Duminica mergem la vot sa ne alegem cei patru deputati si doi senatori pentru care are dreptul judetul Salaj sa trimita in Parlament. Cinci formatiuni politice au bagat in lupta electorala un numar de 29 de candidati: USL, ARD, PP-DD, UDMR si PPMT. Avem de ales pe cei mai buni dintre salajeni care sa lucreze, pe un mandat de patru ani, la armonizarea legislativa care duce la asigurarea unui trai mai bun pentru noi. Cei mai multi dintre noi ii stiu pe candidati si voteaza uninominal sau in functie de simpatia politica fata de o formatiune. Ca sa se faca cunoscuti, candidatii au avut la dispozitie, conform legii electorale, o luna de zile. Timp in care cei 29 de candidati i-au tratat pe electori asa cum ii vede si cum ii considera. Avem fata in fata 29 de persoane care cer votul a 200.000 de salajeni. Practica ultimelor alegeri arata ca aproape jumatate dintre salajeni nu vor onora apelul electoral. Ceilalti alegatori sunt adusi la vot fie prin natura educatiei – considerand ca e o datorie civica sa-ti exerciti dreptul la vot -, fie din interese imediate sau convinsi de felul in care candidatii si-au facut campanie. Tocmai strategiile de campanie puse in practica de candidati, luate la purecat, arata modul in care acestia isi vad alegatorii. Iar o analiza a actiunilor de campanie promovate de reprezentantii partidelor ne ofera o imagine cu care nu ne putem mandri.
UDMR si-a facut campanie in soapta
Cei de la UDMR nu au iesit din comunitatile lor si nici nu s-au axat pe afisaje stradale tipatoare. Intr-un fel e de inteles, populatia romaneasca este convinsa cu greu sa voteze un candidat ungur, asa ca s-au axat pe cei 25.000 de votanti pe care trebuie sa-i convinga sa iasa din nou la vot alaturi de Uniune. Miza UDMR-ului, ca la fiecare alegeri parlamentare, este depasirea pragului electoral. Daca absenteismul este mare, procentele celui mai disciplinat electorat atarna greu. Pe fondul unei participari masive, UDMR-ul are dificultati in a obtine mandate. Astfel ca pentru ei campania se duce pe doua nivele: de convingere a electoratului propriu ca trebuie sa mearga duminica la vot si de a-i face sa nu-si iroseasca votul pe constructii politice gen PPMT.
Uselistii mizeaza pe notorietatea formatiunii
Cei de la USL au facut exces de afisaj in colegiile lor, insa au fost mai retinuti in ceea ce priveste circul electoral. Vin, totusi, jumatate dintre ei, de pe bancile Parlamentului, ceea ce poate fi un avantaj – pe de o parte si dezavantaj – pe de alta parte. Cu trei candidati care sunt parlamentari in functie, dar si cu guvern in exercitiu, pare ca pentru cei de la USL campania a fost mai usoara. Au impanzit judetul cu afise si bannere cu candidatii proprii, dar nu numai. Din panourile de afisaj ne zambesc cei doi presedinti de partid – Victor Ponta si Crin Antonescu, dar si fostul premier Calin Popescu Tariceanu, considerat a fi cel mai de incredere personaj politic din constructia de partid. Faptul poate fi interpretat ca siguranta ca n-au cum sa piarda, dar si ca nu se mai chinuie sa convinga electoratul sa-i voteze, pentru ca oricum sondajele ii arata a fi pe val. Un singur incident electoral a afectat USL-ul, cel de la Jibou, unde bannerele cu Iuliu Nosa s-au inmultit brusc si au aparut pe blocuri caricaturi care-i afectau imaginea.
Pe ultima suta de metri, cei de la USL s-au gandit ca, totusi, au fost cam lipsiti de imaginatie in campania aceasta si ofera alegatorilor doua spectacole folclorice cu Dumitru Farcas. Unul a avut loc aseara la Simleu, iar celalalt este programat pentru azitazi la Zalau, la Casa de Cultura, de la ora 19.00. In urma cu patru ani, Dumitru Farcas canta pentru lansarea candidaturilor lui Nosa si Gheorghe Pop la Jibou.
ARD, campanie preferentiala pentru unii candidati
Campania pentru parlamentarele din acest an a aratat ca PDL-ul face tot posibilul pentru o parte din candidati, iar altii sunt lasati sa-si faca singuri imagine. Miza lor este colegiul Simleu, unde vor mandat, al doilea, pentru Lucian Bode, si daca se poate, unul de senator pentru Dumitru Blaga. Afisaje stradale impresionante au napadit colegiul inca dinainte de campanie, prin care Blaga ii chema pe alegatori sa se cunoasca, iar Bode se lauda cu realizarile din mandatul actual. Aceasta falie politica a PDL-ului a exersat inca de la locale latura folclorica a electoratului si a mers in continuare pe spectacole de muzica populara cu Dinu Iancu Salajanu, Vladuta Lupau si Paul Morar. Pe Zalau, Claudiu Birsan si-a creionat o altfel de campanie, in care a impartiti cateva pliante si foarte putine pixuri. In rest, afisaje stradale care sar in ochi. Ceilalti candidati au fost oarecum abandonati pe colegiile lor. Avram Fitiu, candidat taranist la Senat, s-a plimbat peste tot cu o carte despre salvarea fermei taranesti, iar Romeo Benc s-a luptat cu forta politica a USL-ului pe colegiul Jibou, dar si cu banii lui Dumitru Rus.
PP-DD a sorcovit tot judetul
Candidatii PP-DD-ului au intrat rapid si eficient in trendul dat de sefii de la Bucuresti. Aici regasim candidati cu bani si cu notorietate. Niciun sat din Salaj nu a fost uitat de intrunirile electorale cu spectacol si muzica „a la Dan Diaconescu”. Fie ca a fost vorba de colegiul Jibou, fie ca a fost vorba de colegiul Simleu, potenta financiara a candidatilor PP-DD a insemnat muzica si distractie. Dumitru Rus la Jibou si Ioan Mocan, care face o echipa cu vecinul sau Gavril Biris, au mers cu colindatul prin colegiile lor si i-au facut fericiti, pentru cateva ore, pe alegatorii lor. Spre cei de la PP-DD merg multe dintre acuzatiile contracandidatilor, indiferent ce culoare politica au. Cel mai tensionat moment a fost cel de la Jibou, cu caricaturile lui Nosa, iar acuzatiile merg spre Dumitru Rus. Pepededistii s-au dus cu sustinatorii lor si cu spectacolele in fiecare catun, au impartit materiale promotionale si nu numai.
Ieri, la Zalau, cateva sute de pensionari din judet au fost invitati de Dumitru Rus sa primeasca pachete cu alimente in cadrul unei actiuni in care a implicat sindicatul pensionarilor. Pachetul – un corn, o portocala si un suc – a fost, desigur, pus intr-o plasa mov. Cert este ca binefacatorii acestei campanii electorale au fost de la PP-DD. Cat au reusit sa convinga, prin stilul de campanie, vom vedea dupa votul de duminica.