Proprietarii platesc chirie Primariei, dar se pot trezi oricand ca li se demoleaza garajele pe care le-au facut fara autorizatie de constructie.
Aproximativ 3500 de garaje exista in municipiul Zalau, in jurul blocurilor, cea mai mare parte a lor construite in anii ‘90. Chiar daca intre timp proprietarii au facut demersurile pentru intrarea in legalitate, acestea pot fi demolate oricand, daca „incurca” planurile urbanistice sau reamenajarea zonala a orasului.
Problema garajelor este una veche, mostenita inca dinainte de 1989. Atunci, doar putini locuitori ai Zalaului reuseau sa obtina autorizatie pentru construirea de garaje, insa si parcul auto din municipiu era mult mai mic. Imediat dupa Revolutie, locuitorii din Zalau au inceput sa construiasca garaje pe domeniul public, in cele mai multe cazuri fara a face demersurile legale pentru ridicarea acestor constructii. „Fenomenul a luat amploare din 1990 pana in 1996. Se construiau garaje pe domeniul public fara a se tine seama ca trebuie autorizare de la Primarie”, isi amintesste deputatul Iuliu Nosa, fost primar al Zalaului. „Cand am fost primar, in mandatul 2000-2004, nu cred sa fi aprobat mai mult de 10 astfel de constructii. In perioada respectiva am incercat sa facem si inventarierea lor, iar etichetele pe care le vedeti azi pe usile garajelor atunci au fost aplicate”, precizeaza Nosa. Intre timp, proprietarii garajelor din Zalau au incercat sa intre in legalitate si au obtinut de la Primarie actele necesare. Astfel ca, pana in prezent, in municipiu exista 2.373 de garaje cu autorizatie si 1.128 de garaje fara autorizatie.
Legea cere licitatie pentru terenul de sub garaje
Potrivit lui Radu Capil-nasiu, care administreaza orasul de opt ani de zile, in mandatele sale s-au acordat putine autorizatii de construire de garaje. „Au fost cazuri in care existau spatii goale intr-un sir de garaje construite si doar acolo am autorizat construirea de garaje, in urma unor licitatii publice”, precizeaza Capilnasiu. Primarul mai spune ca, momentan, s-a gasit solutia de intrare in legalitate a celor care au garaje fara autorizatie de constructie – li se percepe o chirie care da aparenta de legalitate. Cu toate acestea, municipalitatea poate oricand sa le demoleze, pentru ca statutul de legalitate este temporar. Cei care au construit ilegal nu au respectat legea constructiilor. Astfel, Legea 50 din 1991 spune ca terenurile apartinand domeniului privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vandute, concesionate ori inchiriate prin licitatie publica. Exceptie fac terenurile destinate construirii de locuinte sau aziluri, care pot fi concesionate fara licitatie publica. Legea 215 din 2001 (Legea administratiei publice locale) vorbeste, de asemenea, despre vanzarea, concesionarea sau inchirierea prin licitatie publica, in conditiile legii, a bunurilor care apartin domeniului public sau privat. In cazul celor care s-au ales cu garaje fara sa ceara autorizatie de la Primarie este lesne de inteles ca nu au cerut municipalitatii sa organizeze licitatii pentru inchirierea sau cumpararea terenurilor respective.
Fara magazine in garaje
Prin Hotararea Consiliului Local al municipiului Zalau nr. 243 din decembrie 2011 s-au stabilit tarifele de pornire in cazul organizarii de licitatie publica pentru inchirierea spatiilor pe care sunt amplasate garajele. Astfel, pretul de pornire este de 1 leu pe metrul patrat, suma care se calculeaza lunar. In medie, un garaj are aproximativ 20 de metri patrati, iar Primaria incaseaza o chirie lunara de 20 de lei pentru ca ii este folosit domeniul public. Pretul de inchiriere este mai mare in cazul in care garajul respectiv functioneaza ca spatiu comercial – iar aici este vorba de o taxa lunara cuprinsa intre 5 si 8 lei pentru un metru patrat, in functie de zona. In ultima perioada, insa, s-au redus cazurile in care garajele erau folosite ca spatii comerciale. Potrivit purtatorului de cuvant al Primariei, Manuela Ghiu-rutan, exista in evidentele institutiei doar sase garaje cu alta destinatie. „Conform HCL nr. 296 din 13.12.2010, durata contractelor de inchiriere teren pentru garajele in care se desfasoara activitati economice a fost prelungita pana la data de 31.12.2012. Dupa aceasta data se interzice desfasurarea de activitati economice in garaje, acestea urmand a redobandi destinatia initiala, respectiv parcare autoturisme”, spune Manuela Ghiurutan.
Utilitatea publica demoleaza garajele
Nu exista o politica de demolare a garajelor la nivelul municipiului Zalau, cel putin asa sustin reprezentantii Primariei. Insa, daca exista interes de reamenajare a spatiului sau de utilitate publica, garajele din Zalau se pot demola. Si acest lucru se poate intampla fie ca e vorba de garaje fara autorizatie de constructie, fie ca e vorba de garaje construite legal. In ultimii doi ani s-a si intamplat acest lucru in Zalau, atunci cand a fost necesar sa se amenajeze o parcare in cartierul Bradet. „Acolo am demolat cateva garaje si am amenajat 43 de locuri de parcare”, precizeaza Capilnasiu. Primaria a dispus demolarea a 12 garaje si in cartierul Dumbrava II, pentru ca acolo intentioneaza sa amenajeze parcari publice, spatii verzi, locuri de parcare pentru locatari si alei carosabile, insa proprietarii de garaje au atacat decizia in instanta. Dosarul este pe rol la Curtea de Apel Cluj.