Solutia pentru prevenirea accidentelor la trecere de cale ferata fara bariere ar fi tocmai barierele.
Cel putin zece vieti au fost curmate in ultimii trei ani datorita accidentelor de cale ferata. Ultima tragedie s-a petrecut saptamana trecuta, cand unei tinere de 23 de ani i s-a oprit motorul autoturismului pe pasajul de cale ferata la intrarea in satul Lompirt. De curand la marginea localitatii Criseni, un barbat a fost spulberat de un tren personal tot la un pasaj de cale ferata. Anul trecut, in localitatea Benesat, in decurs de trei zile, la intersectia drumului judetean 108A cu calea ferata au avut loc doua accidente, numarul lor ridicandu-se la patru in 2010. La pasajul de la intrarea in comuna Rus femeia cu coasa in spinare si-a facut prezenta de trei ori in ultima vreme. La Mirsid, Var,Jibou, Bocsa tot la nivele de cale ferata au avut loc tragedii. La Bocsa, de pilda, un TIR s-a rasturnat pe calea ferata datorita carosabilului necorespunzator.
„Pasajul mortii” la Benesat
Alarmat de situatia accidentelor de cale ferata, primarul de Benesat, Sorin Romocea a inaintat adrese la Prefectura, Consiliul Judetean, Regiona; la CFR Cluj, atragand atentia cu privire la necesitatea amenajarii si semnalizarii corespunzatoare a nivelului de trecere de cale ferata fara bariere. Din initiativa lui a fost amplasat un panou sugestiv intitulat „Pasajul mortii” pe care erau inscrise numele celor decedati in acel loc. Ce s-a intamplat in urma acelor adrese? Prefectul Vegh Alexandru sustine ca au fost montate doua oglinzi, un set de presemnalizare si cate un indicator pe fiecare sens. Serviciul Politiei rutiere a amplasat indicatoare de restrictionare a vitezei, iar Regionala CFR Cluj a impus reducerea vitezei trenurilor in zona avand in vedere ca vizibilitatea redusa este generata de o raza a curbelor mai mica de 30 de metri. Montarea de mecanisme de avertizare acustica sau luminoasa si amplasarea de bariere sunt de competenta companiei de cai ferate, „are un program de finantare europeana pentru semnalizare, afirma Romocea, dar pana il va implementa e nevoie de multa prudenta”.
La Rus, CFR nu are curent electric pentru bariera
Prim edilul de Rus, Alexandru Pintea, in urma ultimului accident petrecut la pasajul de cale ferata de la intrarea in comuna s-a adresat Regionalei CFR Cluj pentru a amplasa bariere sau semibariere la trecerea peste calea ferata. Raspunsul a fost unul ambiguu, compania motivand ca deocamdata nu exista linie de curent electric de 24 de volti pe portiunea de cale ferata dintre Glod si Rastoci si astfel nu exista popsibilitatea amplasarii barierelor. Deocamdata doar Crucea Sfantului Andrei ii avertizeaza pe trecatori ca moartea ar putea fi la doi pasi.
Cat despre accidentul de la Lompirt, primarul de Sarmasag, Dombi Attila, afirma ca a curatat terasamentul de buruieni pentru o mai buna vizibilitate, cu toate ca nu era in atributia primariei o astfel de actiune. Aici nu s-a mai intamplat un accident de 30 de ani, cand trenul a lovit un car in care se aflau trei persoane si care au decedat pe loc. Apelurile adresate companiei de cai ferate nu prea au avut ecou, pentru ca „e un haos total in CFR. Ei zic sa facem noi, ca si cum noi am beneficia de veniturile din transport pe calea ferata. Insa, cand e vorba de anumite autorizatii, ne iau o gramada de bani”.
Pasajele sunt prost facute
Prefectul Vegh este de parere ca accidentul de la Lompirt s-a petrecut si datorita pantei foarte abrupte a drumului. Nu e pentru prima data cand pe aceasta distanta de drum s-au oprit motoarele autoturismelor. A luat legatura cu Primaria Sarmasag pentru a face demersuri in scopul nivelarii drumului si eliminarii pantei, atat dinspre drumul european E 81 cat si dinspre Lompirt. Reprezentantul Guvernului in teritori recunoaste ca „este foarte greoaie colaborarea cu CFR-ul, dar trebuie gasite solutii sa se monteze bariere la pasajele de cale ferata cele mai periculoase.” Vasile Sabau, seful Serviciului Politiei Rutiere sustine ca a facut nenumarate adrese catre Regionala CFR Cluj, dar nu s-a ales decat cu reducerea vitezei de deplasare a trenurilor in zonele in care au fost accidente. Totusi au fost semnalate 19 sectoare de drum cu vizibilitate redusa si a fost intocmit un plan de masuri de eliminare a punctelor periculoase identificate pe drumurile judetene cu precadere in zona pasajelor de cale ferata.
Birocratia la ea acasa
Seful Biroului de presa al Regionalei CFR Cluj, Oana Branzan, afirma ca amplasarea barierelor si al altor mecanisme de avertizare acustica sau luminoasa, intra in atributia Directiei de Instalatii Bucuresti si sa-i dam ragaz cateva zile pentru a lua legatura cu respectiva directie spre a putea raspunde intrebarilor noastre. Intortocheate sunt caile… birocratiei. Oana Branzan are stire de fondurile europene alocate CFR-ului pentru semnalizare, „dar nu pot sa vorbesc fara aprobarea sefilor” Pana la inchiderea editiei aprobarea sefilor n-a mai venit.