Asociarea româno-chineză (China Good Prod SRL – Synohidro Corporation Limited) care va construi tronsonul II al centurii municipiului Zalău va asigura din China doar partea de management şi utilajele specializate, forţa de muncă necesară lucrărilor urmând a fi angajată de pe plan local, de unde vor fi închiriate şi o parte din utilaje.

Reprezentaţii companiei chineze au ţinut că combată, la finalul săptămânii trecute, în cadrul conferinţei de presă prilejuite de semnarea contractului de proiecte şi execuţie, informaţiile apărute în mass media privind capacitatea firmei de realiza lucrările prevăzute în contract. Aceştia au precizat că Synohidro are în acest moment, în România, cinci angajaţi, toţi ingineri, dar că la nivel mondial au 200.000 de angajaţi. 

“Ţinând cont de faptul că firma noastră este o firmă cu experienţă în toată lumea, noi vom aduce doar personalul de management chinez, cei ce vor coordona cu experienţa lor. Restul, toţi inginerii de şantier, toţi muncitorii vor fi locali şi vom avea resurse locale deoarece angajaţii muncitori chinezi pentru noi ar fi un cost foarte mare. Noi avem utilaje în Serbia, Polonia, Macedonia. Vom avea în România tot ce este utilaj special. Camioane şi alte utilaje le vom subcontracta. (…) Pentru partea de lucrări de artă vom aduce echipamentele noastre, pentru că sunt echipamente speciale care nu pot fi închiriate”, a subliniat unul din inginerii români angajaţi de compania Synohidro.

În acelaşi context, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că dacă vor exista întârzieri în derularea contractului se vor aplica penalităţi, iar dacă se ajunge la rezilierea contractului, cele două firme din asociere nu vor mai putea lucra în România.

„Noi avem un contract – şase luni de zile. În şase luni de zile proiectarea trebuie să fie gata, după care trebuie să înceapă execuţia. Dacă nu începe nici proiectarea la timp şi nici execuţia la timp, avem toate pârghiile în mâna beneficiarului de a aplica penalităţi. Dacă nici atunci nu se întâmplă acest lucru, sigur vom ajunge la variata rezilierii. Dar vă spun aici, că dacă ajungem la variata rezilierii, în următorii ani aceste două companii nu vor mai lucra pe niciun tronson de infrastructură din România, pentru că vor primi <certificat negativ>. Nu ne dorim să ajungem aici. Atâta timp cât sunt împlinite toate condiţiile legale în a semna acest contract, eu cred că nicio companie, oricât ar fi ea de criticată, pe drept sau pe nedrept – nu e treaba mea să spun acest lucru, nu-şi doreşte să facă exerciţii nici măcar de imagine. Poate de imagine negativă”, a subliniat Bode.

Mariana Ioniţă, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a precizat la rândul ei că în conformitate cu legislaţia europeană, nu se pot pune condiţii privind numărul din angajaţi din România la licitaţii organizate la noi în ţară, dar că reprezentanţii CNAIR au analizat oferta la nivel de detaliu şi au fost mai multe solicitări de clarificări.

„Vom fi foarte atenţi, din prima zi, cum se va lucra la acest obiectiv, în aşa fel încât să nu ajungem cu lucrările aflate în derulare mult întârziate”, a declarat Ioniţă.

Contractul vizând proiectarea şi execuţia celor 5,5 kilometri necesari finalizării variantei ocolitoare a Zalăului a fost semnat, la finalul săptămânii trecute, la Zalău, de către reprezentanţii câştigătoarei licitaţiei, respectiv asocierea Synohidro Corporation Limited din China şi Good Prod SRL, din România, pe de o parte şi Mariana Ioniţă, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de cealaltă parte, în prezenţa ministrului Transporturilor, Lucian  Bode.

Traseul centurii Zalăului are o lungime de 5,535 kilometri şi este unui sinuos, cu cinci viaducte, două poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 metri, cu şapte metri partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.

Valoare contractului de proiectare şi execuţie este de 185.538.106,56 de lei fără TVA, durata fiind de 114 de luni, din care şase luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor şi o perioadă de garanţie a lucrărilor de 84 de luni. Hotărârea urmează a fi aprobată de către Guvern, în perioada imediat următoare.

Ministrul Transporturilor a anunţat cu acest prilej că a semnat recent Hotărârea de Guvern pentru exproprierea terenurilor în vederea realizării variantei de ocolire a Zalăului, fiind vorba de 272.324 metri pătraţi de teren, cu o valoare totală de 860.000 lei.