Cu toate ca proiectul de modernizare a Garii din Zalau a fost aprobat de Ministerul Transporturilor in 2008, lucrarile au inceput abia in vara lui 2012. De fapt, deputatul salajean Mirel Talos (PNL), cel caruia i-a apartinut initiativa modernizarii statiei CFR, declara ca „a inceput proiectul cand trebuia finalizat”. Dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Valoarea totala a lucrarilor se ridica la 6,3 milioane de euro. Mai pe romaneste, la vreo 27 de milioane de lei. Perioada de executie zice-se ca ar fi de un an si cinci luni. Numai ca acest fragment de timp s-a dilatat si nu-i sigur ca nu se va mai dilata. Zeci de proiectile de tun au fost gasite in zona si asta a impiedicat incetinirea ritmului lucrarilor.
De fapt, in ce consta reabilitarea si mo-dernizarea Garii din Zalau? Concret, in zona dintre cele doua corpuri de cladire a fost construit un corp de legatura. Seful santierului, ing. Ioan Mandrut, ne-a dat cateva detalii referitoare la modernizarea garii. In primul rand se va construi un pasaj pietonal subteran care, pornit din gara, se va intersecta cu drumul national DN 1H. Asta ii va scuti pe pie-toni sa ia traversele si liniile de cale ferata sub talpa pentru a ajunge de la autobuzul local din fata garii la un mijloc de transport ocazional spre Jibou. Peroanele pentru calatori vor fi reconstruite. In corpul de legatura despre care vorbeam mai sus se va dechide un punct farmaceutic, o banca si un local de alimentatie publica. Si chioscurile de ziare vor avea o noua locatie. Se pare ca tot in incinta cladirii nou construite. Accesul in piata garii se va face printr-un sens giratoriu. Seful de santier Ioan Mandrut este optimist si spunea ca „greul a trecut”. „Daca vremea va tine cu noi, la sfarsitul lunii mai am putea raporta finalizarea lucrarilor”. Facem precizarea ca investitia este realizata din fonduri europene, prin Mi-nisterul Transporturilor, si va avea drept rezultat „cresterea traficului de pasgeri in statia de cale ferata Zalau cu noua calatori pe zi”. Decat deloc…
Daca Jiboul, care este unul dintre importantele noduri de cale ferata din Ardeal se slujeste de gara construita in perioada interbelica, iata ca Zalaul va beneficia in curand de o gara moderna, chiar daca nu trec mai mult de trei-patru trenuri pe zi si mai mult de 15-20 de calatori nu se perinda pe peron si in salile de asteptare in 24 de ore. Dar asta a fost ideea deputatului PNL, Mirel Talos, pe vremea cand la carma Executivului se afla Tariceanu, iar ministru al Transporturilor era Ludovic Orban. Si a reusit sa o puna in practica. Daca maine o sa se construiasca un port pe Valea Zalaului sa nu ne miram.