Lupta legislativă a USR cu inflația, prețurile și cu eliminarea pensiilor speciale, desemnarea candidaților pentru Primăria Zalău și Consiliul Județean Sălaj, întărirea politică a formațiunii cu noi membri, problemele cu derularea proiectelor de infrastructură din Sălaj și un scurt raport de activitate al consilierilor județeni ai USR au reprezentat subiectele abordate de liderii partidului în cadrul unei conferință de presă.

Bugetul Educației, inferior bugetului pensiilor speciale

Mihai Tămaș, președintele USR Sălaj, a precizat că prioritățile partidului pentru sesiunea parlamentară în curs sunt lupta cu prețurile și cu inflația, mai ales că alianței de la guvernare pare să nu-i pese de subiect. Parlamentarii USR vor continua să lupte pe cale legislativă pentru eliminarea pensiilor speciale ale parlamentarilor și ale primarilor, doar că cele două proiecte de lege sunt blocate și fac un apel pentru deblocarea lor. Tămaș aduce ca argument faptul că se cheltuie mult prea mulți bani din bugetul statului pentru pensiile speciale, pentru un număr mic de cetățeni, iar pentru educație, foarte puțin. ”În acest an, 1 la sută este bugetul alocat pensiilor speciale pentru cetățenii speciali – 180 de mii de cetățeni, în timp ce puțin peste 2 la sută este bugetul alocat Educației – adică pentru aproximativ 3-4 milioane de cetățeni. Mă întreb, ce viitor are țara asta cu aceste alocări, când se acordă mai multă atenție trecutului, nu viitorului?”, punctează liderul USR Sălaj.

Președintele formațiunii politice a mai spus că, în plan politic, principala preocupare din perioada următoare este desemnarea candidaților pentru Primăria Zalău și Consiliul Județean Sălaj, dar și primirea de noi membri și întărirea organizațiilor locale, astfel încât să fie cât mai bine pregătiți pentru alegerile din 2024.

Horațiu Cosma: ”Guvernarea PSD-PNL-UDMR își bate joc de sălăjeni”

Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a afirmat în cadrul întâlnirii cu presa că, alături de Cătălin Drulă, a făcut o radiografie completă a proiectelor de infrastructură. Concluzia este, după modul în care se derulează proiectele, că guvernarea actuală își bate joc de sălăjeni prin modul în care gestionează proiectele care vizează Sălajul.

credit foto: Graiul Sălajului

”Spun clar și răspicat: Guvernarea PSD-PNL-UDMR își bate joc de cetățeni prin incompetența, nepăsarea și modul dezastruos în care gestionează marile proiecte de infrastructură. La începutul lunii decembrie, împreună cu Cătălin Drulă și cu colegii noștri din USR Sălaj, am făcut o radiografie foarte detaliată a acestor proiecte – Autostrada Transilvania, Centura Zalău, Gara Jibou – și am luat fiecare problemă, blocaj, am spus ce ar trebui făcut. O guvernare competentă și responsabilă s-ar fi apucat de treabă. În aceste două luni, ar fi lucrat pe licitații, pe deblocare, atunci când începe oficial sezonul de lucrări, constructorii să aibă fond de lucru, licitații finalizate. Din păcate, dincolo de faptul că nu au făcut nimic, au făcut pași în spate, mai mult rău. Cel mai elocvent exemplu este Autostrada Transilvania, sectorul dintre Poarta Sălajului- Zalău-Nușfalău, pentru care Sorin Grindeanu a anulat această licitație. Este o licitație începută în 2020, în 2021 s-au înscris nu mai puțin de 11 constructori, mergea bine, era pe un traseu predictibil. Când am plecat, în septembrie 2021, de la Ministerul Transporturilor avea totul așezat, o traiectorie pe care calculasem ca la începutul anului 2022 să avem un câștigător și un constructor în teren pe acest tronson. Nu doar că nu s-a întâmplat acest lucru, iar la 1 an și jumătate Sorin Grindeanu ne spune senin că trebuie anulată licitația pe motiv că au crescut prețurile. E incredibil! A relansat-o, m-am uitat atent pe documentele de pe SEAP, este identică doar că s-au majorat prețurile și a crescut durata execuției de la 4 ani la 6,5 ani. Cu acest termen, Sorin Grindeanu ne spune că nu vom circula pe Autostradă mai devreme de 2030. La Tunelul Meseș, s-au făcut doar 4 foraje geotehnice de adâncime. Sunt foarte puține, practic sunt două pe capete și încă două pe parcurs. Ne bazăm pe șansă, pe noroc. Grindeanu a adunat nu mai puțin de 15 proiecte de infrastructură mare cu contracte reziliate, totalizând aproape 1000 de km de autostradă, drumuri expres sau centuri ocolitoare”, a spus Horațiu Cosma.

Acesta spune că probleme sunt și pe Centura Zalău, unde nu vor fi gata lucrările nici în primăvara 2024, nu se fac presiuni pentru centura Zalău Nord pentru care sunt depuse trei oferte la licitația pentru studiul de fezabilitate, iar pe pe tronsoanele Autostrăzii Transilvania încă nu a rezolvat Romsilva problemele, nu s-a cuprins în proiect descărcarea traficului la Poarta Sălajului și nu s-a modificat traseul în proiect pentru zonele cu alunecări de teren – Nădășelu-Topa Mică.

”Nu cred că se vor respecta jaloanele din PNRR pentru că nici acum CNAIR nu a inclus lucrările în contract. Cred că vorbin de monumentul incompetenței CNAIR”, a subliniat Cosma.

În completarea fostului secretar de stat a vorbit și Ovidiu Gherman, vicepreședinte USR Sălaj, care a atras atenția că se împlinesc trei ani de la emiterea deciziilor de expropriere a terenurilor pentru centura Zalău și Autostradă, iar plățile către proprietarii expropriați nu s-au făcut pentru că există suprapuneri de terenuri cuprinse în cele două proiecte și CNAIR nu s-a hotărât în care buget să se cuprindă acele plăți.

Consilierii județeni Ardelean și Olar, la raport

Consilierii județeni Cosmin Ardelean și Nicolae Olar au prezentat, fiecare, câteva realizări din mandatele pe care le au în administrația județeană.

Au propus și s-au implementat o serie de idei – reduceri ale tarifelor pentru elevi și studenți la Muzeul Județean, reabilitarea monumentului Fântâna lui Bărnuțiu, din apropierea Dealului Gorgana, au sesizat Garda de Mediu cu privire la poluarea din pădurea Crișeniului și poluarea aerului în Zalău, au făcut demersuri către primarii sălăjeni să acceseze fonduri pentru microbuze școlare electrice și pentru stații de încărcare electrice. Administrația Fondului de Mediu le-a răspuns consilierilor USR că sunt 17 unități administrativ-teritoriale din Sălaj care au accesat fonduri.

Tot consilierii USR au fost cei care au inițiat dezbaterile și audiențele online în timpul pandemiei, apoi în format fizic, au militat pentru transparența decizională și au propus transmiterea live a ședințelor de Consiliu Județean, au inițiat majorarea burselor sociale la nivel de Sălaj cu 50 la sută, au propus un fond de premiere pentru olimpicii sălăjeni în bugetul județului, au reușit să obțină reabilitarea DJ 109, ”drumul nimănui” de la Dragu, dar și semnalizarea DJ 108R – Agrij- Treznea, pe porțiunea surpată, dar fac și demersuri pentru cuprinderea drumului în proiecte de reabilitare și modernizare. Iar unul dintre proiectele importante îl reprezintă înființarea unui sistem antigrindină în Sălaj.