In contextul coronavirus, Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale a fost publicata in Monitorul Oficial.
Astfel, legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, se modifica si se completeaza.
La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduc patru noi alineate referitoare la parintele sau reprezentantul legal care are in ingrijire, supraveghere si intretinere copii sau persoane adulta incadrata in grad de handicap.
Alta modificare presupune ca zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti, depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul, insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi si de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor. Aceste prevederi nu se aplica persoanei singure din familia monoparentala.
Acordarea zilelor libere se realizeaza doar cu acordul angajatorului pentru angajatii din: unitatile sistemului energetic national; din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu; din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate; din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitatilor farmaceutice.
Incepand cu data de 21 martie, cand a intrat in vigoare Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 si in baza Decretului nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistenta sociala acordate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale pot fi depuse in format electronic sau prin posta electronica.
Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, agentiile teritoriale si autoritatile administratiei publice locale vor a afisa la sediul institutiilor si pe web site-ul propriu informatiile necesare privind posibilitatea si procedura solicitarii beneficiilor de asistenta sociala prin posta electronica, in termen de maximum 10 zile de la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta nr. 30/2020.