Salajenii dau zilnic proba de anduranta pe drumurile judetului. Masini distruse, nervi tocati, un calvar care nu se mai termina. Injuraturile sunt parteneri de drum. 90 la suta dintre salajeni apreciaza ca stare drumurilor din judet este intre proasta si extrem de proasta.
Programul de plombare a drumurilor judetene inca nu a fost batut in cuie pentru ca se asteapta venirea primaverii. Pana atunci, tot mai multe si mai mari gropi, spre exasperarea conducatorilor auto.
Mult prea putine portiuni de drumuri judetene au scapat dupa aceasta iarna de degradare, de gropi sau denivelari. Nervii participantilor la trafic sunt intinsi la maxim cand au de mers pe drumurile Salajului, pentru ca sunt nevoiti de cele mai multe ori sa treaca direct prin gropile adanci si dese, care in multe sectoare n-au cum fi evitate, fiind pe ambele sensuri de mers. Nu doar ca autovehiculele ruleaza cu 20-30 km/ora si conducatorii lor ajung cu multa intarziere unde si-ar fi dorit, dar mai ales se fac praf masinile. E inceput de martie si e firesc sa ne intrebam cum isi vor ingriji anul acesta factorii responsabili de drumurile noastre, cele care nu au fost nici anul trecut bune, dar care acum sunt sub orice critica. In contrast cu cele mai multe drumuri comunale care au fost modernizate anii trecuti cu fonduri externe sau de la bugetul de stat.
Potrivit purtatorului de cuvant al Consiliului Judetean Salaj, Laura Opris, drumurile judetene, aflate in administrarea Consiliului Judetean, vor inghiti in acest an cel putin 14.206.000 lei pentru intretinere, reparatii si investitii. Programul pentru plombari inca nu a fost „stabilit cu exactitate pentru ca se asteapta trecerea iernii”. In schimb intre lucrarile cuprinse pe acest an la categoria „investitii” din bugetul judetului s-au stabilit urmatoarele tronsoane pentru reabilitare: Ciucea-Crasna-Virsolt; DJ 110C Ileanda-Dolheni; DJ 109R Galpaia-Romita; DJ 110B Badacin-Ilisua; DJ108N limita judetul Cluj-Petrindu; DJ 110 Dumuslau; DJ 110B intre Dersida-Sarmasag; DJ 110A Guruslau; DJ 110A Archid- limita cu judetul Satu Mare; DJ 191C Nusfalau-Crasna-Zalau-Creaca; DJ 108F Simleu-Moiad; refa-cere DJ 108R Treznea-Bozna. Tot in acest an, conform proeictului de buget al CJ s-au prevazut lucrari de intretinere a drumurilor pietruite de la DJ 108S Zalha-Cernuc; DJ 109E limita judetului Cluj-Dobrocina-Rus; DJ 109 E Buzas-Lozna; DJ 191C Nusfalau-Huseni; DJ 191D Tusa-limita cu judetul Cluj; DJ 110E Plopis-Faget. Nu in cele din urma este cuprinsa in programul lucrarilor pe acest an si aplicarea de covoare bituminoase intr-un strat pe: DJ 108 P Surduc-Garbou-Cernuc; DJ 108 S Rus-Simisna-Zalha; DJ 109E Rus-Buzas; DJ 108 D Zalau-Cehu Silvaniei, DJ 110 Carastelec; DJ 110B Lompirt-Ilisua.
PERICOL IN CRISTOLT
De la Surduc la Cristolt pe DJ 110D participantii la trafic pot circula in conditii acceptabile cu exceptia zonei de la kilometrul 9 dar si in intravilanul localitatii Cristolt. Aici pe o portiune de 30 m drumul are latime doar de trei metri si in stanga se afla o rapa, fiind un real pericol pentru soferi.
MULTE GROPI LA INTERSECTIA SPRE LUPOAIA
Nici drumul de la Jibou la Zalau, prin Creaca nu este ca-n palma. Din contra. La iesirea din satul Brebi spre Zalau sunt gropi langa gropi, mai mici, mai mari, ce-i drept nu foarte adanci, dar destul cat sa limiteze viteza autovehiculelor. Gropi multe si foarte mari sunt insa la intersectia DJ 108 A cu drumul comunal spre Lupoaia.
TEROARE DIN AGRIJ SPRE VINATORI
Daca drumul din virful Mesesului (din E81) pana la Agrij este destul de bun, din Agrij lucrurile se schimba. In Treznea, la Berc unde au mai fost alunecari de teren si unde anii trecuti s-au mai executat consolidari, acum drumul s-a rupt si s-a ingustat. De neimaginat pentru cei mai multi participanti la trafic este starea drumului de la intersectia DJ 108 A pana la Vinatori, unde drumul e aproape impracticabil. Sunt gropi ca niste cratere mai ales pe dambul Agrijului, pe podul Danaii de la Bodia si spre limita cu judetul Cluj, cu toate ca de cateva ori drumul a mai fost completat cu piatra. In tot acest… iad sunt 160 m de drum reparati de anul trecut, chiar in fata primariei din Buciumi, unde ani de zile carosabilul arata ca pe front, nu ca-n fata sediului administratiei locale.
ASFALT CA LA CARTE DOAR PANA LA RUS
Desi pana la Rus se merge ca pe autostrada, de aici inspre Buzas drumul este foarte rau, pe DJ 109E. Acest tronson a fost asfaltat in 1984, apoi plombat in 1992 iar in 2004 refacut cu covor de uzura si criblura. Acum pe acest drum a mai ramas ici colo asfalt, in locul lui inscaunandu-se gropile ca niste cratere hidoase, prin care nu se poate circula decat cu 20 km/ora. In zona, mai sunt doua drumuri care sunt in stare avansata de degradare, pe DJ 108S de la intrarea in Simisna la Zalha si spre Lozna pe 2 km la Negreni, unde nu este asfalt deloc.
INSPRE BENESAT ORI SPRE SANT?
Cei care au de mers din Jibou spre Cehu Silvaniei,pe DJ 108A, trebuie sa se inarmeze cu rabdare, pentru ca de la Jibou la Somes-Odorhei sunt multe gropi, denivelari , din cauza deteriorarii fundatiei drumului (zona este intens circulata de autovehicule de mare tonaj). Din Somes-Odorhei la Benesat cei care nu cunosc traseul risca sa se trezeasca cu masina in sant sau sa faca pana, din cauza gropilor mari. Si asta in ciuda faptului ca anul trecut in zona s-au facut plombari. Foarte bun este insa drumul de la Benesat la Cehu pentru ca aici si-a pus …mila Adrian Nastase in 2004, cand dupa ce a fost nevoit sa parcurga drumul rau a decis alocarea unor fonduri consistente pentru modernizare si reabilitare. Iar drumul este bun si acum.
INGROPATI INTRE NAIMON SI DOBA
Nici cei care vin de la Cehu la Zalau pe ruta Salatig nu au o soarta mai buna, pentru ca gropile incep treptat din Cehu. Multe si mari sunt gropile dintre Naimon si Doba, sau de la Verveghi, cei neavizati pot ramane blocati in oricare din haurile de aici.
GREU DE AJUNS LA TUSA
Cu toate ca in 2008 drumul de la Crasna la Sig a fost reabilitat, lucrarile nu s-au…molipsit spre Valcau si Nusfalau. Sunt nenumarate gropi, una langa alta, cu exceptia satului Tusa, pe o lungime de 5 km (unde s-au executat reablitari tot in 2008). De la Tusa la limita cu judetul Cluj este doar drum de piatra plin cu gropi. Pe partea spre Valcau, drumul judetean e foarte deteriorat in zona Fizes si dinspre Lazuri spre Fizes.
IN CIUDA PLOMBARILOR, LA MAERISTE GROPI CU CARUL
O portiune foarte rea de drum judetean este cea de la iesirea din Moiad, de la ultimele trei case spre Maeriste. In zona catunului Porusa in apropiere de Uileacu Simleului fundatia drumului a cedat pe partea stanga pe sensul de mers spre Simleu, drumul fiind plin cu gropi si denivelari. De asemenea, sunt gropi la intersectia cu drumul comunal DC98 spre Cristelec pana in panta spre Cehei.
DE LA MESTEACAN LA CIUCEA, MAI LA VARA
Pe DJ 108 N de la Almas-Babiu-Mesteacan, chiar daca mai sunt gropi se poate circula, deoarece drumul a fost refacut, prin balastrare de primarie. De la Mesteacan spre Ciucea nu se circula decat rar si in perioada verii.
SPRE CIZER, CEL MAI RAU DRUM DIN JUDET
De la Horoatu Crasnei la Cizer, pe DJ 108 G pana la limita cu judetul Cluj carosabilul s-a deteriorat in proportie de peste 80 la suta. Fata drumului este, de ani de zile, din pamant si gropi. Extrem de rau este de la primarie din Cizer, la Vanatori si intre Boian si Plesca. S-ar parea ca pana la urma zilele acestea se va da startul mult asteptatelor lucrari de reabilitare si modernizare cu fonduri europene, deoarece deja se face organizarea de santier si un mare numar de utilaje au poposit aici.
Un petic de asfalt si restul gropi
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...