Cu toate că legislația nu prevede o dată anume de la care sunt obligatorii cauciucurile de iarnă, șoferii ar trebui să se programeze deja la service-urile specializate. Folosirea anvelopelor special destinate sezonului rece se impune din momentul în care condițiile meteorologice cer acest lucru.
Potrivit legislației, „este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante. Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 şi 2.900 de lei) și se va reține certificatul de înmatriculare /înregistrare al autoturismului, eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație”.
Când temperatura este sub 6 grade, chiar dacă e zăpadă sau nu, fie că vorbim de un carosabil ud sau nu, aderența este mai bună cu anvelope de iarnă. Specialiștii atrag atenția că e vorba despre temperatura asfaltului, nu cea a aerului, ceea ce înseamnă că dacă afară avem, de exemplu, 11-12 grade, temperatura solului va fi undeva la jumătate, mai ales după o noapte rece.
Cauciucurile „all season” nu sunt anvelope de iarnă
Deși le considerăm o variantă mai ieftină și mai comodă, anvelopele „all season” nu sunt cauciucuri de iarnă decât dacă producătorul a menționat, în mod expres, că sunt potrivite și în astfel de condiții meteorologice. În caz contrar, polițiștii vor considera că circulați în afara cadrului legal și riscați să fiți amendat.
Din punct de vedere tehnic, acestea nu sunt recomandate pentru a fi utilizate pe tot parcursul anului în ţări cu o climă că a României, ele fiind destinate unor ţări cu o climă mai temperată, explică specialiștii.
Sunt considerate anvelope de iarnă acele cauciucuri pe care apare inscripția „M+S”, „M. S.” sau „M & S” sau simbolul „fulg de zăpadă”.