Reabilitarea drumului DN1H Zalau – Alesd, pe tronsonul Hereclean – Varsolt, va fi facuta de mantuiala din cauza lipsei de fonduri pentru refacerea structurii de rezistenta a drumului in zona respectiva. Dupa numeroase semnale trase de Institutia Prefectului si Graiul Salajului, lucrarile de reabilitare pe patru tronsoane au fost sistate in vara acestui an. Consultantul sustinea la acea vreme ca pentru un drum de calitate este nevoie de alocarea a aproximativ patru milioane de lei, bani necesari lucrarilor suplimentare care aveau ca scop stoparea alunecarilor de teren. Pentru ca Guvernul Romaniei, beneficiarul acestui proiect, nu a fost in stare sa gaseasca resursele financiare, s-a hotarat ca reabilitarea sa continue dupa proiectul initial, care a fost conceput cu ani buni in urma si nu mai corespunde realitatilor din teren. Potrivit deputatului PDL Lucian Bode, dupa aparitia problemelor pe aceste tronsoane, proiectantul a emis o dispozitie de santier prin care impunea o alta solutie tehnica, dispozitie care nu a fost pe placul celor din Ministerul Transporturilor. „Compania Nationala nu a agreat aceasta solutie, pentru ca insemna si costuri suplimentare. Pot sa va confirm faptul ca in acest moment solutia tehnica agreata de CNADNR, constructor si proiectant, este cea initiala. Cei 1555 de metri liniari vor fi reabilitati pe sistemul rutier vechi, pana in mai 2013”, a declarat in exclusivitate pentru Graiul Salajului Lucian Bode. Cu toate ca, fata de solutia tehnica initiala, structura de rezistenta a drumului trebuia realizata la o adancime mai mare, deputatul Bode sustine ca „garantia de buna executie a lucrarilor va fi emisa pentru intreg tronsonul”, iar constructorul este responsabil de calitatea reabilitarii.

Ministrul Transporturilor este dezinteresat
Prefectura Salaj asteapta de mai bine de doua saptamani ca ministrul Transporturilor si directorul Companiei Nationale de Drumuri sa vina la noi in judet pentru a vedea la fata locului problemele de pe tronsonul Hereclean-Varsolt. Desi unul este satmarean, iar celalalt clujean, oficialii Ministerului au ocolit Salajul. „Noi am investigat succesiv tot ce inseamna aceasta investitie. Avem o lista cu toate probleme. Dupa alegeri incepem sa facem din nou demersuri, desi firmele care lucreaza acum si-au retras din personal”, afirma prefectul Filonas Chis. Acesta mai spune ca pledeaza pentru o consolidare „extrem de serioasa a drumului”. „Abordarile simple, de genul drenajelor, nu rezolva problema. Trebuie consolidari ale drumului ca si la Criseni, unde au fost turnati stalpi de beton. Pe aceasta sectiune nu se va semna receptia daca nu sunt indeplinite conditiile de calitate”, a subliniat prefectul.

Soferii au ajuns la capatul rabdarii
Florin Tirlea, unul dintre miile de soferi care tranziteaza zilnic ruta Zalau – Simleu, printr-o scrisoare deschisa adresata Redactiei Graiul Salajului cere explicatii legate de reabilitarea acestui drum. „La fel ca alte sute de soferi obligati sa parcurga zilnic ruta Hereclean – Varsolt, am observat ca lucrarile la drum au fost sistate si ca au ramas patru portiuni nereabilitate care pun la incercare nervii si rabdarea soferilor. In plus, lipsa marcajelor longitudinale ale drumului ingreuneaza foarte mult circulatia pe timp de noapte”, reclama Florin Tirlea.

Drumuri moderne fara alei pietonale
Problemele aparute in reabilitarea drumului national 1H, pe tronsoanele Zalau – Alesd, respectiv Zalau – Rastoci, sunt multiple si departe de a fi finalizate. „Investitia nu prevedea alei pietonale. Ultimul angajament al directorului Companiei Nationale de Drumuri a fost ca gaseste bani pentru alei pietonale. Am facut masuratori in fiecare localitate sa vedem unde putem crea alei pietonale. Din punctul meu de vedere, orice drum national modernizat trebuie sa contina alei pietonale”, a declarat Filonas Chis. De asemenea, prefectul le-a cerut constructorilor realizarea benzilor de refugiu, a mai multor sensuri giratorii, parcari de TIR-uri si, nu in ultimul rand, a marcajelor si semnalizarilor rutiere pe tot tronsonul.