum sa procedeze in acest moment pentru a avea din nou apa la robinet. „Noi nu platim pentru ce au consumat altii. Nu mi se pare firesc. Dar nici nu vor vecinii sa ne arate chitantele ca ei au platit. Nici macar nu ne deschid usa sa stam de vorba. Este numai vina Companiei de Apa si a directorului Zaharia pentru ca ei ne-au obligat sa incheiem contractul la comun. Stiam ca vom ajunge in astfel de situatii. Nu este prima data cand ne debranseaza. Prima data ne-au tinut o saptamana fara apa pana am semnat contractul. Dupa aceea ne-au mai debransat de cateva ori pentru ca unii nu vor sa plateasca”, spune revoltata una dintre locatare. Sefului de scara i se refuza inclusiv citirea apometrelor din apartamente, iar despre bani, nici nu se pune problema sa-i dea cineva. Nimeni din blocul respectiv nu a vrut sa-si asume raspunderea pentru celelalte familii si, pentru a beneficia de apa, Nicolae Brisc a riscat sa incheie contractul pe numele lui. Acum, el figureaza cu o restanta la apa de 670 de lei, la care se adauga taxa de blindaj de 96 de lei. Pana cand vecinii vor binevoi sa-si plateasca datoriile, toti ceilalti folosesc apa de la arteziene.
La blocul din Dumbrava, locatarii spun ca sunt vreo cinci-sase familii care lunar nu si-au achitat apa, acumulandu-se astfel o restanta de 4.384 de lei, in care este inclusa si valoarea facturii aferente lunii decembrie, care inca nu s-a achitat.
Locatarii au sesizat si Protectia Consumatorului, dar si Directia de Sanatate Publica. Daca de la DSP Salaj nu au primit inca un raspuns, la Protectia Consumatorului li s-a spus ca exista deja procese pe rol pentru contractele cu Compania de Apa si pana nu se solutioneaza in instanta ei nu pot lua nicio masura.
Reprezentantii Companiei de Apa o tin pe-a lor
Mai multi locatari ai scarilor de bloc debransate de la apa in aceasta saptamana ai fost ieri dimineata in audienta la sefii din Zalau au Companiei de Apa, in speta la directorul tehnic Marcel Zaharia, pentru ca directorul general al Sucursalei, Eugen Pop, nu este in localitate. Zaharia le-a spus oamenilor ca exista o legislatie si nu are ce sa le faca daca nu si-au achitat apa la timp. Dupa ce isi vor achita restantele, vor fi rebransati. Pana atunci, sute de oameni, printre care si copii, sunt in pericol sa se imbolnaveasca.
La randul nostru, l-am contactat telefonic pe Lucian Croitoru, purtatorul de cuvant al Companiei de Apa Somes, care ne-a spus ca vina pentru aceasta situatie creata la Zalau este strict a oamenilor, atata timp cat nu s-au constituit in asociatii de locatari. „Este problema interna a acelui condomeniu ca nu pot recupera banii unii de la altii. Noi nu putem avea atributii in interiorul condomeniului. Pentru noi exista un singur client, anume scara de bloc si nu ne intereseaza cine a platit si cine nu. Pe noi ne intereseaza ca serviciul furnizat de noi sa fie platit. Situatia de la Zalau – lipsa asociatiilor de locatari – este singulara in Romania. Asociatiile au legislatia proprie dupa care functioneaza si isi pot recupera banii inclusiv prin vinderea locuintei rau-platnicului”, a declarat pentru Graiul Salajului reprezentantul Companiei de Apa. Singura solutie propusa de Croitoru, dar care nu are rezolvare prea curand, este bransamentul individual si facturarea pe bransament. Insa, acesta sustine ca nimeni din Salaj nu a solicitat acest lucru, iar oamenii nu au decat sa se descurce.
Prefectul obtine rebransarea temporara
Problema debransarilor din Zalau a ajuns in atentia Institutiei Prefectului, iar prefectul Chis Filonas a solicitat reprezentantilor Companiei de Apa Somes informatii despre situatia creata celor peste 100 de familii. „Sunt preocupat de viata oamenilor si m-am interesat de aceasta situatie. Reprezentantii Companiei de Apa mi-au spus ca in acest moment sunt debransate opt scari de bloc din Zalau si trei din Jibou. Am incercat sa mediez problema si mi-au promis ca in cel mult o ora va fi reluata furnizarea apei catre locatari si se vor gasi solutii ca acestia sa-si achite restantele. Locatarii au timp pana luni sa discute intre ei si sa gaseasca o solutie impreuna, ajutati fiind de reprezentantii Companiei. Voi veghea evolutia acestei situatii si sper sa nu ne mai aflam in asemenea ipostaze”, a declarat prefectul Chis Filonas.
Locatarii care ieri au fost in audienta la Marcel Zaharia au fost contactati inainte de inchiderea editiei Graiul Salajului de reprezentanti ai Companiei de Apa si invitati la noi discutii pentru deblocarea situatiei. Li s-a spus ca pana marti au termen sa-si constranga vecinii sa achite datoriile, in caz contrar vor fi debransati din nou.
Locatarii dau in judecata Compania de Apa
Locatarii din Blocul G90 au decis sa depuna azi la Judecatoria Zalau o plangere impotriva Companiei de Apa Somes. Ei solicita instantei de judecata sa traga la raspundere Compania pentru ca in momentul debransarii nu au anuntat pe nimeni din bloc si a fost luat apometrul fara semnarea unui proces verbal, iar nimeni nu stie ce index era pe contor. Totodata este reclamata si constrangerea pentru semnarea contractului de furnizare a apei din 2011 si solicita individualizarea facturarii. In acelasi timp, s-a depus o sesizare si la Directia de Sanatate Publica Salaj, a caror reprezentanti spun ca vor urgenta gasirea unei solutii.