În contextul în care numeroși sălăjeni întâmpină dificultăți în a-și dovedi anii lucrați, în momentul în care doresc să se pensioneze, Inspectoratul Teritorial de Muncă vine cu unele lămuriri. Vechimea în muncă se poate proba fie cu carnetul de muncă, fie cu o adeverință sau un extras din registru, de la angajator.
Adeverința de vechime în muncă este un act necesar la schimbarea locului de muncă, deschiderea drepturilor la pensie, obținerea indemnizației de șomaj, participarea la concursuri de angajare, etc.
Potrivit prevederilor Codului Muncii, vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă. În situația în care persoana nu mai deține carnetul de muncă sau are perioade lucrate care nu au fost înscrise în acesta, poate solicita adeverințe de vechime în muncă fie angajatorilor, fie de la ITM.
Începând cu 1 ianuarie 2011, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru.
Totodată, la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, și o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal. Documentul trebuie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării. De asemenea, angajatorii mai au obligaţia de a-i elibera salariatului sau fostului salariat copii ale documentelor existente în dosarul personal.
În cazul în care societatea a fost radiată, fostul salariat poate solicita eliberarea unei adeverințe de vechime deținătorului autorizat al arhivei angajatorului.
Având în vedere că modelul adeverinței de vechime în muncă nu este prevăzut de un act normativ e impportant de știut că aceasta trebuie să conțină informații cu privire la datele de identificare ale salariatului; datele de identificare a societății pentru care lucrează ori a lucrat; datele contractului individual de muncă (numărul și data încheierii, tipul și durata contractului); funcția/meseria ocupată; valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile; schimbările intervenite pe parcursul executării contractului individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare); vechimea în muncă şi în specialitate; absențele nemotivate și perioadele de concediu fără plată; data și temeiul încetării contractului individual de muncă; informații privind încadrarea în grupă superioară de muncă.
Pentru salariații din sistemul public, modelul adeverinței de vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008.
În situaţia în care angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera un extras din registru, salariatul sau fostul salariat poate solicita la ITM eliberarea unui extras din registru din care să rezulte activitatea desfăşurată la acesta, în calitate de salariat. Astfel, în baza registrului electronic transmis de angajator, inspectoratul eliberează documentul în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.