decembrie 5, 2025

Vom repara la nesfarşit şi fără folos drumul judeţean reabilitat 108 A

imagine-articol0_41814

Ar fi nedrept să spunem că Sălajul are numai drumuri proaste. La fel de nedrept ar fi să susţinem că toate drumurile reabilitate în ultimii doi ani sunt de calitate. Cu sfială şi pioşenie revenim la drumul judeţean 108 A, care se întinde pe tronsonul Românaşi-Jibou-Benesat, până la ieşirea din judeţ spre Maramureş. Pe lungi distanţe carosabilul este deocamdată bun, că doar nici nu s-a împlinit un an de la inaugurare. Însă pe unele porţiuni, ce-i drept mai scurte, asfaltul s-a faianţat (cum îi place să spună lui Mircea Ghiurco, şeful Direcţiei Tehnice din cadrul Consiliului Judeţean Sălaj). Mă rog, s-a fărâmiţat cu alte cuvinte, iar pe alocuri s-a ondulat, creând denivelări şi crăpături. Au apărut şi gropile în adevăratul sens al cuvântului. Atât la intrarea în Jibou dinspre Creaca, cât şi la ieşirea din Jibou spre Someş Odorhei, drumul judeţean 108 A necesită zdravene reparaţii. Dar cine se va încumeta să le facă? Şi mai ales pe banii cui?

Termenul de garanţie expiră curând

Drumul e în garanţie, ne-au asigurat de curând mai marii judeţului, care spun că firma constructoare, fie că se numeşte “Drum construct” ori “Transbitum” va repara drumul. Numai că peste câteva zile perioada de garanţie de un an expiră. Pe tronsonul de drum de la intrarea în Jibou, reparaţii s-au mai făcut şi în mai şi în august, dar degeaba. “Pentru astfel de defecţiuni, de vină este constructorul”, spune Mircea Ghiurco. Apoi tot el revine şi precizează că drumul se află în garanţie pentru un an şi cheltuielile pentru reparaţiile necesare sunt suportate de către firma constructoare. De pildă, firma constuctoare Transbitum s-a angajat în faţa consilierilor judeţeni că va efectua lucrările de reparaţii de câte ori este nevoie. S-o credem şi pe asta?!

Deputatul Nosa vine cu soluţii viabile şi… costisitoare

Deputatul PSD, Iuliu Nosa, ne explică care-i buba. “Porţiunea de drum de la intrarea în Jibou nu are o fundaţie adecvată transporturilor cu mijloace de 40 de tone. stop_coloana Fundaţia a fost proiectată pentru mijloace de transport de maxim 20 de tone. Drumul 108 A a devenit foarte circulat după reabilitare şi zeci de maşini cu greutate de peste 20 de tone îl străbat zilnic. Până nu se consolidează fundaţia, asfaltul tot va crăpa”, explică Nosa. Şi s-ar putea să aibă în mare parte dreptate, dacă nu în totalitate. Dar cine se apucă acum să înlăture covorul asfaltic de pe 1,5 ki-lometri, să întărească fundaţia, să toarne un nou covor asfaltic?

Gropile se înmulţesc de la o săptămână la alta

De la o săptămână la alta, punctele unde asfaltul se macină se înmulţesc. Luni, la intrarea în Jibou dinspre Creaca am numărat opt puncte unde asfaltul se faianţează. La începutul săptămânii trecute erau doar cinci “puncte sensibile”. Termenul de garanţie expiră. Intrăm în iarnă. Îngheţul şi umezeala vor afecta şi mai mult carosabilul. S-ar putea ca la primăvară să fie necesară asfaltarea întregii porţiuni. Pe banii cui? Că garanţia va fi expirat până atunci.