In cadrul sedintei de dialog, de marti 19 noiembrie 2019, de la Prefectura Salaj, de catre comisarul ANPC, Dorel Fechete, a fost abordata si problema dublului stard la produsele alimentare. Punerea pe piata, a produselor cu dublu standard, este considerata o practica comerciala inselatoare, iar pentru acestea, companiile care o folosesc risca amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri. Insa, pana sa vedem aplicate astfel de amenzi, va propunem lista cu produsele verificate la nivel national, la care s-au constatat: diferente privind compozitia (absenta unor ingrediente, prezenta altor ingrediente/aditivi; diferente privind proportiile anumitor ingrediente. diferente privind parametrii rezultati din declaratia nutritionala. Lista, care contine 18 produse cu dubul standard vandute si in Salaj, a fost preluata de pe site-ul ANPC. Lista a fost prezentata in cadrul conferintei "Consolidarea aplicarii legislatiei privind siguranta produselor (alimentare si nealimentare) în UE", iata care sunt produsele:
rn
1. Freeway – Orangeade
In cazul produsului comercializat in Romania şi Bulgaria procentul de suc de portocale obtinut din concentrat este de 3%, fata de tari precum: Italia 20%, Franta 10%, Olanda 8%, Spania 8%.
2. Milka – Whole Hazelnuts
Produsul din România prezinta proportia de alune de 17% în timp ce în Germania proportia de alune este de 20% şi Franta proportia de alune este de 22%.
3. Dr. Oetker Pudding Powder Chocolate ( praf de budinca cu gust de ciocolata, produs in Romania de SC Dr Oetker Ro srl, Curtea de Arges).
Din compararea valorilor inscrise in Declaratia nutritionala pentru acesta ,a rezultat ca in cazul produsului comercializat pe piata din Romania si Bulgaria: procentul de grasimi totale este de 3,1% si de acizi grasi saturati este de 1,9% fiind valorile cele mai mari din grupa de tari analizata; in cazul unor tari precum Germania şi Olanda unde produsul prezenta continutul de grasimi de 1,5% si de acizi graşi saturati de 0,9%, iar în Italia produsul prezenta continutul de grasimi de 1,7% , iar cel de acizi graşi saturati de 1,1%.
4. Danone – Activia Nature (producator SC Danone PDPA srl, Bucuresti)
In raport cu celelalte tari nominalizate in lista, se constata ca procentul de Calciu exprimat în % din Valoare Nutritionala de Referinta al produsului aflat pe piata nationala este de 121 %, fata de 168% în Finlanda şi 148% în Polonia.
In conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.432/2012 calciul contribuie la mentinerea sanatatii sistemului osos, este necesar pentru mentinerea sanatatii dintilor şi contribuie la functionarea normala a sistemului muscular.
Produsul aflat la vanzare pe piata din Romania are un continut de proteine de 3,5% si 3,6% în Bulgaria, fata de tari precum Malta 3,9%, Germania şi Finlanda 4,9%.
5. IGLO – 15 Fish Finger (produs congelat, preambalat, reprezentat de batoane de file de peste marin de Alaska, dezosat, pane, preprajit, producator Frozen Fish International Gmbh Germania).
Produsul comercializat pe piata din Romania are declarat pe ambalaj un procent mai mic de file de peste, respectiv 58%, fata de Germania şi Olanda unde procentul de peste declarat este de 65%.
In acelaşi timp, la produsul comercializat în România apa figureaza în lista ingredientelor pe pozitia a 3-a în timp ce în Germania nu este mentionata apa, iar în Olanda apa figureaza pe pozitia a 4-a. ( ingredientele se indica în proportia descrescatoare a ponderii în momentul introducerii în fabricatie)
6-7. Kinder – Pingui
Produsul din România şi Bulgaria prezinta continutul de lapte de 21% fata de 24% în cazul produsului comercializat în Germania, Danemarca, Franta Olanda şi Finlanda.
Produsul comercializat în România şi Bulgaria prezinta continutul de proteine de 5,3% fata de acelaşi produs comercializat în Germania şi Finlanda care prezinta continutul de proteine de 7%.
Produsul comercializat în Germania şi Finlanda prezinta un continut de proteine mai mare cu 32% fata de produsul comercializat în România şi Bulgaria, produs care si prin denumire este adresat copiilor.
8. Knorr Baza pentru mâncaruri Cub de pasare.
Produsul din România prezinta un continut de extract de carne de pasare de 0,1% în timp ce acelaşi produs comercializat în Franta Danemarca şi Cipru prezinta în compozitie 1% carne de pasare
Produsul din România contine 2% grasime de pasare în timp de acelaşi produs comercializat în Danemarca şi Malta prezinta 3% grasime de pasare.
9. The Coca- Cola Company Fanta – Orange
Produsul de pe piata din Romania prezinta un continut redus de suc din concentrat de portocale respectiv de 5%, fata de Italia 12%, Franta 10% şi Spania 8%.
Romania este singura tara din lista in care sucul de portocale din concentrat este nominalizat al patrulea in lista de ingrediente (in ordinea descrescatoare a ponderii acestora in produsul finit).
10. Nestle – Nestea Lemon
Produsul comercializat in Romania prezinta alta reteta, in lista ingredientelor figurând 0,08% extract de ceai şi utilizeaza zahar si fructoza, produsul din Spania prezentând 0,1% extract de ceai şi utilizeaza zahar.
11. Nestle -Nescafe 3 în1 ( Original)
Produsul din România prezinta proportia de cafea instant de 14,5% fata de 10% în Franta, 9% în Olanda şi 7,9% în Germania şi Spania
12. D’arbo – gem de capşuni
Produsul din România prezinta valoarea cea mai mica in ceea ce priveste continutul de glucide, respectiv de zaharuri de 37%, fata de 55 % in Germania şi Finlanda.