decembrie 7, 2025

Twitter, amendat cu 120 de milioane de euro. Tik Tok, atent monitorizat

image004 (1)

Comisia Europeană a sancționat platforma X (fostul Twitter) cu o amendă în valoare de 120 milioane euro pentru încălcarea obligațiilor de transparență prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale (DSA).
Procedura de verificare a platformei X a fost deschisă în decembrie 2023 și a vizat posibile încălcări privind moderarea conținutului, combaterea informațiilor ilegale, transparența în materie de publicitate, utilizarea designului înșelător și accesul la date pentru cercetare.

Încălcările constatate de Comisie includ, potrivit ANCOM, utilizarea înșelătoare a marcajului „blue checkmark” (marcajul de verificare poate fi obținut contra cost fără un proces real de verificare a identității, ceea ce poate induce în eroare utilizatorii în privința autenticității conturilor și crește semnificativ posibilitatea expunerii utilizatorilor la fraude prin impersonare, înșelătorii și alte acțiuni malițioase), lipsa de transparență și accesibilitate a registrului de publicitate (existența unor bariere tehnice și întârzieri exagerate în procesarea interogărilor aplicate registrului și lipsa unor informații obligatorii precum conținutul exact al reclamelor, tematica acestora sau identitatea plătitorului duc la dificultăți în identificarea riscurilor asociate publicității online, cum ar fi campaniile coordonate de manipulare sau reclame înșelătoare), nerespectarea obligațiilor privind accesul la date publice pentru cercetători (interzicerea accesării independente a datelor publice, prin termeni de utilizare restrictivi și proceduri interne care impun bariere nejustificate de acces, afectează activitatea de cercetare privind riscuri sistemice precum manipularea informațională, interferențe externe și amenințări la procesele democratice).

Platforma lui Elon Musk este obligată ca, în termen de 60 de zile lucrătoare, să transmită măsuri clare pentru încetarea utilizării înșelătoare a „blue checkmark”, iar în 90 de zile lucrătoare, platforma trebuie să trimită un plan de acțiune privind conformarea registrului de publicitate și asigurarea accesului la date pentru cercetători. Planul de acțiune elaborat de platforma X va fi supus analizei Comitetului European pentru Servicii Digitale (Digital Services Board), din care și ANCOM face parte, în calitate de coordonator al serviciilor digitale (DSC).

Pe de altă parte, Comisia Europeană a acceptat setul de angajamente obligatorii propus de TikTok, acestea răspunzând tuturor preocupărilor formulate în investigația inițială și în constatările preliminare din mai 2025.

Principalele angajamente asumate de TikTok includ transparența completă a conținutului publicitar – includerea în registrul de publicitate a conținutului integral al reclamelor, exact cum apar în fluxul utilizatorilor, și furnizarea linkurilor și URL-urilor asociate reclamelor; actualizarea accelerată a registrului – publicarea informațiilor despre reclame în maxim 24 de ore; transparența criteriilor de targetare și a datelor agregate despre audiență – prezentarea criteriilor de targetare utilizate de advertiser și furnizarea de date agregate privind genul, grupa de vârstă și statul membru al utilizatorilor ajunși la reclamă; îmbunătățirea funcției de căutare a registrului de publicitate – introducerea unor opțiuni suplimentare de filtrare și căutare pentru facilitarea accesului la informații.

TikTok are un termen cuprins între 2 și 12 luni pentru implementarea angajamentelor asumate, în funcție de complexitatea măsurilor presupuse de fiecare angajament, Comisia Europeană monitorizând îndeaproape conformarea platformei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *