Senatorii au decis să infiinţeze o comisie care să ancheteze legalitatea tranzacţiilor incheiate intre autorităţile locale şi concernul Daimler.
Biroul Permanent al Senatului a adoptat in şedinţa de marţi propunerea senatorului Dan Voiculescu privind infiinţarea unei Comisii speciale de anchetă referitoare la legalitatea tranzacţiilor incheiate intre autorităţile publice din Romania şi concernul Daimler AG. „Cred că suntem toţi interesaţi să aflăm dacă şi in Romania s-a oferit şi s-a primit mită intr-o tranzacţie estimată la 200 de milioane de euro”, şi-a motivat Dan Voiculescu iniţiativa.
Zalăul figurează in lista oraşelor care au cumpărat autobuze produse de concernul Daimler, grupul german fiind acuzat că a dat şpăgi pentru a caştiga licitaţiile. Transurbis Zalău a cumpărat, in urma unei licitaţii organizate in 2 septembrie 2005, şapte autobuze Mercedes şi zece microbuze Iveco, firma care a furnizat maşinile fiind Astra Buz din Arad. Contractul a avut o valoare de peste 1,3 milioane de euro. Suspiciunile sunt legate de faptul că intre 2005 şi 2006, societatea germană a făcut mai multe plăţi „incorecte” prin intermediul birourilor din Istanbul, valoarea acestor „atenţii” fiind de aproape patru milioane de euro. Banii erau oferiţi unor persoane cu influenţă din aparatul de stat care puteau asigura succesul pe piaţă al maşinilor Daimler. Şpăgile s-au dovedit eficiente, aducand firmei germane venituri de 95 de milioane de euro.
Nu se ştie nimic de tranzacţia din 2005
Primarul municipiului Zalău, Radu Capilnaşiu, ne-a declarat că intr-adevăr au fost cumpărate autobuze de la Daimler, „dar Primăria nu a avut nicio implicare in achiziţionarea autobuzelor, tranzacţia fiind făcută doar de Transurbis”. Actualul director al Transurbis, Ionel Mureşan, nu a putut fi contactat ieri, insă este puţin probabil ca cineva din conducerea societăţii să ştie despre detaliile tranzacţiei din 2005. Mureşan a preluat fraiele transportului public din Zalău abia in 2008, la trei ani după achiziţionarea autobuzelor de la Daimler. Transurbis a fost condusă in 2005 de către Ion Puiu, cel care a fost acuzat că a prejudiciat societatea cu 23.400 de lei, potrivit unui raport al Curţii de Conturi. De exemplu, deşi Transurbis avea un contract cu Petrom pentru furnizarea de carburanţi, in perioada 2007-2008 Puiu a preferat să cumpere motorină de la o altă societate comercială, la un tarif mai mare decat cel negociat cu Petrom. Conform raportului Curţii de Conturi au fost folosiţi cu aproape 6.400 de litri de motorină mai mult decat capacitatea tuturor rezervoarelor maşinilor din parcul auto.