Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Sălaj informează că persoanele care angajează zilieri pentru activități cu caracter ocazional au obligația legală să asigure securitatea și sănătatea în muncă a acestora.

”Beneficiarului îi revine obligația de a asigura instruirea zilierului, înainte de începerea activității sau la schimbarea locului de muncă, cu privire la pericolele la care poate fi expus și la măsurile de prevenire și protecție pe care trebuie să le respecte. Instruirea zilierului se efectuează zilnic și se consemnează în fișa de instruire colectivă conform modelului din anexa 12 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 aprobate prin HG nr. 1425/2006. De asemenea, beneficiarul lucrării va solicita zilierilor asumarea pe proprie răspundere, prin semnătură, că starea sănatatii le permite desfasurarea activitatilor repartizate de beneficiar”, se arată în informare.

O altă obligație ce-i revine beneficiarului este aceea de a pune la dispoziția zilierilor echipamente de muncă adecvate activității pe care o desfășoară și care nu pun în pericol securitatea și sănătatea acestora.

În cazul producerii unui accident în care unul sau mai mulți zilieri sunt implicați, beneficiarul lucrării trebuie să comunice evenimentul inspectoratului teritorial de muncă pe raza căruia s-a produs. Beneficiarii lucrării vor înregistra accidentele de muncă suferite de zilieri în timpul activității, iar modalitatea de înregistrare se va stabili prin normele metodologice de aplicare a Legii nr. 52 din 2011. În plus, accidentul de muncă suferit de zilier se înregistrează de către beneficiar în Registrul unic de evidenţă a zilierilor accidentaţi, prevăzut în anexa nr. 4 din normele metodologice.

”Cercetarea evenimentului în care au fost implicați zilieri se realizează de către inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia acesta s-a produs. În situaţia producerii unui eveniment care are ca urmare accidentarea sau decesul zilierului, beneficiarul  este obligat să asigure cheltuielile necesare îngrijirilor medicale, respectiv înmormântării din fonduri proprii, în cazul în care evenimentul s-a produs din vina acestuia”, mai precizează reprezentanții ITM Sălaj.