Contractele de execuție pe care le are firma UMB în zona Moldovei par să afecteze ritmul lucrărilor pe Autostrada Transilvania.
Mobilizarea este mai slabă decât anii trecuți, iar speranțele de a circula pe autostradă de la Nădășelu la Poarta Sălajului s-au mutat prin 2026.
După ce, în urmă cu două săptămâni, Asociația Pro Infrastructură a filmat tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului și a constatat că se lucrează cu frâna de mână trasă, zilele trecute a observat că si de la Nădășelu la Zimbor a mai rămas doar umbra hărniciei de care dădea dovadă constructorul.
“Și Nădășelu-Zimbor, tot chinuitor. La fel ca Zimbor-Poarta Sălajului filmat pe 12 iulie, și pe lotul vecin am găsit în 24 iulie aceeași mobilizare slabă a celor de la UMB care sunt întinși pe prea multe șantiere și se concentrează puternic pe A7 Buzău-Focșani, restul proiectelor suferind.
Concluzia și argumentele vi le-am spus în comunicatul de acum două săptămâni: prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024, dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026.
În plus, dacă nu suntem prea impertinenți, ne-am hazarda la o recomandare: antreprenorul UMB să își protejeze taluzurile și terasamentele pentru sezonul ploios/rece. În caz contrar, nu ne-ar mira dacă dealurile transilvănene ar lua-o (și mai rău) la vale, iar din terasamente la primăvară vom culege buruieni.
Ca să ne facem o idee despre când am putea spera la inaugurări, vă reamintim că oficialii CNAIR au extins cu multă indulgență termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public”, spune Asociația Pro Infrastructură, după vizita făcută zilele trecute pe tronsonul de autostradă.
Pentru lotul Nădășelu-Zimbor, lung de 30,06 kilometri, contractul cu UMB Spedition s-a semnat în septembrie 2020 și are o valoare de 1,5 miliarde de lei, fără TVA. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este de 72%.
Pentru sectorul Zimbor – Poarta Sălajului, lung de 12,24 kilometri, contractul, semnat în iulie 2020 cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, are o valoare de 836 milioane lei, fără TVA. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor este de circa 42%.
”Ne gândim cu jind la vremurile demult apuse, din 2021 și început de 2022, când cei de la UMB mutau, la propriu, dealurile transilvănene de pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului. Din acea mobilizare exemplară a rămas doar o palidă umbră, antreprenorul fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani, așa cum bine știți. Prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024. Dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026. Argumentele sunt simple și evidente. CNAIR a extins, a treia oară dacă am numărat noi bine, termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public.
De ce le-a extins? Pe scurt, fiindcă nu și-a făcut treaba. Licitația pentru viaductele suplimentare pe traseul modificat de alunecările de teren s-a finalizat cu vreo doi ani de întârziere, acordul de mediu s-a revizuit în pas de melc, suprafețele forestiere nu sunt eliberate în totalitate, iar nodul Românași de la capătul din nord nu are încă un constructor.
Chiar și în aceste condiții, lotul Zimbor-Poarta Sălajului ar putea fi deschis în 2025 dacă oficialii CNAIR închid în următoarele luni licitația nodului Românași fără de care tronsonul este muzeu. Și, evident, dacă cei de la UMB decid să își apere blazonul și aduc niște forțe suplimentare ca să dea gata autostrada. În caz contrar, toate șansele să intre în 2026 în al 7-lea an de contract!”, a punctat Pro Infrastructura după vizita pe tronsonul din A3.
sursa foto: Facebook – Asociația Pro Infrastructură