Viața la Zalău – analizată de Institutul pentru Politici Publice
Zalăul se află pe locul patru în clasamentul reședințelor de județ din regiunea Nord-Vest a țării în ceea ce privește costul serviciilor si performanta autoritatiilor locale, conform unei analize a Institutului pentru Politici Publice (IPP), pe baza datelor culese în 2013.
IPP a publicat o harta a serviciilor publice municipale în care sunt comparate costul serviciilor si performanta autoritatiilor locale din regiunea de Nord-Vest a țării. Sunt luate în calcul servicii ca salubritate, alimentare cu apa si canalizare, termoficare, iluminat public si transport urban.
Pe prima poziție se clasează orașul Cluj, cu cele mai performante servicii. Acesta este urmat de Bistrița, Baia Mare, Zalău, Oradea, iar Satu Mare este pe ultimul loc. Analiza a luat în calcul gradul de acces al populatiei la serviciile municipalitatii, numarul de reclamatii si nivelul tarifelor.
Spre exemplu, pentru apa potabilă locuitorii Zalăului plăteau 2,63 de lei pe metru cub (agenții economici plăteau 2,79) în 2013. În Oradea, atât locuitorii, cât și agenții economici plăteau 3,17 lei pe metru cub. În Cluj-Napoca, și locuitorii și agenții economici plăteau 2,63 lei pe metru cub.
În ceea ce privește salubritatea, zălăuanii plăteau în urmă cu doi ani 4,84 de lei de persoană pe lună.
Ponderea străzilor iluminate în Zalău era de 73 la sută. La acest capitol, atât orădenii, cât și bistrițenii și băimărenii ne-au surclasat. În aceste orașe ponderea străzilor iluminate public stop_coloana era de 100 la sută. Costul iluminatului public în Zalău era de 1,88 lei de locuitor pe an. În Oradea era de 1,90 lei pe locuitor pe an, iar în Cluj-Napoca era de 1,59 lei locuitor pe an.
Costul unei călătorii cu autobuzul era de 2 lei în Zalău, mai mult decât în Baia Mare, cu 1,35 lei pe călătorie, și Bistrița, cu 1,80 lei pe călătorie.
Primăria a confirmat datele IPP și explică cum au fost colectatea acestea. “Anual, IPP ne solicită informații referitoare la serviciile publice, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Se solicită completarea a 8 chestionare, vizând urmatoarele servicii de utilități publice (…) Ultimele chestionare au fost transmise către noi în vederea completării în octombrie 2014, cu privire la serviciile din anul 2013, chestionarele completate fiind transmise către IPP în noiembrie 2014. Chestionarele cuprind date privitoare la modalitatea de gestiune a serviciilor și condițiile de furnizare: gradul de acoperire cu rețele /servicii, pierderi în rețele, număr de sesizări etc, precum și prețurile/tarifele de furnizare a acestor servicii”, ne-a spus managerul public Radu Nistorescu.
