Municipalitatea va înființa un serviciu responsabil cu gestionarea infrastructurii fizice subterane pentru reţelele de comunicaţii electronice. Acesta va funcționa în prima fază cu doi angajați, sub coordonarea Serviciului de Administrare a Domeniului Public Zalău.
Un proiect de hotărâre în acest sens s-a aflat pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local de marți, 25 ianuarie, și a primit aprobarea consilierilor, în unanimitate.
Administrația locală spune că este necesară inființarea unui serviciu public pentru a gestiona infrastructura fizică subterană pentru reţelele de comunicaţii electronice, de la operarea acesteia, mentenanță, coordonare, până la asigurarea accesului operatorilor de reţele de comunicaţii electronice la infrastructură și relaționarea cu autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM).
Printre beneficiile enumerate ca urmare a înființării acestei structuri se află accelerarea dezvoltării infrastructurii fizice subterane de comunicaţii electronice și migrarea în subteran a reţelelor aeriene, îmbunătățirea confortului cetăţenilor prin reducerea deranjametelor la reţele de comunicaţii electronice, posibilitatea de migrare de la un operator la altul fără costuri și timpi de aşteptare, servicii mai multe la prețuri mai bune, aducerea de venituri la bugetul local, dar și dispariția cablurilor atârnate pe stâlpii din oraș.
Doi angajați, o mașină, un laptop și câteva obiecte de inventar
Cât privește cheltuielile pe care le implică înființarea acestui serviciu, sunt prevăzute pentru început dotări pentru operare și mentenanță în valoare de 15.773 lei.
Mai sunt necesare o mașină și un laptop, cheltuieli estimate la 48.500 lei.
Structura va avea în prima fază doi angajați: un inspector de specialitate O&M ISTc și un referent O&M ISTc. Inspectorul de specialitate va avea un salariu brut lunar, cu tot cu contribuţie angajator 2,25% si indemnizaţie de hrană (347 lei), de 6.350 lei, iar referentul va ajunge la 4.810 lei brut pe lună.
Structura va funcționa în cadrul SADP Zalău, serviciu care are în administrare în prezent reţele de comunicaţii electronice, aferente sistemului de management al traficului.
Pentru proiectele de mobilitate cu finanţare europeană aflate în curs de implementare a fost obligatorie prioritizarea transportului public în vederea obţinerii finanţării, fapt ce a determinat instalarea unor echipamente inteligente, care în viitor vor putea fi conectate la sistemul de management al traficului existent, scrie în referatul proiectului de hotărâre.
De asemenea, potrivit aceluiași document, se are în vedere continuarea modernizării reţelei de străzi în cadrul POR 2021-2027, fapt ce va necesita instalarea de echipamnete inteligente de diirijare a traficului in intersecţii și de prioritizare a transportului public, precum și instalarea unor echipamente de supraveghere a intrărilor în municipiul Zalău, solicitate și de către IPJ Sălaj, pentru creşterea siguranţei rutiere.
Potrivit administrației locale, în cadrul proiectelor de mobilitate finanţate prin POR 2014-2020 este eligibilă o astfel de cheltuială, așa că municipiul Zalău a prevăzut realizarea acestei infrastructuri fizice subterane pentru reţele de comunicaţii electronice.
De asemenea, infrastructura fizică subterană a fost prevăzută și în proiectele de modernizare drumuri finanţate prin PNDL și din bugetul local, fiind realizate pe strada Cloșca (PNDL), strada Stadion (buget local) și strada 22 Decembrie 1989 – primul tronson (PNDL). Infrastructura fizică subterană este în execuţie pe străzile Nicolae Titulescu și Parcului.
În anul 2014, municipalitatea a realizat un studiu de fezabilitate pentru realizarea infrastructurii de telecomunicaţii în Zalău. S-a avut în vedere realizarea acestui proiect pe o lungime de traseu de 134,5 km ( respectiv 185,71 km lungime reţea canalizație). Din punct de vedere financiar au fost luate în considerare mai multe scenarii, scenariul recomandat fiind un contract de concesiune de lucrări publice, în baza legislaţiei în domeniul achizițiilor publice, cu observația că, în cazul în care investiția va putea fi
realizată din fonduri nerambursabile, analiza ar trebui refăcută. Proiectul nu a fost pus în aplicare.
Ulterior, a fost realizat un proiect pilot de infrastructură fizică subterană în zona Dumbrava Nord cu o lungime de aproximativ 2 km, care a utilizat infrastructura aferentă fostei reţele de termoficare din municipiu, acolo unde a fost posibil, de către SC Niva Prod Corn SRL, în baza unui Protocolul de colaborare, aprobat prin hotărâre de Consiliu Local în 2019, prin care s-a prevăzut trecerea gratuită și necondițtioantă în proprietatea publică a municipiului Zalău a infrastructurii realizate prin proiectul pilot.
Referentul nu trebuie sa mănânce oare?