Un deal din Zimbor a fost aruncat în aer, luni, 29 iulie. Angajați de UMB, specialiștii Explomin au realizat o spectaculoasă explozie controlată pentru a ușura și grăbi în același timp lucrările la Autostrada Transilvania.
Un video publicat de Cristian Marius Man pe Youtube arată cum dealul se năruie, iar până seara, la ora 19.00, angajații UMB transportaseră jumătate din cantitatea de pământ rezultată, pentru nivelarea terenului.
În filmul realizat se observă și alte explozii pregătite care vor fi realizate zilele acestea.
În urmă cu două săptămâni, Asociația Pro Infrastructură a realizat o nouă evaluare a stadiului lucrărilor pe A3, tronsonul Nădășelu-Zimbor- Poarta Sălajului.
Aceștia atrăgeau atenția asupra faptului că au apus vremurile în care angajații UMB mutau dealurile transilvănene, la propriu, din Cluj și Sălaj, în fiecare zi de lucru. Pro Infrastructură constată că, de la mobilizarea de la începuturile lucrărilor, a rămas acum o ”palidă umbră”, UMB fiind concentrat pe lucrările de la Autostrada 7, Buzău-Focșani.
”Amintirile ne chinuiesc, amintirile ne răscolesc… pe Autostrada Transilvania. Ne gândim cu jind la vremurile demult apuse, din 2021 și început de 2022, când cei de la UMB mutau, la propriu, dealurile transilvănene de pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului. Din acea mobilizare exemplară a rămas doar o palidă umbră, antreprenorul fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani, așa cum bine știți. Prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024. Dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026”, spun cei de la Asociația care monitorizează proiectele de infrastructură din toată țara.
„Și Nădășelu-Zimbor, tot chinuitor. La fel ca Zimbor-Poarta Sălajului filmat pe 12 iulie, și pe lotul vecin am găsit în 24 iulie aceeași mobilizare slabă a celor de la UMB care sunt întinși pe prea multe șantiere și se concentrează puternic pe A7 Buzău-Focșani, restul proiectelor suferind. (…) În plus, dacă nu suntem prea impertinenți, ne-am hazarda la o recomandare: antreprenorul UMB să își protejeze taluzurile și terasamentele pentru sezonul ploios/rece. În caz contrar, nu ne-ar mira dacă dealurile transilvănene ar lua-o (și mai rău) la vale, iar din terasamente la primăvară vom culege buruieni. Ca să ne facem o idee despre când am putea spera la inaugurări, vă reamintim că oficialii CNAIR au extins cu multă indulgență termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public”, completa aceeași sursă, după vizita în teren.
Ceea ce e drept însă, că dealurile transilvane pun oarece piedici în realizarea cu rapiditate a lucrărilor de infrastructură și, evident, impun costuri mai mari.
Pentru lotul Nădășelu-Zimbor, lung de 30,06 kilometri, contractul cu UMB Spedition s-a semnat în septembrie 2020 și are o valoare de 1,5 miliarde de lei, fără TVA. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este de 72%.
Pentru sectorul Zimbor – Poarta Sălajului, lung de 12,24 kilometri, contractul, semnat în iulie 2020 cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, are o valoare de 836 milioane lei, fără TVA. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este de circa 42%.