Trenurile din Romania circula cu viteza mai mica decat in 1940
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a mers ultima data cu trenul acum trei-patru ani. „Merg cu masina. De ce? Din cauza ca trenurile din Romania astazi nu ofera viteza si confortul necesar pentru a inlocui masina. Asta este realitatea si trebuie, dupa parerea mea, sa ducem niste politici care sa schimbe lucrurile”, a spus ministrul la emisiunea „Dupa 20 de ani”, difuzata duminica de Pro TV. Intrebat de unul dintre moderatori cand a mers ultima data cu trenul, ministrul a afirmat: „Cred ca acum trei-patru ani”. Oficialul a aratat ca este foarte important sa se investeasca in mentenanta, pentru a rezolva problemele care pot afecta siguranta transportului feroviar. Una dintre solutiile adoptate in decursul timpului pentru mentinerea sigurantei a fost scaderea vitezei de circulatie, ajunsa in prezent la un nivel inferior celui din 1940.
„Daca noi vom reusi sa absorbim fondurile europene asa cum trebuie si, de asemenea, vom reusi sa gestionam nu cu management privat, ci cu management performant, companiile din Romania, vom gasi si bani. Eu inca o data va spun ca la sfarsitul mandatului veti vedea daca am gasit bani sau nu. Va garantez ca gasesc”, a spus ministrul Transporturilor, solicitat sa precizeze care ar putea fi sursa pentru finantarea investetiilor in reteaua feroviara. El a aratat ca saptamana viitoare va deveni functional un contract cu Jandarmeria, in contextul problemelor gene-rate de furturile de componente de cale ferata, care impun scaderi de viteza. In 2011 pe reteaua feroviara publica au avut loc 4.175 de cazuri de sustrageri, cu o valoare a pagubelor de 32,38 millioane lei, iar in 2012 au existat 3.465 de cazuri, cu o va-loare a pagubelor de 46,49 milioane lei (10,4 milioane euro).
Un document oficial prezentat de MEDIAFAX in luna octombrie arata ca CFR nu mai avea rezerve de componente feroviare pentru inlocuirea celor subtilizate de hoti, care au crescut in ultima perioada si afec-teaza sectii precum Bucuresti – Constanta, iar durata unei calatorii creste, din cauza verificarilor. Trenul rapid dintre Bucuresti si Constanta a fost scos din luna februarie, pentru ca devenise „mai incet decat un personal”, a spus Fenechiu, adaugand insa ca din luna mai se va putea circula din nou spre litoral cu trenul ra-pid, durata calatoriei fiind de doua ore.
Intrebat cate mii de kilometri de cale ferata sunt scadente la reparatii in prezent, oficialul a spus ca nu detine date exacte, dar ca in Romania trebuie sa ramana aproximativ 15.000 de kilometri de linie pentru a fi eficienti. „Noi, la ora actuala, si din nefericire toate guvernele care s-au perindat in 20 de ani in Romania au fost mereu in contratimp cu politicile de dezvoltare ale infrastructurii din Europa si din lume. Cand trebuia sa facem autostrazi, erau unii care spuneau ca n-avem nevoie. Cand trebuia sa dezvoltam calea ferata, nu s-a gandit nimeni, pentru ca se gandeau ca trebuie sa facem autostrazi. Este momentul in care in toata Europa, si in lume, calea ferata se extinde foarte mult, atat pentru transportul de calatori, cat si pentru transportul de marfa, din considerente de mediu, din considerente de eficienta. Ceea ce putem face noi, dupa parerea mea, cu toti banii pe care ii putem atrage de la Uniunea Europeana este sa dezvoltam Coridorul IV, sa-l modernizam. si asta este obiectivul meu pana in 2016. De la Constanta pana la Arad sa putem merge cu trenul si sa putem transporta marfa cu trenul in conditii de viteza civilizate si pe o linie reabilitata”, a adaugat Fenechiu.
