mai 19, 2025

15 ani de la moartea lui Ayrton Senna

imagine-articol_10064

Pentru multi dintre fanii Formulei 1, Ayrton Senna a fost cel mai mare pilot care a concurat in acest campionat. Numele sau a fost adesea asociat unui fenomen, el fiind o legenda vie. Mii de oameni umpleau tribunele doar pentru a vedea o depasire perfecta, aparent imposibil de realizat, pe care Senna o facea in timpul curselor. Formula 1 avea tot mai multi fani datorita pilotului brazilian care castiga o cursa chiar pe linia de sosire. Ayrton Senna era apreciat nu doar pentru talentul sau, ci si pentru caracterul sau placut, linistit. Geniul sau consta in faptul ca, mai presus de a-i intrece pe ceilalti, se intrecea pe sine insusi. Stia ca Formula 1 e un pericol constant, dar a acceptat acest lucru datorita imensei iubiri pentru curse si masini, care erau viata lui. Pasiunea sa pentru masini a inceput de la o varsta frageda. La patru ani a condus pentru prima data un kart, dar ii facea mare placere sa se afle la volanul tractorului de la ferma tatalui sau, mimand ca il conduce. Dupa multi ani de munca si realizari, visul sau de a conduce o masina de curse s-a implinit. A debutat in Formula 1 in 1984, iar la trei ani dupa aceea a inceput ascensiunea. Alaturi de echipa McLaren, Senna a castigat trei titluri mondiale si doua de vicecampion. Parea ca pentru Senna totul se rezuma la a castiga intr-un mod incredibil cursele. Chiar el spunea ca „sa fii pe locul doi inseamna sa fii primul care pierde”. Cu fiecare cursa parea mai invincibil, mai greu de egalat, reusea sa isi surprinda atat adversarii, cat si echipa prin tactica ingienioasa utilizata in timpul curselor. Insa, ceea ce i-a adus atata faima si a fost marea sa iubire, a insemnat sfarsitul pentru Ayrton Senna. Desi stia foarte bine riscurile si adesea ii era teama, Senna a continuat pana in ultima clipa sa conduca. La data de 1 mai 1994, cursa de la Imola era deja umbrita de tristul eveniment petrecut in calificari, cu doar o zi inainte-moartea austriacului Roland Ratzenberger, in urma unui teribil accident. Ayton Senna a pornit in cursa cu gandul de a castiga, de a nu pierde contactul fata de liderul campionatului, Schumacher. Dupa ce a reusit sa se claseze in fruntea plutonului, conducand cursa mai multe tururi, masina a refuzat sa mai fie controlata si s-a izbit de zidul de protectie, la o viteza de peste 300 km/ora. Ayrton Senna deceda putin mai tarziu, in urma unei puternice hemoragii cerebrale.Sfarsitul a devenit de fapt si un nou inceput. Moartea lui Senna i-a determinat pe inginerii din Formula 1 sa imbunatateasca sistemul care protejeaza pilotii in timpul curselor si care este o parte vitala a caroseriei, pentru a evita alte evenimente de acest gen.
Pe de alta parte, dupa decesul lui Ayrton Senna, sora acestuia, Vivianne Senna a infiintat Fundatia Ayrton Senna, care se ocupa cu ajutorarea copiilor brazilieni ce provin din familii defavorizate. Prin acest gest, Vivianne Senna spunea ca duce mai departe dorinta fratelui sau de a ajuta tinerele talente ale Braziliei si nu numai, de a crea o lume mai buna, in care sa domine pacea. Linistea adesea prezenta pe circuitul de la Imola este vegheata de statuia lui Ayrton Senna. O statuie care desi aminteste de niste zile foarte triste, este mereu plina cu flori aduse de unii dintre cei pentru care Senna inca mai exista. La mii de kilometri distanta, la mormantul sau din cimitirul Morumbi (Sao Paolo), sute de fani trec in fiecare an pentru a aduce flori si a-si aminti de cel care i-a facut iubitori ai Formulei 1. Si pentru acestia, Senna mai exista. Si va continua sa existe cat timp noi ne vom aminti de el. O viata ce merita sa fie rememorata, 15 ani ce nu merita sa fie uitati.