Consiliul de administrație al Inspectoratului Școlar Județean Școlar (ISJ) a validat, la finalul săptămânii trecute, numirea prin detașare în interesul învățământului a 47 de directori și 14 directori adjuncți pentru o serie de unități de învățământ din Sălaj.

Din cele 61 de numiri, în 57 de cazuri este vorba de directori sau adjuncți care ocupau deja această funcție, în doar patru cazuri fiind vorba de schimbări.

Concret, la Școala Gimnazială din Buciumi a fost numit ca director Maria Chirean, în locul Luciei Știrb, la Școala Gimnazială Ip Liviu Ola a fost înlocuit cu Marinel Ciorba, la Școala Gimnazială Valcău de Jos locul fostului director Mircea Gui a fost luat de Claudia Blaga, iar la Școala Gimnazială Vârșolț Denes Irina a fost schimbată cu Szoke Edith.

Numirile prin detașare vin în contextul în care șefilor acestor unități de învățământ le-au expirat mandatele de patru ani, câștigate prin concurs sau au fost numiți anterior, tot prin detașare. În funcție de termenul la care expiră mandatele, aceste numiri prin detașare vor continua, pentru că în județ există, în total, 133 de unități de învățământ.

Procedura numirii de directori prin detașare este una națională în această perioadă și a stârnit nemulțumiri și critici.   

Senatorul USR Plus Ștefan Pălărie reclamă nenumărate cazuri legate de schimbări discutabile a directorilor de unități școlare cărora le expiră mandatul de manager școlar pe data de 9 ianuarie 2021.

“Pe scurt, în baza Articolele 257-258, din LEN 1/2011, directorii câștigă prin concurs mandate de 4 ani. Dacă în urma expirării mandatului de director de școală, postul rămâne vacant, există două posibilități: posibilitatea prelungirii mandatului cu un an – cu acordul părților – OMEN 3969/2017 – articolul 24 – după evaluarea performanțelor manageriale la nivel de unitate sau numirea unui alt cadru didactic titular prin detașare în interesul învățământului – prin propunerea Inspectorului General și aprobarea prin vot în cadrul Consiliului de Administrație a ISJ-ului – doar până la finalul anului școlar în curs. Evident, în mod normal varianta corectă ar fi fost organizarea de noi concursuri pentru manageri școlari – concursuri care NU au fost organizate din motive de pandemie pe parcursul anului 2020. Dar asta, în aceste împrejurări excepționale, nu mai este imputabil nimănui. Revenind la contextul general, din teren ne sunt semnalizate înlocuiri ale actualilor directori cu titulari din afara școlii, cu experiențe manageriale net inferioare, și fără consultarea comunității școlare ce va fi afectatată de înlocuire”, precizează acesta.

El a solicitat public stoparea acestor înlocuiri în teritoriu, și, în paralel, găsirea soluției juridice la nivel de minister (OMEN care să clarifice condițiile de prelungire a actualelor mandate pentru încă 6 luni, justificat de condițiile stării de urgență/alertă) și demararea eforturilor pentru desfășurarea în bune condiții a concursurilor de directori ce urmează să fie organizate în această vară.