Sute de mii de lei vor ajunge în conturile fiecărei unități de învățământ, sub formă de granturi, pentru a combate abandonul școlar

Ministerul Educației a finalizat selecția proiectelor ce urmează a fi finanțate în prima etapă a Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS). Au fost depuse 1.474 de cereri de finanțare, dintre care 1.431 au fost declarate eligibile. În urma evaluării planurilor de acțiune propuse de unitățile de învățământ, 1.391 de proiecte au obținut cel puțin 6 puncte din 10, deci îndeplinesc condițiile stabilite pentru finanțare. Acestea vor primi sume de până la un milion de lei și vor avea la dispoziție trei ani pentru a atinge obiectivele propuse.

Pe listă apar și 23 de unități de învățământ din județul Sălaj, din care 20 sunt din mediul rural, iar 3 din mediul urban. Acestea sunt Școala Gimnazială nr. 1 Agrij, Școala Gimnazială nr 1 Bălan, Școala Gimnazială “Gheorghe Șincai” Bobota, Școala Gimnazială nr 1 Boghiș, Șcala Gimnazială nr 1 Chieșd, Școala Gimnazială nr 1 Dragu, Fildu de Mijloc, Gârbou, Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău, Liceul Tehnologic “Ioachim Pop” Ileanda, Școala Gimazială nr 1 Mirșid, Liceul Tehnologic “Petri Mor” Nușfalău, Școala Gimnazială nr 1 Plopiș, Școala Gimnaială nr 1 Pusta, Școala Gimnazială “Szikszai Lajos” Șamșud, Liceul Tehnologic nr 1 Sărmășag, Școala Profesională Sâg, Școala Gimnazială “Bathory Istvan” Șimleu Silvaniei, Școala Gimnazială nr 1 Sânmihaiu Almașului, Școala Gimnazială “Vasile Lucăcel” Someș Odorhei, Liceul Tehnologic nr 1 Surduc, Școala Gimnazială nr 1 Valcău de Jos, Școala Gimnazială “Porolissum” Zalău.

Din totalul acestora, 11 au fost incluse în categoria zonelor de marginalizare peste medie și severă. E vorba despre unitățile de învățământ de la Bobota, Dragu, Fildu de Mijloc, Gârbou, Ileanda, Plopiș, Șamșud, Sâg, Sânmihaiu Almașului și Valcău de Jos.

Cât privește unitățile de învățământ din mediul urban selectate pentru finanțare, Școala Gimnazială “Porolissum” Zalău e încadrată la zonă dezavantajată, în timp ce Școala Gimnazială “Bathory Istvan” Șimleu Silvaniei este considerată fără marginalizare, iar cea din Pusta e considerată zonă marginalizată.

Cele mai mari punctaje pentru planurile de acțiune propuse le-au primit Școala profesională Sâg, Școala Gimnazială nr 1 Boghiș, Școala Gimnazială “Vasile Lucăcel” Someș Odorhei, ambele obținând 10 puncte din 10 posibile.

Școala Gimnazială nr 1 Mirșid și Școala Gimnazială “Porolissum” Zalău au primit câte 6,5 puncte, iar Școala Gimnazială nr 1 Chieșd a primit 6 puncte, fiind chiar la limită.

Din punct de vedere al sumelor alocate, s-au acordat în Sălaj 7 granturi mici, 11 granturi medii și 6 granturi mari.

Câți bani vor junge în conturile școlilor din Sălaj

Potrivit informațiilor furnizate de Ministerul Educației, la Școala Gimnazială nr 1 Chieșd vor ajunge 691.600 lei. Școala nr 1 Pusta va primi 870.300 lei. La Școala Gimnazială nr 1 Valcău de Jos vor ajunge granturi în valoare de 983.818 lei. Școala Profesională Sâg urmează să primească 983.819 lei, iar Școala Gimnazială nr 1 Boghiș va beneficia de 346.241 lei. Școala Gimnazială “Porolissum” Zalău va primi 870.300 lei.

Vom reveni, într-o ediție viitoare, cu sumele pe care le va primi de la stat, prin PNRAS, fiecare unitate de învățământ din județ, din cele selectate.

E important de menționat faptul că, la nivel național, valoarea granturilor acordate celor 1.391 unități de învățământ selectate ajunge la aproximativ 950 de milioane de lei (aproximativ 191 milioane euro, plus TVA). Valoarea medie a unui grant este de circa 690 de mii de lei, adică 138.000 euro, plus TVA.

Pe ce anume se pot cheltui banii

Tipurile de activități eligibile în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar includ activități pedagogice și de sprijin – cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor si mediatorilor școlari în comunitățile roma, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu cerințe educative speciale, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar); activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar; achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța. Tot la cheltuieli eligibile intră și formarea pofesională a angajaților din sistem.

Deși inițial era prevăzută finanțarea a 750 de unități de învățământ în această primă fază, Ministerul Educației a decis să selecteze și să finanțeze toate proiectele care îndeplinesc condițiile de finanțare. Astfel, toate cele 1.391 unități de învățământ vor fi invitate să încheie contracte de finanțare în perioada următoare și vor avea la dispoziție trei ani pentru a atinge obiectivele propuse.

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) este cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată” și a fost aprobat de Comisia Europeană pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență  cu o valoare de 543 milioane euro. Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), care stă la baza implementării programului, este un instrument dezvoltat și pilotat de Ministerul Educației cu sprijinul Băncii Mondiale și cu finanțare prin Instrumentul de asistență tehnică DG REFORM al Comisiei Europene.

PNRAS se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special elevi aparţinând grupurilor vulnerabile, elevi aparţinând minorităţii rome, elevi din mediul rural și urban mic, elevi cu dizabilităţi sau cerințe educaționale speciale (CES), elevi din comunităţi dezavantajate economic, copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinței, familie monoparentală, familii dezorganizate, elevi expuși altor riscuri sociale.

“PNRAS este cel mai mare program de sprijinire a participării la educație din istoria recentă a României și primul program coerent la nivel național care urmărește scalarea unor măsuri dovedite eficiente la nivel local, individual, în scopul atingerii unui important obiectiv de țară: creșterea gradului de echitate a sistemului de învățământ”, spun reprezentanții Ministerului Educației.