Furnizorul serviciului de apă şi canalizare a inceput să lipească afişe pe scările de bloc cu programul după care se va opri apa in cazul in care locatarii nu-şi vor desemna un reprezentant legal care să semneze contractul pentru facturarea la comun.
Protecţia Consumatorului studiază problema
La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) reclamaţiile curg lanţ. De la inceputul anului s-au inregistrat 12 reclamaţii, dintre care şase sunt colective. La care se adaugă alte cinci reclamaţii primite in ultimele două luni ale anului trecut. „Sunt reclamaţii din partea unor cetăţeni, cat şi reclamaţii colective. Se reclamă noul mod de facturare impus de Compania de Apă Someş. Cetăţenii doresc individualizarea consumului de apă, aşa cum a fost şi pană acum”, ne-a declarat Claudiu Silaghi, comisar şef al CJPC Sălaj. Reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor au demarat deja cercetările cu privire la legalitatea demersurilor Companiei de Apă de a contracta consumul de apă pe bloc şi nu individual, ca şi pană acum, şi va răspunde in scris fiecărui reclamant. „Pană la finalizarea actului de control nu ne putem pronunţa. Sunt Hotărari de Consiliu Local date pană acum prin care s-au stabilit anumite norme pentru Compania de Apă, sunt legi care trebuie studiate, după care vom da un răspuns in scris pentru fiecare reclamaţie”, a menţionat Silaghi. Şeful CJPC a mai adăugat că in perioada următoare se aşteaptă la un val de reclamaţii din partea cetăţenilor, pe principiul „instinctului de turmă”.
Căpilnaşiu a incercat să obţină o păsuire
Primarul Zalăului, Radu Căpilnaşiu, ne-a declarat că demersul Companiei de apă este legal şi că, personal, a incercat să negocieze cu conducerea Companiei de Apă Someş SA Cluj Napoca cel puţin prelungirea termenului pentru incheierea noilor contracte. In zadar insă. Argumentele lor sunt că in momentul in care există un răuplatnic nu pot să intrerupă apa doar pentru acea persoană. Ar fi două soluţii. Ori se face facturarea pe bloc, ori o reţea individuală cu contor pe scară, aşa cum e la gaz sau curent, spune Căpalnaşiu. Altă soluţie nu s-a intrezărit. „Am incercat chiar şi o prelungire a termenului pentru incheierea noilor contracte. In urma discuţiilor cu ei, am rămas că vor mai analiza situaţia, in funcţie de modul in care se vor conforma oamenii”, susţine edilul Zalăului.
Legea obligă locuitorii de la bloc să se asocieze
In ce priveşte obligaţia sau influenţarea oamenilor de a asocia şi de a plăti suplimentar serviciile unui reprezentant legal, primarul Zalăului spune că legea ii obligă pe cetăţeni să realizeze asociaţii de proprietari sau asocieri pe condomin (bloc) deoarece ei trebuie să administreze şi intreţină şi spaţiile comune din bloc şi din jurul blocului. Un alt aspect cu care locuitorii de la bloc nu sunt de acord este că vor fi nevoiţi să găsească singuri posiblităţi de a recupera bani de la vecinii rău-platnici. „Ii inţeleg şi pe oameni şi de aceea am incercat să conving conducerea Companiei de Apă să nu ajungă la măsura sistării apei şi să meargă mai departe cu convingerea cetăţenilor. In Arad, de exemplu, este o Federaţie a Asociaţiilor de proprietari care-i reprezintă pe proprietari. Ar fi foarte bine dacă ar exista aşa ceva şi la Zalău”, este de părere Căpilnaşiu. Edilul a spus că alte parghii legale decat negocierea nu are la indemană pentru a-i apăra, intr-un oarecare mod, pe cetăţeni.
Riscăm epidemii
In disperarea lor, oamenii au ajuns şi la Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Sălaj pentru a căuta sprijin. Dr. Sanda Stanca, şeful serviciului de supraveghere/control boli transmisibile ne-a declarat că există un ordin al Ministerului Sănătăţii care prevede că serviciul de furnizare a apei trebuie să asigure un volum de minim 50 de litri de apă pe zi. „Insă, furnizarea intermitentă poate modifica parametri fizico-chimici şi bacteriologici a compoziţiei apei”, atrage atenţia dr. Sanda Stanca. In consecinţă, sistarea „efectivă” a apei, prin debranşare, aşa cum susţin cei de la Compania de Apă, este ilegală, iar furnizarea apei după un anumit program poate afecta calitatea apei, furnizorul asumandu-şi responsabilitatea pentru anumite epidemii care ar putea apărea in randul populaţiei. „Vin reclamaţii aproape zilnic de la locatarii blocurilor, cu CNP-uri şi semnături, care sunt nemulţumiţi de măsurile care urmează să le ia Compania de Apă. Reclamaţiile sunt direcţionate către Compania de Apă şi li se răspunde”, a precizat Dr. Sanda Stanca. In cazul in care nu se respectă legislaţia privind asigurarea calităţii apei de către furnizor, precum şi a rezervei de apă pentru populaţie, Compania de Apă ar putea fi amendată cu sume intre 500 şi 1.800 de lei, ne-a mai spus reprezentantul DSP.
Clor peste limita admisă
Pentru a verifica dacă apa corespunde cerinţelor de calitate pentru toţi parametri legali, Direcţia de Sănătate Publică a luat in 2010 un număr de 332 de probe de apă de la staţia Varşolţ, precum şi din trei puncte din Zalău (Dumbrava, Brădet şi Ortelec) in vederea efectuării de analize bacteriologice şi chimice. Probleme au fost se pare la staţia Varşolţ, unde din 260 de analize chimice efectuate, in 42 s-au inregistrat depăşiri a concentraţiei maxime admise de clor. Dr. Sanda Stanca ne-a spus că aceste depăşiri nu au afectat sănătatea populaţiei.
Compania de Apă nu dă inapoi
Marcel Zaharia, directorul Filialei Sălaj a Companiei de Apă a spus că va merge mai departe cu programul anunţat. Nu-i sperie nici revolta oamenilor, nici pericolele asupra sănătăţii populaţiei care rămane fără apă şi nici eventualele sancţiuni. Proprietarii care nu vor incheia contracte cu Compania pană la 28 ianuarie vor primi somaţii, iar după cinci zile lucrătoare se va opri robinetul pe blocuri. Reluarea serviciului se va face doar după incheierea unui contract pe scara de bloc şi plata unei taxe de debranşare/rebranşare de 108 de lei. „Singura variantă legală este contractul pe branşament. Ori in Zalău, la fiecare scară de bloc există un singur branşament” a declarat Zaharia.
O singură alternativă: branşarea pe apartamente
Directorul Companiei de Apă a admis că există posibilitatea ca fiecare apartament dintr-un bloc să se branşeze, dar cu condiţii: să fie toţi locatarii de acord, proprietarii să nu aibă datorii, să obţină toate avizele necesare, să aibă autorizaţie de construcţie şi să suporte cheltuielile de achiziţie a apometrului pe apartament. In total, fiecare proprietar ar trebui să scoată din buzunar intre 1.000 şi 1.500 de lei, in funcţie de complexitatea subsolului, in condiţiile in care apometrele care au fost folosite pană acum şi pe care s-au cheltuit ceva bani, sunt considerate ilegale. Marcel Zaharia ne-a mai spus că blocurile construite după 2006 ar fi putut fi prevăzute cu astfel de contoare individuale, insă nici un constructor nu a ţinut cont de acest lucru.
Plătim mult mai mult decat consumăm
Pe langă pierderile existente pe reţeaua de alimentare cu apă din bloc, noul sistem de facturare ii costă suplimentar pe zălăuani intre 5 lei şi 10 lei, reprezentand taxa pe care o cere reprezentantul legal pentru a strange lunar consumul de apă inregistrat pe apometre şi sumele aferente. Practic, pentru un beneficiar care plăteşte lunar 30 de lei, cheltuiala este mai mare cu 30 la sută. Marcel Zaharia spune că, pentru a veni in sprijinul consumatorilor, Compania va prelua citirea pe apometrele din apartamente şi va ataşa facturii pe loc o listă cu consumul pe fiecare apartament.
Compania de Apă deţine monopolul pe următorii 20 de ani
Directorul Companiei de Apă ne-a mai spus că timp de 20 de ani nu putem schimba furnizorul de apă. Pentru a atrage fonduri europene in vederea reabilitării reţelei de apă şi canalizare in judeţele Sălaj şi Cluj, autorităţile locale, au fost nevoite să semneze un contract cu Compania de Apă Someş pe 25 de ani, contractul fiind semnat in 2006. In cazul in care autorităţile locale vor să rezilieze contractul cu furnizorul, vor trebui să suporte cheltuielile pentru lucrările de care au beneficiat, susţine Zaharia. Directorul se deleagă de acuzaţiile de a reveni la obiceiurile din perioada comunistă prin invocarea altor judeţe mari care au semnate contracte de furnizare a apei pe bloc, nici măcar pe scări de bloc. In consecinţă, reprezentanţii Companiei de Apă sunt decişi să nu dea inapoi cu sistarea apei cu toate că, spun ei, nu doresc să se ajungă la acest lucru şi că speră ca in perioada următoare populaţia să incheie noile contracte de furnizare a apei.
Zalăul este in război cu Compania de Apă
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...