Semnătura electronică va fi mai ușor de obținut până la sfârșitul acestui an, promite ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Teleman.
În momentul de față, procedura de obținere a semnăturii electronice, utilizată acum de doar 700.000 de persoane, este una greoaie și costisitoare.
Ministrul afirmă că, până la finalul anului în curs, se va aproba regulamentul de identificare la distanță, care va face posibilă obținerea semnăturii electronice fără a fi nevoie ca solicitantul să se deplaseze fizic pentru a fi identificat.
“Am demarat un proces prin care să facilităm acestor actori din zona de semnătură electronică fluidizarea eliberării acestor semnături, sper să avem un rezultat pozitiv, adică verificarea cărții de identitate să se facă mai rapid, prin accesarea bazei de date MAI. În momentul de față este complicat să obții semnătura electronică. Avem pe agendă adoptarea regulamentului de identificare la distanță, ceea ce va ușura obținerea semnăturii, pentru ca nu va mai trebui sa deplasezi fizic. Până la finele anului vom avea identificarea la distanță”, a promis ministrul Digitalizării.
Din 2018, firmele au posibilitatea de a transmite o serie de formulare fiscale online, cu ajutorul unei semnături electronice obținute în baza unui certificat digital. Există două feluri de semnături electronice, extinsă și simplă.
Semnătura electronică extinsă este cea care oferă valoare legală documentelor. Aceasta este creată cu ajutorul unui certificat digital calificat, obținut de la un furnizor de servicii de certificare. Certificatul digital permite semnarea oricărui tip de document electronic, de la facturi fiscale, declarații fiscale și bilanțuri contabile până la contracte.
Documentele semnate electronic au aceeași valoare legală ca și documentele semnate olograf.