Drumul care leaga comuna Dragu de restul judetului nu a fost reabilitat de peste 20 de ani si arata ca dupa bombardament.
Drumul judetean 109, ce face legatura intre localitatile Hida si Dragu (limita judetului Cluj), este in vizorul autoritatilor inca din 1990, necesitand modernizarea, insa singurele interventii in ultimii 20 de ani au fost doua plombari, „care n-au rezistat mai mult de doua luni”, spun localnicii. Astfel, pe o distanta de aproximativ opt kilometri, drumul este „patria gropilor”. Dupa ce ai iesit din Hida, asfaltul abia daca se mai vede. Fasiile mici iti dau impresia ca odata, pe acel tronson, a fost si asfalt. In 2010, drumul a fost decopertat, in vederea asfaltarii, insa nu au mai fost bani si in toamna acelui an a inceput dezastrul. „Interventiile tehnice asupra sectorului de drum in ultimii cinci ani au fost cele de intretinere a asfaltului – plombari, adaugandu-se pe parcursul anului 2010 executarea de lucrari de reciclare a imbracamintii asfaltice pe sectorul de drum, cei aproximativ 10,2 kilometri – (lucrari ce au scarificat, reprofilat si compactat drumul, executate in luna iunie-iulie 2010 avand o perioada de garantie de 12 luni de la receptie). Valoarea acestor din urma lucrari a fost de 104.882 de lei”, spun oficialii Consiliului Judetean Salaj. Contractele trec, gropile raman. „Dupa decopertare, drumul a fost practicabil timp de cateva luni, dupa care au venit ploile si de atunci e un adevarat calvar. Nici nu mai stiu cate solicitari am facute catre Consiliul Judetean, dar la fiecare sedinta domnul Marc ne spunea ca atunci cand vor fi bani se va asfalta drumul”, explica Rodica Lazar, primarul comunei Dragu. Fiind un drum judetean, primaria nu poate interveni, aceste atributii cazand in sarcina Consiliului Judetean. Primarul spune ca pentru a mai astupa din gropi a luat materiale de la drumurile comunale, iar in aceasta iarna drumul este intretinut cu beneficiarii de ajutoare sociale, care ajuta la deszapezire.
„Nu ne vin copiii acasa din cauza drumului”
Populatia comunei Dragu este imbatranita. Principala ocupatie a locuitorilor este agricultura, care mai supra-vietuieste datorita singurului centru agricol din Salaj – Societatea Agricola-Agronoma Dragu. Gherman Vasile, pre-sedintele asociatiei, ne spune ca s-a saturat sa mai faca petitii la Consiliul Judetean, sa nu-i raspunda nimeni si sa nu se rezolve nimic. „Atat in 2009, cat si in 2011, am facut sesizari catre Consiliul Judetean, insa nici pana acum nu am primit un raspuns referitor la reabilitarea drumului. Ma tem ca la un moment dat vom ramane izolati, iar copiii nu mai vin acasa ca sa nu-si strice masinile”, povestese Gherman. Acesta rememoreaza o mica parte din istoria drumului. „Ultima data s-a lucrat la drum in 2010. Insa l-au facut mai rau. Vara nu putem tine geamul deschis. Atata praf am inghitit, mai ceva ca intr-o mina”, adauga batranul. O alta problema o reprezinta masinile de mare tonaj. „Casele se rup din cauza masinilor mari. Cand este control pe E81 si pune ARR cantarul, masinile grele circula pe aici catre Cluj”, ne spune un alt locuitor.
Sectorul de drum DJ 109, cei aproximativ 10,7 kilometri intre Hida si limita cu judetul Cluj, este cuprins intr-un proiect de lucrari de reabilitare. “In urma procedurilor de achizitie publica derulate, s-a incheiat contractul multianual de executie a lucrarilor, cu incepere in trimestrul II al anului 2012, valoarea totala a investitiei fiind de 5.572.800 de lei”, anunta Consiliul Judetean Salaj.