Primăria Zalău a pus în dezbatere publică, pe site-ul propriu, un proiect de hotărâre privind stabilirea unor măsuri referitoare la modul de administrare de către unităţile şcolare a sălilor și a terenurilor de sport, după cursuri, precum și modul în care pot fi utilizatea acestea, gratuit, de către copiii din municipiu.

Propunerea ca elevii zălăuani să aibă acces gratuit după ore la sălile și terenurile de sport ale unităţilor de învăţământ din municipiu îi aparține consilierului local USR Alin Guler.

“În ultimele luni, am primit numeroase sesizări, venite din partea unor părinţi, referitoare la faptul că fiii/fiicele lor nu au acces pe terenurile de sport în aer liber ale şcolilor pe care le frecventează, din cauza faptului că agenţii de pază/personalul unităţilor de învăţământ nu-şi <asumă> eventualele accidentări, respectiv nu găsesc răspuns la întrebarea <Cine plăteşte dacă se sparge/strică ceva?>. Practicarea unui sport, chiar şi într-un cadru neorganizat, este cel mai accesibil <remediu> împotriva supraponderabilităţii/obezităţii, dar şi împotriva stărilor anxioase, tulburărilor de comportament sau chiar stărilor depresive cu care, din păcate, se confruntă mulţi dintre copiii noştri după episodul şcolii online impuse de pandemia de Covid-19.Terenurile de sport şi curţile şcolilor sunt un loc sigur, familiar şi accesibil pentru practicarea oricărei forme de mişcare în aer liber pentru toţi elevii din oraşul nostru, motiv pentru care consider că ar trebui să fie deschise tuturor copiilor (şi părinţilor/aparţinătorilor legali care-i însoţesc) dornici să facă mişcare în afara orelor de program desfăşurate în respectiva unitate şcolară din Zalău, după orele de curs, conform programului aprobat, cu respectarea Regulamentului privind accesul şi modul de utilizare a curţilor şi terenurilor de sport în aer liber aflate în folosinţa unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat din Municipiul Zalău”, spune inițiatorul proiectului.

Curţile unităţilor de învăţământ şi terenurile de sport sunt domeniu public al Municipiului Zalău şi se află în administrarea unităţilor
de învăţământ. Potrivit proiectului aflat în dezbatere publică, respectarea Regulamentului-cadru este obligatorie pentru orice persoană care are acces în incinta unităţii de învăţământ, cu menţiunea că accesul este permis doar în curtea şcolii şi pe terenul de sport, nu şi în interiorul clădirilor. Pe terenurile de sport se vor desfăşura numai activităţi cu caracter sportiv, individual sau în echipă.

Elevii vor avea acces gratuit în curţile şi pe terenurile de sport, în zilele din timpul anului şcolar în care au loc cursuri şcolare, precum şi în timpul vacanţelor şcolare, al zilelor de sâmbătă şi duminică. Programul, care va fi stabilit de Consiliul de Administrație al unității de învățământ, va începe la o oră după încheierea orelor de curs, cu menţiunea ca acesta să se încadreze în programul de prezenţă al agentului de pază în unitate.

Copilul cu vârsta cuprinsă între 10 – 18 ani poate fi însoţit de prieteni, rude, de vârstă apropiată, chiar dacă aceştia nu sunt elevi în respectiva unitate de învăţământ, precum şi de un aparţinător (părinţi, bunici, fraţi majori), dacă aceştia doresc
supravegherea minorului. Aparţinătorul poate, la rândul său, să fie însoţit de alţi membri ai familiei (minori). Aparţinătorul răspunde de acţiunile şi faptele minorilor.

Copilul trebuie să aibă asupra sa şi să prezinte, la cererea agenţilor de pază, carnetul de elev, vizat la zi, precum și minimum un număr de telefon mobil al unui părinte ori reprezentant legal la care, în caz de urgenţă, acesta poate fi contactat de către agenţii de pază.

Accesul utilizatorilor la bazele sportive ce formează obiectul prezentei hotărâri se face pe propria răspundere a părinţilor sau a reprezentanţilor legali ai copiilor, mai prevede proiectul.

Potrivit documentului, agentul de pază de la unitatea de învățământ va trebui să noteze, pe baza carnetului de elev vizat la zi de unitatea şcolară, în “Registrul de evidență a accesului persoanelor la obiectiv”, sau într-un registru dedicat, numele elevului şi numărul de telefon al părintelui/aparţinătorului legal, care solicită folosirea terenurilor din curtea şcolii, iar în cazul grupurilor ori echipelor, cel puţin numele unui elev şi numărul de telefon al părintelui/aparţinătorului legal al acestuia. De asemenea, în limita competenţelor, să acţioneze pentru menţinerea liniştii şi ordinii la postul încredinţat, conform fişei postului.
Agentul de pază trebuie să gestioneze eventualele altercaţii dintre copii şi/sau însoţitorii acestora, conform consemnului postului. În situaţiile în care apreciază că nu poate gestiona anumite altercaţii, va solicita intervenţia Poliţiei Locale sau a altor organe abilitate.

Școlile nu s-au arătat prea încântate de această idee

Unitățile de învățământ din municipiu au fost invitate să își spună părerea cu privire la acest proiect de hotărâre, iar în momentul în care va ajunge pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu local, pentru a fi supus votului consilierilor, documentul va fi însoțit și de sugestiile și observațiile formulate de școli.

Majoritatea punctelor de vedere formulate de unitățile de învățământ se referă la asigurarea pazei, care este o problemă majoră, cu care se confruntă numeroase școli, personalul fiind insuficient pentru a putea supraveghea eventualele activități desfășurate după orele de curs. O altă observație este aceea că personalul de pază nu are în fișa postului atribuții privind legitimarea persoanelor care desfășoară activități în curtea școlii. De asemenea, sistemele de monitorizare video nu acoperă întregul perimetru al curții școlii, mai ales terenurile de sport. Unele unități de învățământ spun că nu au deloc personal de pază, motiv pentru care porțile se închid după activitățile școlare. Altele afirmă că nu au terenuri de sport amenajate corespunzător în curte, în timp ce altele desfășoară cursuri după amiaza, pentru învățământul seral.

O altă observație este aceea că paza imobilelor este în sarcina unității de învățământ, dar răspunderea cu privire la evenimentele desfășurate revine conducerii acestor instituții publice.

Proiectul de act normativ poate fi consultat de persoanele interesate în format electronic pe site-ul Primăriei Zalău, Secțiunea transparență decizională, sau la sediul instituției, la avizier. Eventualele propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare se pot formula până în data de 24 decembrie 2021, inclusiv.